uitvallen koplampen

Gestart door batost, 21-08-2005 14:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdenAli

Nou ik heb hetzelfde probleem van groot naar dim soms geen licht meer
Hebben dus weer genoeg stof om het uit te zoeken

Stievn Poal

Ik heb het zelfde probleem, gister de puntjes van de releais al schoongemaakt met schuurpapier en contactreiniger. Leek te werken maar toen ik gisteravond naar m'n vriendin reed. Vielen ze onderweg soms weer uit. Had wel groot licht... Vanmiddag even op de sloop kijken naar andere schakelaar en relais.

EdenAli

Bij ons was het de relais

rode850

Ik heb een soortgelijk probleem met de koplampen van m'n 850 GLT (1992). Sporadisch (zeg. 1x per twee weken bij dagelijks 100km) vallen de koplampen uit. Groot licht, dashboardverlichting en knipperlichten doen het dan nog wel. De dimlichtschakelaar van de koplampen uit doen en weer aanzetten helpt niet. Ze gaan gelukkig na een minuut of wat vanzelf weer aan. Op zich is dat ook wel vervelend, want dat geeft me niet te tijd uit te zoeken waar het probleem zit.

Eerder in dit topic worden het relais 104/108 en de dashboard dimlichtschakelaar genoemd als mogelijke boosdoeners. Ik heb gister relais 104/108 losgehaald en opengemaakt, maar die lijkt er prima uit te zien:




Ik heb er geen spanning op gezet om te kijken of ie het doet: in de auto doet ie het 99% van de tijd ook, dus ik verwacht niks geks te kunnen zien.

Ik heb ook het koplamp-schema (pagina's 23 en 24 of 25 en 26 van https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/SystemWiringDiagrams.pdf) doorgekeken of ik iets kan vinden waardoor ik, wanneer het probleem zich even voordoet, boosdoeners kan uitsluiten. Zie ik het goed dat als de koplampen aan staan, er spanning op de gele draad uit de dimlichtschakelaar komt te staan? En dat die gele draad zowel naar het 104/108-relais gaat als naar de mist-achterlichten schakelaar? Als ik nou m'n mist-achterlicht aan zet als m'n koplampen uitvallen, en het aan-lampje op die mist-achterlichtschakelaar brandt, kan ik dan concluderen dat het probleem niet in de dimlichtschakelaar zit, maar later in het systeem, bijvoorbeeld in het relais? En dat als dat aan-lampje op de mist-achterlichtschakelaar het ook niet meer doet (en de mist-achterlichten wss ook niet), dat er al geen voeding op de gele draad komt te staan, dus dat het probleem in de dimlichtschakelaar, of hoger zit? Of lees ik dat schema helemaal verkeerd :)?

Wat denken jullie? Of kan ik beter eerst de dimlichtschakelaar uitelkaar halen?

rode850

haasje

De eerste serie 850 (auto's met chassisnummer tot 30700) hebben een afwijkend verlichtingsschema (het relais is ook anders), je moet dus echt een schema van dat model hebben om goede conclusies te kunne trekken. Ik heb even in mijn eigen schema's gekeken, maar ik heb het ook pas vanaf my1994.

cornelis-b

Mooie duidelijke foto's van het relais maar heb je ook foto's gemaakt van de soldeerverbindingen van het relais. Als er een probleem zit in het relais dan zit het in 9 van de 10 gevallen in de soldeerverbindingen waar haarscheurtjes in ontstaan. Zelfde effect als bv relais 103.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

rode850

Als het chassisnummer de laatste zes cijfers van het volledige VIN zijn, zit ie zo'n 5000 onder de grens die je aangeeft. Ik heb me suf-gegoogled, maar kan geen schema's vinden die dichter in de buurt komen  :(.

Wel vielen m'n dimlichten vanavond weer even uit, dus kon ik testen met m'n mist-achterlicht: had dashboardlampje daarvan blijft branden. Geen sluitend bewijs zonder de juiste schema's, maar het maakt het relais wel verdachter. Hierbij trouwens een foto van de achterkant, ik zie geen gekke haarscheurtjes oid:

haasje

Misschien da het wat duidelijker wordt als je de schema's van een 700 of 900 serie bekijkt, daar zijn deze relais ook gebruikt.
Kijkend naar je foto vind ik de 2 solderingen bij het schuim er verdacht uitzien, het zou kunnen dat het een vertekening op de foto is.

cornelis-b

#38
Ik zie zo op de foto al een paar verdachte contacten, even de oude tin wegzuigen met een tinzuiger en opnieuw solderen.

Foto is klikbaar voor een vergroting en vooral sommige contacten bij de voet zien er verdacht uit.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Een niet elektronicus zit dit als goede verbindingen. Maar hier zijn overduidelijk haarscheurtjes. ;)

rode850

Veel dank! Ik ga er maandag mee langs een techneut met iets meer soldeerervaring dan ik, om 'm te vragen ze allemaal langs te lopen. Ik heb het schuim er ook even afgehaald en met een wattenstaafje met alcohol de restjes zo goed mogelijk weggepoetst. De omcirkelde verbinding erom was eerder niet zichtbaar, maar dat lijkt me ook een duidelijke scheur. Die eronder trouwens ook.



Dan over het schema. Uit http://www.revbase.com/BBBMotor/Wd/DownloadPdf?id=102017 en http://www.revbase.com/BBBMotor/Wd/DownloadPdf?id=102017 maak ik op dat bij de 740 en 940 de voor- en achtermistlampen met dezelfde knop bediend worden, itt. mijn 850.

Het vroegste 850-schema dat ik kan vinden is voor 1993: http://www.revbase.com/BBBMotor/Wd/DownloadPdf?id=103205 en daar loopt het misachterlicht (volgens mij) al via de dashboard-dimlichtschakelaar en niet via het dimlicht-relais.

cornelis-b

Duidelijk een tinbreuk en ook in de contacten er boven en er onder zitten zitten breuken. Gewoon systematisch alle oude tin verwijderen en nieuwe tin toevoegen, ik ben er van overtuigd dat hier je probleem zit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

rode850

Dat lijkt inderdaad het probleem te zijn geweest: inmiddels rijd ik al bijna twee weken rond zonder problemen! Dank voor jullie hulp!

arjenT5R

Check ook de stekkers op de lampen zelf even.. bij m'n vriendin dr auto zit het probleem daar...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!