uitvallen koplampen

Gestart door batost, 21-08-2005 14:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Eerst uitsluiten waar het nu aan ligt, schakelaar of relais. Grootlicht-dimlicht hebben zeker een relatie, zie schema ;)


Gr 8)

HJ850

Met draadjes in de stekker van de draaischakelaar getest of ik de lichten dan wel aan kreeg: nee.

Als ik het goed zie schakeld pin 2 met pin 4 verbinden het dimlicht in, maar heb ook 7-9 en 7-5 geschakeld gehad.
Enige wat aangaat zijn de steadyburners (hoeklichtjes).

Dus denk ik dat de schakelaar goed is, anders had ik met de draadjes de dimlichten wel aan gekregen.

Ga dus maar relais 104/108 vervangen.
Of is nog op een of andere manier om werking daarvan te controleren?
Ik heb eigenlijk nog niet gekeken naar foutcodes  :eusa_doh:

Wie kan trouwens bevestigen dat onder relais 108 geen stekker zit? Wel pinnen in het relais, maar die vallen dus nergens in. Pinnen zagen er ook ongebruikt uit bij mij, terwijl de andere, onder 104 vuil waren.


Heb ik nog wel een probleem: mocht ik relais niet op tijd hebben of dat toch niet de oorzaak zijn, zou het dan mogelijk zijn om tijdelijk de lampen op een alternatieve manier aan te sluiten?
Dan kan ik in elk geval 's avonds ook rijden.

Ik zat te denken aan een brug maken (met dik genoeg draad) tussen pinnen in de reais kast. Meteen ook een manier om falen van relais te controleren. Go or no go?

Kwam er met het schema alleen niet uit welke pinnen dit precies moeten zijn. Tenslotte moet er toch gewoon 12V via een zekering naar de lampen...



thuur

Citaat van: HJ850 op 14-10-2006 23:25:00
Ga dus maar relais 104/108 vervangen.
Of is nog op een of andere manier om werking daarvan te controleren?
Ik heb eigenlijk nog niet gekeken naar foutcodes  :eusa_doh:

Wie kan trouwens bevestigen dat onder relais 108 geen stekker zit? Wel pinnen in het relais, maar die vallen dus nergens in. Pinnen zagen er ook ongebruikt uit bij mij, terwijl de andere, onder 104 vuil waren.


Heb ik nog wel een probleem: mocht ik relais niet op tijd hebben of dat toch niet de oorzaak zijn, zou het dan mogelijk zijn om tijdelijk de lampen op een alternatieve manier aan te sluiten?
Dan kan ik in elk geval 's avonds ook rijden.

Ik zat te denken aan een brug maken (met dik genoeg draad) tussen pinnen in de reais kast. Meteen ook een manier om falen van relais te controleren. Go or no go?


Ja hoor, je kunt gewoon een 'brug' maken. 3 platte stekkers en een (voldoende) dik kabeltje in plaats van het relais. Ik denk dat 1A met 3B en 5B schakelt bij dimlicht. Dikke stroomdraad via lampencontrole-ding naar linker en rechter lamp. 5A zal het grootlicht zijn.

Foutcodes verwacht ik niet.

Welke pennummers op het relais zijn dan ongebruikt? Ik zie er heel wat die niet aangesloten zijn in het schema. Bedenk je wel dat veel landen hun eigen verlichtingseisen stellen waar Volvo op heeft ingespeeld door enkel wat kabeltjes te wissen ;)


Let wel op: In latere types is dit NIET gezekerd.
Als je het niet vertrouwt kun je overwegen een accuklem los te maken (maar wel op de pool te laten liggen) zodat je deze in noodgevallen meteen kunt lostrekken. Je zou een zekering in je brug kunnen maken, maar werk alsjeblieft met goed geisoleerde en deugdelijke verbindingen. Ga niet lopen klooien met blote en gewikkelde kabels. Zodra de lampen aan gaan kun je wel wat vonkjes verwachten, even doorbijten dus ;D

Overigens staat er een continue plus op het relaisvoetje. De oplossing met de brug zul je dus telkens moeten uitnemen als je klaar bent met rijden ;)


Gr 8)

HJ850

Damn, ander relais 104/108 er in: nog geen koplampen.  ???


schakelaar zo goed als uitgesloten (nogmaals getest net met draadbruggen op de stekker van de schakelaar)

relais 104/108 lijkt dus ook niet het probleem (was wel een ruil/gebruikt exemplaar, maar zou wel erg toevallig zijn)

lampen en zekeringen OK
relais hoor ik schakelen
grootlicht werkt.

verder werkt alles goed, ik zag ook een relais 106 die een rol speelt, maar daar zit geloof ik veel meer op, dus als die faalt zou er meer niet werken. Toch?


