uitvallen koplampen

Gestart door batost, 21-08-2005 14:32:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

batost

We hebben een misterieus probleem met de verlichting, :-\
Het is nl. zo dat af en toe de koplampen uitvallen, we hebben pas (na advies)het contactslot vervangen maar het probleem blijft. ???
is er iemand die hier ervaring mee heeft en ons kan vertellen wat te doen.

Groeten batost :'(

thuur

Trek dat grote gele relais maar eens uit de relaiskast (naast de zekeringen) en maak het eens open. Grote kans dat de contacten beschadigd zijn of de solderingen gebroken ;)


Gr 8)

elmarconi

Citaat van: batost op 21-08-2005 14:32:05
We hebben een misterieus probleem met de verlichting, :-\
Het is nl. zo dat af en toe de koplampen uitvallen, we hebben pas (na advies)het contactslot vervangen maar het probleem blijft. ???
is er iemand die hier ervaring mee heeft en ons kan vertellen wat te doen.


Bij het wegrijden van huis vanochtend zwaaide de buurman dat het stadlichtje rechtsvoor het niet deed. Kijken, inderdaad, maar dat vervangen we onderweg wel een keertje. Zo'n stadslichtje, lekker belangrijk. Later bedacht ik me dat ik dat stadlicht nog nooit had zien branden. Altijd dimlicht aan. Maar lees verder...

Op plaats van bestemming snel zonder probleem lampje vervangen. Na een vrolijke middag Sonsbeekpark + avondeten bij vrienden, willen we (eega achter stuur, peuter achterin) vanavond wegrijden. Hmmm, alleen stadslicht. Da's niet zo veel zicht, om daarmee om 21:30 over de A50 -> A1 naar Twente te rijden dat gaat niet goed komen. Zekeringenbak doorgespit, niks. Morrel,morrel aan de lichtschakelaar, hey!
Opeens een korte opleving van de lampen. Ietwat meer gedoseerd geweld gebruikt, pang!
De hele schakelaar in onderdelen in de auto en op straat.  >:(
Na enige tijd zoeken en met een stuk duck-tape de boel weer in mekaar geplakt. Dimlicht werkt weer. Snel rijden, onze peuter moet naar bed. Morgen maar eens kijken wat een nieuwe schakelaar kost.

Dus, als je licht soms niet werkt, sluit de schakelaar niet uit.


--
Autogas Inside . . .

denkweb

#3
Was even de hoek omgelopen, zaten in Arnhem bij Joris_Scholte thuis... hadden we je even verder geholpen! ;) Geen forum sticker... tsk tsk!

elmarconi

Citaat van: denkweb op 21-08-2005 23:11:17
Was even de hoek omgelopen, zaten in Arnhem bij Joris_Scholte thuis... hadden we je even verder geholpen! ;) Geen forum sticker... tsk tsk!

Hmmm, ja. Moet je maar net weten. Rest de sticker.
Tsja, mea culpa. ik vind i.h.a. stickers niet mooi, en de 850forumsticker dus ook niet.
--
Autogas Inside . . .

rberge

Kapotte schakelaar had ik ook. Plastic clips gebroken van het schakelaarhuis. Voor een tientje bij Elferink in Enter een nieuwe gehaald.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

rberge

CiteerVoor een tientje bij Elferink in Enter een nieuwe gehaald.

Met "nieuwe" bedoel ik natuurlijk een "andere".
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

elmarconi

Citaat van: rberge op 22-08-2005 14:33:36
CiteerVoor een tientje bij Elferink in Enter een nieuwe gehaald.

Met "nieuwe" bedoel ik natuurlijk een "andere".

Uiteraard. Nieuw zijn ze 68 euro. Partno. 8622022, nu vervangen door 8622023. De oude hadden wel eens problemen volgens de dealer. Elferink, here we come.
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: rberge op 22-08-2005 14:03:59
Kapotte schakelaar had ik ook. Plastic clips gebroken van het schakelaarhuis.
Zucht. Nog geen tijd gehad om bij Elferink langs te gaan. Vrouw met de vingers weer aan de schakelaar.
Duck-tape reparatie weer losgelaten. Dit weekend ook geen tijd, drukdrukdruk...

