Verbeteren Verlichting

Gestart door RichardG, 25-12-2002 14:39:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RichardG

Beste Roffelaars,

Laatst zag ik bij Halfords van die vervangingssetjes voor je verlichting, welke beweren dat ze tot 33%  8) meer lichtopbrengst geven dan de standaard verlichting.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of is dit een mooi verkoop praatje ???

Ben benieuwd.

Rene

#1
Bedoel je dat Xenon verhaal??

martijn.

#2
Hoi,het klopt,die lampen geven zichtbaar meer licht,MAAR ze zijn duur en gaan in een Volvo met dayrunning lights maar een half jaar mee,en dan wordt het een kostbare zaak.ik heb er twee setjes doorheen gebrand en toen had ik er genoeg van.

Nog prettige feestdagen .

mvrg martijn.

denkweb

#3
Philips Ultra-Whites... gaan in een 850 meestal even lang mee en geven niet meer licht maar meer OPBRENGST.

Oorzaak: Witte deeltjes lichten op door toevoeging van blauwe deeltjes aan de lichtbundel. Een klassiek voorbeeld daarvan zijn de blauwe puntjes in het waspoeder waardoor de was (oogverblindend) witter lijkt als anders, optisch bedrog dus eigenlijk.

Voor de auto geeft dit als resultaat dat alles wat wit is of (retro)reflecterend scherper aftekend als bij 'klassieke' koplampen.

Vooralsnog eigenlijk zonde van je geld in een 850.

Over Xenon gesproken, er is de mogelijkheid om de koplamp hiertoe aan te passen:

http://www.volvospeed.com/Mods/hids.htm

Reitse

#4
Je krijgt er misschien niet meer licht van, maar wel meer irritatie van je mede-weggebruikers.. mán wat verblinden die lampen! (afstelling zal misschien ook helpen) Die Franse auto's met gele koplampjes zijn dan hele verademing ;)

Roy V70R

#5
Citeerdat heeft niets met de lampen of daytime running lights te maken.
het enige waar je voor moet zorgen is dat het lampje zelf goed vastzit (spanveertje), door trillingen van niet goed vastzitten gaan ze kapot.

Dus wel!!
Al die lampen die meer lichtopbrengst hebben geven ook meer hitte af.
De levensduur van dat soort lampen zijn dan korter. :'(
Elke lamp heeft zo zijn aantal branduren, als je dan daytime
running lights hebt gaan ze eerder stuk. :(

Uiteraard goed vastzetten is ook een must, trillingen zijn ook zeer slecht voor een lamp. ;)

groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Paul_H

#6
Dit zijn hele goede lampen, we hadden in de V70 Classic deze lampen, en hebben ze overlaten zetten in de nieuwe V70, en je merkt duidelijk verschil, ik had hem naast een andere V70 staan en je ziet gewoon veel meer. En veel helderder licht.
Op de V40 hebben we xenon, en ik moet zeggen, dat is wel ideaal! Echt fantastisch!!  ;D

Maar het punt met verkeerdafstemming klopt, heel veel BMWs hebben er last van, had mijn V40 naast een M5 staan. Vriendje van me doet zijn lichten aan, en die verlichte ongeveer 2 meter hoger dan ik, toen we met zijn 2en voor een muur stonden.
Hij heeft ze gelukkig bij laten stellen!!

Voordeel van die 33% heldere lampen is dat ze zonder te verblinden verder kunnen schijnen dan xenon, als ik dat laat afstellen op de xenon, krijg ik veel gesein... :-/
 :-/

Roy V70R

#7
CiteerDit zijn hele goede lampen, we hadden in de V70 Classic deze lampen, en hebben ze overlaten zetten in de nieuwe V70, en je merkt duidelijk verschil, ik had hem naast een andere V70 staan en je ziet gewoon veel meer. En veel helderder licht.