Ben nu een beetje door mijn ideeën heen...

ik kan nog stroom sterkte of spanning op zekering meten, maar wat zegt mij dit?

thuur

Hmm... hardnekkig probleempje. :eusa_think:

105, 106 en 107 zijn hulp-relais'. Alle relais' met een grote J erop kun je straffeloos uitwisselen om te proberen. Of je gaat naar een automat.handel met een relais J en koopt 1, 2 of 3 nieuwe (afhankelijk van het aantal opties in je auto) voor 5 euro per stuk.

Je had geen brug gemaakt en de relais-contacten overbrugd in de relaiskast?

Dan wordt het meten meten meten. Alle dikke draden in het schema moeten altijd +12 Volt hebben. Meet de punten daarna als de schakelaars in de juiste stand staan. Of hier ook prik is. Vergeet niet de massapunten te meten (+12 en een massapunt moet 12 Volt op je meter geven). Totdat je uiteindelijk bij de koplampen zelf bent beland. Dan moet je de fout gevonden hebben.


Gr :-\

HJ850

#20
wisselen 105-6-7, check.

relais brug: niet aangedurft  :-\

net al 1 meting gedaan: op zekering 21 DCA en DCV
beiden 0.0 (met schkalaar en contact aan)

ga morgen ochtend 08:00 uur bij auto electra specialist langs, wellicht zo zelf nog even meten over de relais contacten


[update]

de J's 106-105 verwisselen: geen verschil.

En op de relaispennen van 108 gemeten op 12V:
tussen 30-56a/56b inderdaad spanningsverschil. Ik meet 15 a 16V met enkel contact aan, maar de multimeter is een eenvoudige.

Dus zekering 0, de relais pennen die 12V moeten hebben hebben dat ook.

Ik ben nog niet 100% zeker wat de zekeringen zijn in het schema, maar als die de blokjes met 2 bolletjes zijn, dan komt er uit het relais dus geen spanning... 


thuur

Zekering 21 krijgt de stroom van het verlichtingsrelais (104/108), pootje 3B om precies te zijn. Net zoals 20 en 22, die komen van 5A resp. 5B.

DC Volts is de juiste stand voor auto-elektronica, Direct Current=gelijkstroom.

Citaat van: thuur op 14-10-2006 23:51:11
Welke pennummers op het relais zijn dan ongebruikt? Ik zie er heel wat die niet aangesloten zijn in het schema. Bedenk je wel dat veel landen hun eigen verlichtingseisen stellen waar Volvo op heeft ingespeeld door enkel wat kabeltjes te wissen ;)


Gr ;)

HJ850

Citaat van: thuur op 18-10-2006 18:19:34
Zekering 21 krijgt de stroom van het verlichtingsrelais (104/108), pootje 3B om precies te zijn. Net zoals 20 en 22, die komen van 5A resp. 5B.

DC Volts is de juiste stand voor auto-elektronica, Direct Current=gelijkstroom.

Citaat van: thuur op 14-10-2006 23:51:11
Welke pennummers op het relais zijn dan ongebruikt? Ik zie er heel wat die niet aangesloten zijn in het schema. Bedenk je wel dat veel landen hun eigen verlichtingseisen stellen waar Volvo op heeft ingespeeld door enkel wat kabeltjes te wissen ;)

ongebruikte pennen: stukje al weer weggehaald, net de 3 loze pennen in het relais in het schema gevonden

DC, ja, bekend. Washinton Gelijkstroom  ;D


Dus, het gaat fout met de draden tussen relasi en zekering, of dit relais is ook stuk?




thuur

Citaat van: HJ850 op 18-10-2006 19:00:00
DC, ja, bekend. Washinton Gelijkstroom  ;D


Dus, het gaat fout met de draden tussen relasi en zekering, of dit relais is ook stuk?


;D

Zekeringen zijn aangeduid als 11/1 t/m 11/28 in het verlichtingsschema.

Het lijkt er op dat het relais niet schakelt idd. Als je je multimeterpen in de plek van 1A van het verlichtingsrelais steekt en de andere op de massa houdt, heb je dan wel 12V?

De vraag is waarom het relais niet schakelt :eusa_think:


Gr :-\

thuur

En je hebt geen speling op je contactslot? Probeer eens de sleutel te bewegen als ie op II staat.

