gegevens van alle 850/V70 turboos

Gestart door KAASIE, 10-07-2005 21:42:54

Vorige topic - Volgende topic

KAASIE

wie weet de verschillen van turboos die op volvo 850/V70/S60 end. zijn gemonteerd.

met daarbij het koppel en de pkaas

en bij welk toerental de turbo inkomt en wanneer hij aan zijn eind is.

dit in verband met een eventuele aanschaf van een turbo voor mijn b250 16v projectje voor mijn 240.  8)

ik ben van mening dat de 850/V70 turboos het meeste bij deze motor passen.

de revisie turbo mannen van de bekende bedrijven weten dit soort veranderingen niet en kunnen je niet verder helpen

en volgens mij zijn hier op de site wel mensen die mij dat kunnen vertellen.

alvast bedankt  ;)

elianmars

Hier heb je alvast wat gegevens. Voor de rest hoop ik dat een ander je er mee kan helpen.

http://www.swededemon.com/turbo/turbolist.html

KAASIE

Johann

Citaat van: KAASIE op 11-07-2005 20:54:13
thnx voor zover

B250? of 230?

Kun je ongeveer aangeven hoe je het koppel verloop wilt zien?

KAASIE

volgens mij staat er b250

dit is een b230 met een grotere slag kruk-as.

zoals het er nu naar uit ziet kan ik zuigers van 1:8.0 of van 1:9.3 zuigers krijgen vanuit zweden.

maar als je de cil.kop + blok vlakt kom je dik boven de 1:9.3 uit en dat word me te hoog denk ik.

dit houd dan ook weer in wat voor turbo je kan gebruiken.

ik wil onderin wel trekkracht hebben dit kan met een kleine turbo

maar je moet ook wel kunnen door trekken tot 6000 tpm.

dan heb je weer een grotere turbo nodig.

op het net heb je veel turboos van subaru te koop staan.

maar dit zijn allemaal 2 liter motors dus volgens mij aan de kleine kant.

en omdat ik zelf met een T5 rijd dacht ik zo'n turbo komt het meeste in de buurt.

vooral omdat deze motors ook 2.3 liter zijn en een leuk koppel hebben en je ze best goed kan door trekken.

vandaar de vraag van welk type geeft welk koppel en vermogen bij welke toerentallen.

kan je een beetje opzoek naar een compromie.

ik kan een nieuwe turbo laten bouwen maar dan moet je precies weten wat je hebben wilt.

en daar is nu niemand die je daar mee kan helpen.

dus kan beter op zoek naar een gebruikte turbo die zijn meestal betaalbaar en dan uit proberen.

maar omdat er geen spruitstukken voor deze motor zijn moet ik zelf een 4 in 1 maken naar de turbo.

maar om nou iedere keer een andere flens op het spruitstuk te lassen ben ik ook niet van plan.

dus met wat info kan ik misschien de juiste kiezen.

tis wel leuk op de porsche en saab forums kunnen ze me niet helpen terwijl dit toch ook 2.5 en 2.3 motoren zijn.

vreemde eend in de bijt met een volvo.

ik heb het idee dat er hier wel manne zijn die dit kunnen oplossen of in ieder geval mij op weg kunnen helpen.

ik ben benieuwd

tis en blijft een volvo  ;D

Turbobiker

Ik heb dus verder geen verstand wat werkelijk op elkaar past, maar voor de 240 had volvo toch een geinige turbomotor? Was die niet gebaseerd op een bestaand blok en komt dan dat uitlaatspruitstuk niet overeen? En kun je daar dan niet een originele turbo op zetten, of met een verloopstuk inderdaad gewoon een modernere. Met een 14g of 15t moet je een heel eind komen, die gaan in ieder geval van onderuit en halen zeker de 6000 toeren wel. 1:9,3 is inderdaad wel hoog, maar ik durf niet te zeggen of 1: 8,0 weer te laag is.
De Tussenpaus

KAASIE

er is idd een 2.0 16v turbo maar het uitlaatspruitstuk is vrij tam

zeker omdat dit een 2.5 is kan hij zijn uitlaat gassen niet kwijt.

en een standaard turbo van een 240 is misschien wel toereikend maar ik wil dan wel een watergekoeld exemplaar.

dus als ik dan toch wat moet aan schaffen kan ik beter meteen een grotere ofzo erop zetten

dan kan ik alle kanten op

heb nu de garrett GT28RS gezien maar gegrijp uit de info dat deze voor de aftermarket is en niet standaard op automotoren zijn toegepast.

we zullen zien

Johann

Citaat van: KAASIE op 15-07-2005 20:45:49
er is idd een 2.0 16v turbo maar het uitlaatspruitstuk is vrij tam

zeker omdat dit een 2.5 is kan hij zijn uitlaat gassen niet kwijt.

en een standaard turbo van een 240 is misschien wel toereikend maar ik wil dan wel een watergekoeld exemplaar.

dus als ik dan toch wat moet aan schaffen kan ik beter meteen een grotere ofzo erop zetten

dan kan ik alle kanten op

heb nu de garrett GT28RS gezien maar gegrijp uit de info dat deze voor de aftermarket is en niet standaard op automotoren zijn toegepast.

we zullen zien

Een GT28RS is een mooie turbo maar heeft wel een T25 aansluiting ipv de gerbuikelijke T3 of T3 achtige flens met ronde kamer.
De Volvo "T3" heeft hetzelfde montage patroon als een T3 alleen gebruikt deze M8 waar de T3 vaak met M10 moet worden vastegezet. De T25 heeft een kleiner gatenpatroon.