Welke bedoel je nu dan ??? ???
Er zijn zoveel types. :-/

Rij zelf met Tungram blue.
Zeer goede lamp, maar wel kostbaar.


groeten roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

Paul_H

#8
CiteerWelke bedoel je nu dan ??? ???
Er zijn zoveel types. :-/

Ik bedoel de Philips 33% meer lichtlampen
En het we hadden ze in de Classic V70, en toen merkte je het al, en met de nieuwe V70 merk je het niet alleen op de weg, maar als je de koplamp van de zijkant ziet, lijkt het net een xenonbulb. Very Nice  8)

Paul_H

#9
Citeerphilips vision
http://www.eur.lighting.philips.com/automotive/eur/html/products_bluevision_images.html
Zijn dit die lampen die mensen kopen die Graag xenon willen hebben? de WannaBees?  :-/

Edwin

#10
Ik heb laatst een test gelezen van autoverlichting in de Autoweek. Xenon is ook niet altijd goed. Het licht maar net aan de lenstechniek, afstelling en koplamphoogt in de auto. Er waren auto's bij met Xenonverlichting die een slechtere lichtopbrengst hadden dan auto's met gewoone H7 lampen.
Het ene systeem is dus het andere niet.
Over die Philips lampen. Ik heb ze er ook in en het licht is duidelijk witter dan gewone en schijnt ook verder. Ik heb ze van mijn vorige 850 overgezet in deze en heb ze er nu al 1,5 jaar inzitten en doen het nog steeds. Mijn insziens het geld meer dan waard!

gr. Edwin.  8)

Plim

#11
Citaat van: Roy V70R op 26-12-2002 15:02:29
Citeer


dat heeft niets met de lampen of daytime running lights te maken.
het enige waar je voor moet zorgen is dat het lampje zelf goed vastzit (spanveertje), door trillingen van niet goed vastzitten gaan ze kapot.

Dus wel!!
Al die lampen die meer lichtopbrengst hebben geven ook meer hitte af.
De levensduur van dat soort lampen zijn dan korter. :'(
Elke lamp heeft zo zijn aantal branduren, als je dan daytime
running lights hebt gaan ze eerder stuk. :(

Uiteraard goed vastzetten is ook een must, trillingen zijn ook zeer slecht voor een lamp. ;)

groeten roy.


de lampjes hebben net als alle andere koplampen een vermogen van 55W (is wettelijk zo geregeld). Ze kunnen dus nooit meer warmte afgeven dan andere lampen !. Een lamp kan wel een hoger rendement hebben, hetgeen betekent dat er meer energie wordt omgezet in licht ipv.. warmte.... en dat is o.a. bij deze lampjes het geval. Ze hoeven dus helemaal niet een minder lange levensduur te hebben dan de standaard lampen.

Pascal 8)
Venetian Red

denkweb

Door een blauw element aan wit toe te voegen LIJKT (optisch bedrog dus) wit witter. Een mooi voorbeeld waar dit ook bij toegepast wordt is waspoeder voor de witte was, hier zitten ALTIJD blauwe frutseltjes in het wasmiddel. Kortom: de extra lichtopbrengst is een OPTISCH hogere opbrengst.


Maar het helpt idd wel ;)

Plim

Wat Denkweb zegt klopt helemaal. De coating van de lamp zorgt ervoor dat de kleur van het licht anders is dan bij gewone halogeen lampen.
Roy V70R zegt echter dat de lampen warmer worden omdat ze meer lichtopbrengst hebben. Hiervan zeg ik dat dat absoluut onmogelijk is. Iedere koplamp die in een auto mag worden toegepast heeft een max. vermogen van 55W.  Het maakt dus niet uit hoe je meer lichtopbrengst hebt, je kunt nooit meer WARMTE genereren.

Wist je dat een gewone gloeilamp een rendement heeft van ongeveer 6% !? De rest is warmte. Een Halogeenlamp heeft normaal gesproken een rendement van rond de 10%.

Betere benadering van de puntvormige lichtbron, betere warmte-afvoer van de lampvoet enzovoort zijn allemaal zaken waardoor halogeenlampen een steeds hoger rendement krijgen. Dit resulteert in een hogere lichtopbrengst en/of in een lager stroomverbruik. Daarnaast wordt er voortdurend gewerkt aan mogelijkheden om het stelsel van reflector, lamp en lenzen nog verder te optimaliseren.

Venetian Red

denkweb

Nou moet ik wel zeggen dat ik op dit moment 2 x 100watt in de grootlicht-unit geduwd heb...  ;)