Vwb het voltage op je meter: meet eens rechtstreeks de + en - van de accu, kan zijn dat ie flink afwijkt.


Gr ;)

HJ850

#25
Citaat van: thuur op 18-10-2006 19:23:44
En je hebt geen speling op je contactslot? Probeer eens de sleutel te bewegen als ie op II staat.

Vwb het voltage op je meter: meet eens rechtstreeks de + en - van de accu, kan zijn dat ie flink afwijkt.
Gr ;)

weinig speling in contactslot, wat ik ook doe sleutel gaat er nauwelijks of niet uit en weinig heen en weer. En de dimlichten gaan zeker niet aan  :eusa_shifty:

Even gezocht op het forum: lees wel paar keer over vervangen contactslot schakelaar, aan linker kant stuurkolom naast de richtingaanwijzer; 40 euro nieuw, 20 gebruikt.
Als ik het goed zie staat die links boven in het schema en speelt die ook rol bij verlilchting. Hmmmm.

Citeer
Het lijkt er op dat het relais niet schakelt idd. Als je je multimeterpen in de plek van 1A van het verlichtingsrelais steekt en de andere op de massa houdt, heb


dus pin 30 en een kale plek metaal (motor?).
Tja, dat wordt dan morgen, nu te donker.

Maar als daar geen 12V op staat, wat zou dat dan betekenen?


Truc om multimeter te checken op de accu: ja, geniaal simpel, niet aan gedacht.  :eusa_doh:

thuur

Citaat van: HJ850 op 18-10-2006 20:20:45
dus pin 30 en een kale plek metaal (motor?).
Tja, dat wordt dan morgen, nu te donker.

Maar als daar geen 12V op staat, wat zou dat dan betekenen?

Yep.

Dat het relais niets te schakelen heeft. Kan zijn dat een pen uit de relaiskast is losgekomen b.v.


Gr ;)

HJ850

Het is opgelost  :D

twee problemen tegelijk :o  :-\

met hulp van Auto Electra Nederland, tegenwoordig te Ilpendam, voorheen bij mij in de Pijp in A'dam met toch wel andere meettooltjes.

tóch de dashbordschakelaar niet in orde

alleen heb ik dat niet kunnen vaststellen doordat intussen, sinds het begin van mijn probleem met soms uitvallende koplampen, beide dimlichtlampjes tegelijk kapot zijn gegaan.

Het leek mij wel erg sterk dat twee lampjes tegelijk stukgaan, maar dus toch. Iets van de 2e of 3e wet van Murphy of zo.

En bij de her-check op lampjes was dit ook lastig aan het lampje te zien.
Tja, als je dan met draadjes de schakelaar overbrugt, gaat er niets branden...  :eusa_doh:


Uitgevallen pinnen in de relais kast slots: was vrij makkelijk te zien bij daglicht: gelukkig niet het geval.


Wat heb ik dus weer geleerd:

nooit autolampjes van buiten bekijken, altijd andere er in of liefst met draadjes even direct aan de accu oid leggen.

een beetje schema's lezen

schoonkrabben koperbanen in de schakelaar is blijkbaar niet genoeg, ergens was het ding echt gaar. Wel vreemd, zo'n eenvoudig ding.
En wat ik dus vergeten was: de stekker zelf met multimeter en pinnen+schema even doormeten op wel geen contact.

achteraf is het natuurlijk logisch: de defecte lamp indicator die ik eerst niet en toen opeens wel had betekende dus echt lamp defact  :P


Bij Volvo dealer een 'ruil'-schakelaar gehaald (oude inleveren) voor 20 ipv 45 ex btw voor een nieuwe

is wel een iets moderner type, met schroefje voor de dimlicht wel/niet bij 0-stand,
helaas afwijkende kleur, beetje heel donkergrijs ipv zwart

set nieuwe Phillips hoge opbrengst VP lampen (geven zichtbaar meer licht), en klaar.


Thuur, dank voor alle support!

En inderdaad is mijn multimeter off: op de accu ook 16V. Andere multimeter gaf keurig 12.1V   Nou ja, het ding geeft genoeg indikatie.

thuur

Fijn dat het is opgelost :eusa_clap:


Gr :D

elmarconi

Citaat van: HJ850 op 19-10-2006 19:53:23
tóch de dashbordschakelaar niet in orde

Citaat van: elmarconi op 21-08-2005 23:04:18
Dus, als je licht soms niet werkt, sluit de schakelaar niet uit.

;) ;D
--
Autogas Inside . . .