16T en turbodruk

Gestart door elianmars, 27-08-2005 23:42:24

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Nu onze roffel bij ET is geweest voor het veranderen van de software, komt de wijzer van de turbodrukmeter behoorlijk wat verder dan voor die tijd.

Ook is het zo, dat als ik het pedaal vloer, de wijzer even heel hoog komt en dan weer iets afzakt, waarna deze blijft hangen zolang de turbo mee moet werken.

Klopt het dat de druk eerst even wat hoger is?

En wat zullen de waarden ongeveer zijn van deze druk?
Wat kan een 16T hebben?

Turbobiker

Voordat de BOV reageert en afblaast heb je even iets overdruk, dat is dus je meter die doorschiet. Het zal 2-3 tienden hoger zijn dan je maximale waarde.

Je 16t zal veel meer dan 2 bar aankunnen, maar dat zal dan over een heel beperkt toerengebied zijn, een heel korte piek en dus absoluut niet zinnig
De Tussenpaus

Johann

Citaat van: Turbobiker op 28-08-2005 17:01:37
Voordat de BOV reageert en afblaast heb je even iets overdruk, dat is dus je meter die doorschiet. Het zal 2-3 tienden hoger zijn dan je maximale waarde.

Je 16t zal veel meer dan 2 bar aankunnen, maar dat zal dan over een heel beperkt toerengebied zijn, een heel korte piek en dus absoluut niet zinnig

Correctie, bij plankgas blijft de BOV dicht. Het is de wastegate welke een ietsjepietsje aan de late knat zijn werk doet waarschijnlijk.
Om te checken zou je eigenlijk een druk meter er aan moeten hangen. Persoonlijk ben ik van mening dat zo'n ding voor een gechipte auto zowiezo geen slechte investering is.
Ik zal wel een beetje anaal zijn in deze maar ik zie liever geen piek bij het opspoelen. Probleem is dat dit bij een vlotte pedaal reaktie vrijwel onvermijdelijk is. Die piek kan je ook een valse indruk van het vermogen geven omdat je juist op dat moment in de stoel gaat.

Turbobiker

Citaat van: Johann op 28-08-2005 17:23:08
[Correctie, bij plankgas blijft de BOV dicht. Het is de wastegate

Foutje, bedankt (ik haal ze wel eens vaker door elkaar)(en BOV klinkt zo lekker stoer, net of je er verstand van hebt... :-\ ;D )
De Tussenpaus

elianmars

Citaat van: Johann op 28-08-2005 17:23:08
Citaat van: Turbobiker op 28-08-2005 17:01:37

Correctie, bij plankgas blijft de BOV dicht. Het is de wastegate welke een ietsjepietsje aan de late knat zijn werk doet waarschijnlijk.
Om te checken zou je eigenlijk een druk meter er aan moeten hangen. Persoonlijk ben ik van mening dat zo'n ding voor een gechipte auto zowiezo geen slechte investering is.
Ik zal wel een beetje anaal zijn in deze maar ik zie liever geen piek bij het opspoelen. Probleem is dat dit bij een vlotte pedaal reaktie vrijwel onvermijdelijk is. Die piek kan je ook een valse indruk van het vermogen geven omdat je juist op dat moment in de stoel gaat.

Ik heb er vandaag even de drukmeter uit de Zafira in gehangen.
Geen idee of deze het precies aangeeft, maar de turbodruk ligt rond 1,2 bar, met een piek naar 1,4.
Is dit goed, of slecht?

Johann

Ben er niet kapot van.. Je zou de wastegate arm een halve slag losser kunnen zetten mocht deze al eens strakker gezet zijn.

JCviggen

Is die 1.4 tijdens het schakelen, of wanneer je'm plank duwt?
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Oele

Als je het echt goed wil doen moet je weten of hij aan het pingelen is bij 1.2 en max 1.4 bar

Naar alle waarschijnlijkheid doet ie dat al lang en word dus je ontsteking verlaat door de ECU met als gevolg dat je pk's gaat missen. En als het helemaal te erg word zelfontranding en kromme drijfstangen...

Dat is de reden waarom veel mensen die weten waar ze mee bezig zijn, de druk rond 1 bar houden omdat de turbo dan nog efficient bezig is, de motor niet pingelt en je er meer pk's veiliger uithaalt...

Maar net als jij wilde ik em ook zo hoog mogelijk hebben.... En dan hoeft er niet zoveel mis meer te gaan voordat je motor niet meer zo mooi roffelt...

Je zou veel beter een alu IC er op kunnen zetten, lagere druk instellen en pk's terugwinnen die je nu verliest. Kost wat, heb je ook wat...

Aan de andere kant, ik heb een jaar op 1.5 bar gereden met een 18T, dus die uitschieter van 1.4 bar hoeft helemaal geen probleem te zijn. De marges zijn gewoon wat kleiner.
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

elianmars

Citaat van: Oele op 28-08-2005 23:26:38

Maar net als jij wilde ik em ook zo hoog mogelijk hebben.... En dan hoeft er niet zoveel mis meer te gaan voordat je motor niet meer zo mooi roffelt...

Ik heb nooit gezegd dat ik 'm zo hoog mogelijk wil hebben, hoor. Het tunen is gebeurd bij ET door Marco van MTE.
Ik neem aan dat die wel begrijpt dat ik wat langer van de wagen wil genieten.... ;)

@Jan: Het pieken gebeurt af en toe bij het schakelen (van de automaat). Tijdens planken blijft-ie gewoon netjes op de 1.2 hangen.

elianmars

Citaat van: Johann op 28-08-2005 23:09:21
Ben er niet kapot van.. Je zou de wastegate arm een halve slag losser kunnen zetten mocht deze al eens strakker gezet zijn.

Ik weet niet of ik zomaar aan dat ding ga draaien.... Straks verziek ik iets? :-[

Er is in ieder geval bij ET wel aan de wastegate arm gedraaid. Dat weet ik zeker.

M a r c

Het pieken bij het schakelen is normaal bij een automaat. Kan ook geen kwaad, trust me. En een BOV opent helemaal niet bij gasgeven, alleen tijdens schakelen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: MH op 03-09-2005 23:50:02
Het pieken bij het schakelen is normaal bij een automaat. Kan ook geen kwaad, trust me. En een BOV opent helemaal niet bij gasgeven, alleen tijdens schakelen.

Dat is mooi om te horen!

Dank je, Marc! :)

M a r c

Citaat van: Oele op 28-08-2005 23:26:38
Als je het echt goed wil doen moet je weten of hij aan het pingelen is bij 1.2 en max 1.4 bar

Die wagen pingelt niet hoor. De software is op maat gemaakt door Marco van MTE en die koppelt zijn laptop aan het motormanagement, tijdens het rijden ziet hij exact wat turbodruk, inspuiting en ontsteking doen. En zou ie dus ook zien als ie pingelde. De software wordt zó gemaakt dat je maximaal vermogen hebt zonder extra veel risico op motorschade. Het was die dag zelfs 30 graden.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

En om 't af te sluiten: de wagen rijdt (nog steeds) super! Niet zenuwachtig of zo.
Er is ook gewoon heel rustig mee te rijden, maar zodra het gaspedaal onderin gaat, barst het feest los  8) ;D

reijer

om hem weer even te openen:)

bij hoeveel druk in de pijpen gaat de CBV (BOV) eigenlijk werken?
ik snap dat hij aangestuurt wordt als de gasklep dicht is, maar gewoon tijdens vollast: komt hij niet stiekum een klein beetje in actie bij zo'n 1.4 bar???

groeten, reijer