Nu maar even met twee-componenten-lijm de boel "gemodificeerd"  ;D

--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Citaat van: Ludo op 25-08-2005 23:24:19
Op zich niet verkeerd, al zou ik wel de schakelaar op z'n zij leggen na het lijmen om uit te harden.
zo kan er nooit geen lijm naar binnen vloeien.  ;)

Goeie tip.
Hoewel ik met beleid de lijm heb gedoseerd, heb 'm toch meteen in de stabiele zijligging gelegd.  ;D
--
Autogas Inside . . .

denkweb

En nu weer met een Mitella in de auto werken!

Let even op met het kopen van schakelaars, ooit bij Rima Druten een andere gehaald voor mijn GLT. Helaas bleek die, en de volgende, ook kaduuk!

Dus eerst even testen voor je wegrijdt!

Christiaan

Als je nu gewoon van die schakelaar afblijft gaat 'ie toch nooit kapot?
Bij mij branden mijn lichten altijd............... nog nooit een kapotte schakelaar gehad ;D

batost

Het probleem is opgelost :D.
Het was inderdaad een los soldeercontact op het relais, '
Thnx voor alle info ;).

HJ850

Ik heb het zelfde probleem: koplampen paar keer tijdens rijden uit, en weer aan.

Nu gaan ze helmaal niet meer aan en is zelfs de lamp-defect waarschuwing aan.

Heb vanohtend de stekkerverbindingen van dat relais (was bij mij een witte) 108/104 A/E doorgesoldeerd. Dus niet alle componenten. Alleen de punten waar de contactpunten in de print zitten. Daar zat ook de minste soldeer op.
Ook wat oxidatie op de contactpunten van 1 van de 2 relais.

Bij het terugplaatsen viel mij op dat er alleen het relais met veel pinnnen in een slat valt, de 3 pinnen aan de andere kant gaan helemaal niet in een contact! Je ziet gewoon draden daar onder, geen spoor van een 'weggezakte' stekker of zo.

Goed, dimlichten doen het dus nog niet.  :(

Zekeringen en lampjes OK, grootlicht werkt wel.
Bij omzetten schakelaar hoor ik relais wel klikken en bij de schakelaarstand tussen uit en 1 (geen dimlicht) gaat de 'lamp defect' indicator ook uit.


Wat denken jullie? Relais toch aan vervanging toe? Toch zoeken in schakelaar in dashbord?

Hajo

HJ850

Update: op advies van Thuur maar eens de dashbord dimlichtschakelaar opengemaakt.

Veel zwarte aanslag op de koper banen, zeker ter hoogte van 1 punt, naar ik vermoed het dimlicht aan schakelaar in stand 1 - punt.
Alles schoongemaakt en zwarte aanslag weggekrabt.

Maar nog steeds: stadslicht/steady burners werken netjes, dimlicht totaal niet meer en relais voorin hoor ik schakelen (met motor uit  ;)).
Vorige week bij uitvallen koplampen had ik geen lamp-defect indicatie lampje, nu wel.

En toen gingen de dimlichten aan na bedienen grootlicht. Dat gaat nu ook niet meer. Relatie met grootlicht schakelaar?? Of was dat toeval en hebben die niets met el;kaar te maken?


Nu twijfel ik dus: toch schakelaar of het relais 104/108?


Door simpele opbouw van schakelaar en schoonmaken het ik zelf het idee dat die goed is.

Hoe kan ik de schakelaar controleren? Bepaalde pinnen op de stekker v/d schakelaar met elkaar verbinden, lijkt mij, bij wijze van ad hoc schakelaar.
Maar wie weet welke pinnen? Ik heb hier wel electra schama's, maar ben niet erg goed in lezen daarvan.


Ben ook een beetje huiverig om gebruikt relais te nemen, want dan mogelijk zelfde euvel. Heb nog geen prijs van nieuw relais gevraagd. Wat zouden jullie doen, gewoon gebruikt relais er in zetten of sowieso nieuwe kopen.

Hajo