lamba lampje

Gestart door christ, 12-12-2002 13:40:37

Vorige topic - Volgende topic

christ

Allereerst wil ik even zeggen dat deze site echt heel puik is, hier was ik nou naar opzoek.

Ik heb een 850 estate T5 uit '94 met 96000km op de teller. Het geval is nu dat het lambda lampje nu voor de derde keer is aangegaan in 2 maanden tijd. De eerste keer heeft de dealer em uitgelezen en gereset. Twee dagen later was ie weer aan. Toen is er een nieuwe sensor/L sonde in gekomen en het lampje bleef een aantal weken uit. Helaas glimpt het lampje me nu weer tegemoet.
Kan het temaken hebben met het feit dat ik iedere dag vrij constant rij een 80km weg en dat voor 40km lang. Dus eigenlijk altijd een vrij constant toerental (2000-2500)??
Zou iemand mij ook nog kunnen uitleggen hoe het lampje zelf uit tezetten, kan dit geen kwaad of kan het fout gaan?
Ik ben namelijk echt heel erg onhandig.

In ieder geval bedankt en ik hoop jullie ook te kunnen helpen

Mellow_yellow

Het lambdasonde lampje heeft in bijna alle gevallen NIETS met de lambdasonde zelf te maken, die gaan zelden kapot. Hoogstwaarschijnlijk trekt de motor ergens valse lucht. Check eens het slangetje aan het inlaatspruitstuk t.b.v. de carterontluchting, meestal zijn deze kapot/gesmolten! Dit is in bijna alle gevallen de oorzaak! Je moet onder het thermostaathuis kijken en dan rechts in het spruitstuk (goed kijken want het is moeilijk te zien). Suc6.

christ

Slangetje van carterontluchting is reeds vervangen bij de eerste keer dat het lampje aan ging. Deze was toen inderdaad stuk. Het heeft alleen niets opgeleverd. Ik zal het inlaatspruitstuk eens inspecteren!