[Verslag] Stuurbekrachtegings leidingen vervangen

Gestart door Michaell, 02-03-2025 10:13:57

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Ongeveer 3 weken geleden viel het mij op dat bij het wegrijden van de parkeerplaats de wagen een nogal gierend geluid maakte.
"Dit klinkt als een stuurpomp" dacht ik bij mijzelf en zette de wagen even stil, controleerde het peil en ja hoor. Het reservoir was bijna leeg. Dus ff de achterklep open en een vers flesje ATF vloeistof erin gedaan en hij was weer happy.

Dus ik verder rijden en de gehele rit geen problemen gehad. Een week later gebeurde het weer!
Dus ik weer bijvullen, maar nu is het geen toeval meer. Ik heb een lek!
Mijn eerste gedachte was mijn stuurhuis. Deze had ik 3 jaar geleden vervangen https://volvo850forum.nl/index.php/topic,92017.0.html

Dus ff de wagen op de krik en even kijken. Stofhoezen zijn droog. Even los maken. En ook hier intern gewoon netjes droog.
Ingang van de leidingen controleren en weer. Droog. Gelukkig! Niet het stuurhuis dus.
Maar wat dan wel?

Dus ik onder de motorkap kijken. Stuurpomp zelf is droog en ook de verbindingen van de leidingen ware droog. Dus ik dacht: "He! Waar lekt dat stomme ding dan!". Dus ik weer er onder vriemelen, maar nu aan de voorkant. En ja hoor! Bingo!
De leidingen waren kletsnat ter hoogte van de radiator. Even een A4 papiertje erlangs gehaald en ja hoor. Het was een helder rode vloeistof. Kak! De leidingen even inspecteren en zag dat deze hier onder de roest zaten. Zijn dus in 30 jaar doorgeroest. Dus moeten vernieuwd worden.

Nou, ik kan er nu niks aan doen, dus even niet meer rijden.
Deze leidingen zijn nog best duur ook zag ik! Gezien beide onder de rot zaten wilde ik ze alletwee vervangen.
Bij elkaar een kleine €300,- voor een nieuwe set. Dat was mij even wat te gortig voor een dom stukje pijp.
Dus ik zoeken en kwam een sloperij tegen die ze had voor €35,-. Kijk! Dat klinkt beter! Gelijk besteld en waren in prima conditie. Klein beetje oppervlakte roest, maar niks ernstigs.
Even schoon schuren, in de roestomvormer zetten (tevens Primer) en daarna helemaal in de bitumen zetten! ZO! Dat duurt wel ff voor die aan de buurt zijn.
Dan nog de 3 O-ringen bestellen. 2x voor de hoge druk en 1x voor de lage druk zijde. Helaas was de lage druk (tijdelijk?) niet meer leverbaar bij estate. Dus die heb ik bij de dealer gehaald. 3 mooie groene O-ringen. Van wat ik lees zijn de groene beter dan de zwarte. Geen idee, maar ik ben blij de groene te hebben.

Maar hoe krijg ik die leidingen eruit? Voor is makkelijk. Loshalen bij de pomp en klaar!
Achter bij het stuurhuis is echter een beste klus gebleken. Je hebt 0 ruimte om fatsoenlijk te werken. Daarbij weet ik dat die leidingen 0 tolerantie hebben als het gaat om niet exact juist het stuurhuis in draaien. Er is een reëel gevaar dat je het draad molt en dat is einde stuurhuis. Geen optie dus. Dus ik ga het subframe weer laten zakken.

Om die reden bij mijn werkgever gevraagd of ik de brug mag gebruiken. Subframe laten zakken is geen klus voor op de krik. Het kan wel! Maar waarom moeilijk doen als je een brug tot je beschikking kunt krijgen.

Dus zo gezegd, zo gedaan.
Eerst het stuurhuis losmaken van het stuur binnen in de auto bij de pedalen (is makkelijker. Zit nooit vastgeroest)
Dan de motor steunen. Grote rode stalen balk over de auto heen met kettingen om de motor hoog te houden. Het subframe gaat immers los (zie verslag stuurhuis vervangen voor foto. Vergeten foto te maken)).
Dan de stuurpomp leidingen los.
Dan onder de auto de leidingen losmaken. 2 schoefjes. Makkie.
Dan onder de auto de onderste motorsteun distributiekant los. Deze bevestigd de motor aan het subframe
Dan de voorste subframe bouten los. Niet eruit, maar los. 5 slagen ofzo.
Oh, en laten we vooral de hydrologische achterste motorsteun niet vergeten! Deze verbind de motor met het stuurhuis. 1 boutje en kees is klaar!
De achterste subframe bouten eruit. Lange poot eronder om het subframe te ondersteunen en het geheel langzaam laten zakken.
Mooi! Ik kom er bij!!

Alleen de reactiestang zit in de weg. Ach die 4 boutjes! Weg dat ding. Dus hopjesvla die eruit gefriemeld en een zee van ruimte lachte mij toe.

Nu kan ik makkelijk de leidingen losmaken.