De GT28RS zou ongeveer goed voor 350 PK zijn maar voor een 2.5 ltr kan het zijn dat ie wat aan de vroege kant in volle actie komt. Je zou dan eenvergelijkbaar karakter hebben als een 16T turbo denk ik.

In dat geval zou je beter voor een T3/T04 kunnen gaan. Je zou dan voor een tturbine A/R .48 in een stage 3 trim kunnen gaan. Mocht deze te restrictief blijken dan kun je altijd nog naar een A/R .63 turbine huis maar dan verlies je onder in de toeren weer iets. Met een 50 trim compressor kant kun je dan ruim 300 PK doen bij 1 bar druk ongeveer. Een iets kleinere compressor kan een iets sneller opspoelbeeld geven. Ik had op de 2.5R een T3/T04B zitten met een A/R .63 stage 3 turbine kant en een 46 trim compressor kant. Dit verhaal was goed voor ongeveer 360-370 PK bij 1.3-1.4 bar druk maar boven de 6000 toeren ging de druk al afbouwen. Volle druk was en pas na 3000 toeren. Vanaf 2500 ging ie ongeveer drukken. Hou je een hogere compressie aan dan zou ik persoonlijk voor een grota A/R turbine gaan om zoveel mogelijk de NA eigenschappen van de motor te benutten en de druk er dan rustig "overheen" laten blazen.

Turbonetics kan wel een T3 turbine huis met de ronde Volvo kamer leveren.

Hieronder zie je een Ford Cosworth T3 turbine flens waar ik een ronde "Volvo" kamer in gemaakt heb op de freesbank.

De normale T3 flens is rechthoekig. Sommige flenzen zoals op sommige Ford modellen komen met twee halve manen aan de lange kant van de flens. Bij deze modellen heb je dan ruimte om die kamer er in te maken. Andere optie is je spruitstuk flens op standaard T3 afmeting te zetten zoals ik bij de R gedaan heb met de GT30 turbo,

mehn

Citaat van: Johann op 16-07-2005 12:40:35

Johann, houd je er wel rekening mee dat je hier geen reclame mag maken  ::)

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KAASIE

een t28

met een ar60 inlaat zijde

en ar86 uitlaat kant

is niet wat?

of kan ik beter een t30 opsnorren.

heb iemand nog zoiets liggen toevallig

weet jij dat johann???

Johann

T28 zijn veel soorten van, zou zo een versie kunnen zijn die niet veel meer dan 250 wil doen max.  A/R .86 zou het goed kunnen doen met de 2.5.

Ik denk dat de 19T dan een leukere optie is. Op ~ 0.7 bar doet ie al ruim 250 PK. Bij 1 bar zit je op ~290 PK met een goed koppel verloop.

johan283

@Johann: Bedoel je met een goed koppelverloop dat het koppel zeg maar in het bruikbare toeren gebied gelijkmatig is. En niet van die pieken heeft.

Ik ben zelf op zoek naar een andere turbo heb nu een 15G en zat te denken aan een 18T of 19T. Is het nu zo dat een 19T tov 18T een langere adem heeft in het hogere toeren gebied, zeg vanaf 6000 RPm?

Eugene

Citaat van: johan283 op 19-01-2006 07:42:20
@Johann: Bedoel je met een goed koppelverloop dat het koppel zeg maar in het bruikbare toeren gebied gelijkmatig is. En niet van die pieken heeft.

Ik ben zelf op zoek naar een andere turbo heb nu een 15G en zat te denken aan een 18T of 19T. Is het nu zo dat een 19T tov 18T een langere adem heeft in het hogere toeren gebied, zeg vanaf 6000 RPm?

Ik voel een discussie aankomen  ::)

Hier is al heel veel over geschreven en de meningen van de verschillende experst verschillen hierover.

Waar het ongeveer op neer komt is dat de 19T meer vermogen leverd, maar met een 18T hoef je je zeker niet te schamen want die is net zo goed instaat 300+ pk te leveren.

If it's not blown, it sucks...

martijn.

Mijn 18t draait met 6250 rpm nog 1,2~1,3  bar op topsnelheid.
Nu met de nieuw uitlaat en injectoren ga ik het nog eens proberen.
Eens kijken of ie nog meer rpms kan maken, want turbodruk heb ik bovenin meer dan genoeg.

Ik heb de 18t omdat die op mijn pad kwam :), heb er nog nooit spijt van gehad. ;D ;D ;D

Johann

Ach... 18T is voor watjes. 19T voor de echte kerels.
En dan hebben we Oele nog...   ;D