startproblemen bij heet weer

Gestart door volvomarcel, 15-07-2005 14:49:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvomarcel

Bij de combinatie van temperaturen boven de 25 graden en lange ritten start mijn V70tdi uit 1997 maar moeizaam. Een enkele keer is aanslaan er helemaal niet meer bij en kan pas na 1/2 uur weer gestart worden.

Wat kan dit zijn?

850fan

Zal wel de afstelling van de brandstofpomp zijn. Dit heb ik ook gehad, moeilijk aan willen slaan na lang rijden icm heet weer. Ik was (bij de dealer) er 160 Euro voor kwijt. Hierna merkte ik trouwens ook dat hij weer wat zuiniger begon te lopen.

denkweb

Is al meer over geschreven in het verleden...

link

volvomarcel

Dus de brandstofpomp en startonderbreker zijn verdacht?

De startmotor draait wel. Sluit dit de startonderbreker uit of draait de startmotor toch wel?

Hoe weet ik eigenlijk of er een strartonderbreker in mijn auto zit? Ik heb er nooit iets van gemerkt. Ik heb i.i.g. geen alarm.

thuur

Citaat van: volvomarcel op 22-07-2005 13:05:31
Dus de brandstofpomp en startonderbreker zijn verdacht?

De startmotor draait wel. Sluit dit de startonderbreker uit of draait de startmotor toch wel?

Hoe weet ik eigenlijk of er een strartonderbreker in mijn auto zit? Ik heb er nooit iets van gemerkt. Ik heb i.i.g. geen alarm.

De Volvo start-onderbreker schakelt de stroom naar de startmotor uit (oftewel: onderbreekt sleutel positie III).

Een aftermarket onderbreker kan heel goed enkel de bobine uitschakelen. Maar dan heb je bijna altijd wel een extra sleuteltje, code, kastje of pinnetje om de auto te ont-blokkeren.


Gr 8)

850fan

Nou dacht ik toch dat wanneer je zo'n "dikke" sleutel (zo'n type als van 'n x70 classic, x40-series, etc.) hebt,



deze een geintegreerde startonderbreker heeft. Mijn TDI heeft namelijk zo'n sleutel en een originele volvo-startonderbreker.
Maar dan zou je toch de startonderbreker kunnen uitsluiten, lijkt me? Die krijgt dus stroom of geen stroom (in geval van een activering), of zie ik nu iets over het hoofd  ???

thuur

Controle of de startblokkering al dan niet werkt is enkel door de dealer te doen met een ODBII lezer :-\

De module stuurt een signaal naar de computer of de auto geblokkeerd dan wel gedeblokkeerd is. M.a.w. jouw type startonderbreker onderbreekt volgens mij niet de startmotor. Volgens Vadis wordt de ECM (computer) 'uitgeschakeld'.

Na het uitzetten van de motor activeert de startblokkering een paar minuten later (diesel variant). Mocht de motor afslaan, is deze direct opnieuw te starten, ook na een paar minuten. Benzine-auto's met een Fenix moeten dan eerst de sleutel helemaal terugdraaien.

Meer info heb ik helaas niet :-\

Gr 8)

denkweb

een storing in het contactslot is optie 3 overigens...

850g3

Heeft deze wagen ook relais 103? Dan kan dat ook een boosdoener zijn.

jean-yves

hetzelfde geval met 850 TDI heb gehad: starter en batterij defect. de hitte is de oorzaak van het probleem, de starter zelfs wanneer hij aan normale snelheid richt,  biedt het vereiste paar niet aan.

volvomarcel

Als het nu die startonderbreker is, kan ik deze dan ook uitschakelen? Is dit zelf te doen?

thuur

Deze dieselstartonderbreker is niet zo gemakkelijk te beziebelen...

Ik heb er geen elektrische schema's van, dus ik kan het je niet vertellen ;)


Gr 8)

denkweb

Citaat van: thuur op 28-07-2005 13:01:43
Deze dieselstartonderbreker is niet zo gemakkelijk te beziebelen...

Ik heb er geen elektrische schema's van, dus ik kan het je niet vertellen ;)


Gr 8)

1 stekkertje loshalen... moet je wel van onderaf bij en eea wegslopen om erbij te komen...

jean-yves


denkweb

Naar de dealer en het daar voorleggen! Hun kunnen via OBD-II tijdelijk de startonderbreker uitschakelen zodat je kunt kijken of het probleem dan verholpen is.

Persoonlijk blijf ik bij een probleem aan het contactslot, maar dat is meer op gevoel als op technisch vlak.

Ik ben benieuwd wat de dealer hiervan zegt...q