De grote is een 19mm en de kleine is een 16mm. Even een pannetje eronder voor de vloeistof. Er kwam best nog wat uit!
Maar nu volgde een hevig gevecht! In de linker hoek. IK beunhaas maximus vs de stuurpomp leiding in de rechter hoek die er niet uit willen en klem zaten! Een grote stofwolk volgde met veel gevloek en gescheld (in het Russisch) maar uiteindelijk gaf hij zich over! en kwam eruit! Ik had ze natuurlijk door kunnen slijpen, maar dat wou ik nog even niet doen. Zo is het veel leuker "kuch, kuch".
Okok! Ik geef het toe! Had er gewoon niet aan gedacht op dat moment.  :eusa_shifty: :eusa_whistle:

De nieuwe stuurleiding was al lekker opgedroogd van de roestomvormer in de tussentijd. Nu die erin schelden!
Maar dat viel mee. Ging er makkelijker in dan eruit. Kennelijk zag die de bui alwel hangen!
Hij wou duidelijk niet dezelfde behandeling ondergaan als zijn afgeschreven broer.
Maar toch was het een heel gefriemel. Maar het ging wel beter.

Nou.... In elkaar alles maar weer. De stalen motorsteun over de motorkap had het blok exact goed vastgehougen. Alle gaten voor de bouten kwamen exact in lijn terug. In elkaar zetten was in 15min gedaan.
Alles schoongemaakt met remreiniger. Dit doe ik altijd na het fixen van een lekkage. Zo kan ik zien of het stiekem toch weer gaat lekken ergens. Want mogelijk moet ik nog iets aandraaien.
En draai nooit die leidingen muurvast! Dit hoeft niet. Vast = vast. Het is een stalen "bout" in een alu "moer".
Staal gaat dit winnen en dan draai je jouw schroefdraad kapot. En dat.... Is niet leuk...  :eusa_wall:
Dus rustig aan.

Het ontluchten duurde langer. Als het systeem volledig leeg is heeft de ATF olie meer moeite om naar benden te trekken. Maar met wat geduld (60min!) had ik eindelijk alle lucht eruit. Motor starten en ik had een stille stuurpomp.
Even een lomp testritje rijden om te kijken of alles ook echt vast zit en ik niks raars hoorde. De pijntest verliep volledig probleemloos. Nu durf ik de weg op!
En de onderkant? Kurkdroog!!  :eusa_dance:

Nu ff kijken naar de oude stuurleiding

Was een vies rotting ding zeg. Geen wonder dat die lek was.

Op dit punt was hij lek. Helemaal verroest. Het lek zelf is niet zichtbaar, maar er zit een heeeeel klein gaatje in.
Om de ongeveer 80Km moest ik bijvullen.

Nu om de 100Km!!  ;D
Geintje. ;)

Dit viel me nog tegen kwa werk. Had verwacht dat de leidingen relatief eenvoudig waren. Niet dus. Het bleek voor mij bijna evenveel werk te zijn als het stuurhuis vervangen.
Maar ik ben blij dat het gelukt is. Alles ziet er mooi uit en in de bitumen en roestomvormer gaat het wel even duren voor deze aan de buurt zijn! En het ziet er mooi en nieuw uit. Gereviverft noemen we dat!

Ik ben er blij mee. Duurde wat langer dan ik wou, maar ik ben tevreden met het eindresultaat.

Philip850

Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Jelle_v_E

Mooi gedocumenteerd, gaat vast van pas komen!

ruurdp

Menno3274

Lekker bezig geweest, bij mij zweet hij aan de voorkant bij de overgang van rubber naar leiding. Ik zal met de tijd toch eens een mooie set gaan scoren. Gelukkig niet hoeven bijvullen de afgelopen duizenden kilometers. ;D

Michaell

Dank jullie wel allemaal! :)

Ik zat er  eerst aan te denken om de hydraulische (of hydrologische zoals mijn autocorrectie blijft afdwingen!) leiding gewoon door te slijpen, het rotte stuk eruit te halen en vervolgens de nieuwe leidingen via een knelmof aan elkaar te knutselen. Echter! Volgens Vida hoort onze pomp ongeveer 100bar druk uit te oefenen. Dus ik even zoeken wat de maximale druk is van die knelmoffen en na een poos zoeken kwam ik erachter dat dit maximaal 10bar is. Dat gaat hem niet worden. Ze zijn er wel, maar die zijn altijd geflenst, zoals remleidingen. Ik kan stalen leidingen niet flensen (heb daar de spullen niet voor) en daarbij moet de flens perfect zijn, anders krijg je alsnog lekkages. Dus ik heb daar vanaf gezien.
Liefer even iets meer werk dan later het nog een keer te moeten doen. Plus weer achter een andere set leidingen aan enzo.
Het was in ieder geval een goed idee geweest. Als het had gewerkt.... :eusa_angel:

Citaat van: Menno3274 op 03-03-2025 09:56:12Lekker bezig geweest, bij mij zweet hij aan de voorkant bij de overgang van rubber naar leiding. Ik zal met de tijd toch eens een mooie set gaan scoren. Gelukkig niet hoeven bijvullen de afgelopen duizenden kilometers. ;D

Ow, dat valt gelukkig nog wel mee. :)
Misschien is het gewoon condens of nog wat residu van een oude lekkage.
Estateservice heeft ze, alleen helaas het huismerk. Heb de laatste tijd niet zulke goede ervaringen met het huismerk van hun en lees vergelijkbare ervaringen op het forum. Voor de Diesel hebben ze wel org. Volvo.
Ze hebben in ieder geval momenteel niet de rubberen ring voor de retourleiding. Van wat ik tot nu toe heb gezien kun je die beter niet hergebruiken. Ze komen wat vervormt/platgedrukt los. Maar die zijn nog wel te scoren bij de dealer.
De leidingen vast ook nog wel.