Relais dimverlichting 850GLT '92

Gestart door Melvin, 28-07-2005 11:54:16

Vorige topic - Volgende topic

Melvin

Goedenmiddag,

Tijdje geleden deed ineens mijn voorverlichting het niet meer, verder werkte alles goed.
Maar kan moeilijk iedereen van de weg blijven stralen door met groot licht te rijden.
Na het vervangen van het relais (onder het stuur, linksboven), was het probleem verholpen.
Maar niet voor lang. Ook dit gloednieuwe originele Volvo-Relais brand door.
Als je de pootjes bekijkt, zie je dat het plastic aan de onderkant van de pootjes zwart is en klein beetje gesmolten.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Groeten Melvin

Reitse

Je hebt niets veranderd aan de lampen zelf?

Melvin

Ik heb er weleens een nieuwe lamp ingezet, zo'n H4 heet dat geloof ik.
Verder nooit ergens aangezeten...

@®-

Heb je ook last dat je lampen zelf regelmatig kapot zijn?

Melvin

eigenlijk nooit lampen kapot, heb zelden een lamp hoeven te vervangen in de 3 jaar dat ik deze auto nu heb

thuur

Welk wattage staat op de lamp?

Gr 8)

Melvin

Ik heb het even bekeken
zowel linker als rechter lamp:
H4 12V 60/55W

(waarvan 1 lamp een Philips is en de ander onbekend)

thuur

Trouwens je verlichtingsrelais zit naast de zekeringen, het grote gele geval aan de kant van het spatbord...

Welk relais heb je vervangen?

Gr 8)

Melvin

Bij mij zit het verlichtingsrelais onder het stuur helemaal links bovenin (bwaar er nog een aantal andere relais zitten).

Inderdaad een knalgeel relais is het.

thuur

Citaat van: Melvin op 28-07-2005 14:16:04
Bij mij zit het verlichtingsrelais onder het stuur helemaal links bovenin (bwaar er nog een aantal andere relais zitten).

Inderdaad een knalgeel relais is het.

Heb je een nummer? Ik dacht dat het 104/108 was.

Kijk ook eens hoeveel ampere op zekering 16 staat en hoeveel er werkelijk in moet. Als je een kortsluiting ergens hebt en de zekering is te zwaar kunnen dit soort dingen gebeuren.

(Maar volgens mij zit bij alle 850's het verlichtingsrelais gewoon naast de zekeringen (4 schroefjes losmaken)) ???

Gr 8)

Melvin

in zekering Nr. 16 zit 15 Ampere.
(er mag tot max 25 ampere in)

Bij mij zit de zekering-kast onder mn motorkap en wanneer je deze losschroeft zitten daaronder een aantal relais. Echter de verlichtingsrelais zit bij mij onder mn stuur.
Een knalgele er staat niets op alleen een zwart gekleurde F.

Melvin

Ik heb gelijk alle zekeringen even nagekeken of ze allemaal heel zijn en of er geen zekering tussen zit met een te hoog amperage.
Alles klopt op dat punt...

thuur

Citaat van: Melvin op 28-07-2005 14:48:00
in zekering Nr. 16 zit 15 Ampere.
(er mag tot max 25 ampere in)

Bij mij zit de zekering-kast onder mn motorkap en wanneer je deze losschroeft zitten daaronder een aantal relais. Echter de verlichtingsrelais zit bij mij onder mn stuur.
Een knalgele er staat niets op alleen een zwart gekleurde F.

Hmm.... Zou je eens een foto kunnen maken van de gesmolten pootjes van het relais? (Of een beschrijving met de nummers die bij de pootjes staan).

Dan zal ik eens in de schema's kijken waar we verder moeten zoeken?

Gr 8)

Melvin

okay ik ga er een foto van maken.
tof dat je zo met me meedenkt!!

komt er zo aan, de foto

op de rekening van Volvo staat het volgende als omschrijving van dit relais:
onderdeel 3545704 sensor verl fou

Maar het is gele relais onder mn stuur ver linksbovenaan in de hoek.

Melvin

Okay hier de foto van het relais, zoals je ziet is zegmaar het middelste pootje ter hoogte van het plastic zwart verbrand.