Winterbanden ja of nee?

Gestart door Rad, 04-11-2004 18:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Plim

Ik heb nu de Uniroyal MS55 banden gekocht (waren goed getest door ANWB). Per band zijn de kosten ongeveer 92 euro (to.v. de andere goed geteste banden, de Continentals a 122 Euro pst.)

Grip is i.d.d. goed ! Ook in de regen. Droog nog niet mee gereden.

(let op, ik rij met 2.5-10V, met een normale rijstijl)
Venetian Red

BartT5R

Citaat van: thuur op 20-11-2004 01:06:20
Je kunt beter zo dun mogelijke banden hebben bij ijs en regen..

Gr 8)

PS heb zelf ook 205 hoor  ::)

Dun?
Smal bedoel je? ;D

Heeft allemaal met druk per vierkante centimeter te maken, hoe minder raakvlak, hoe meer druk per vierkante centimeter en hoe dieper je door de ondergrond zakt.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

Reitse

Gisterochtend om 7:30 wat problemen gehad bij het insturen in een scherpe bocht, (90  graden rechtsaf richting parkeerplaats), bleek dat er blad lag dat opgevroren was... Voor de rest geen problemen gehad (temperatuur tussen 1 en 3 graden met grondvorst). Gisteravond met alle natte sneeuw, hagel en andere troep ook geen enkel probleem, en dat op zomerbanden die steeds meer aan vervanging toezijn...

thuur

Citaat van: BartT5R op 20-11-2004 20:35:24
Citaat van: thuur op 20-11-2004 01:06:20
Je kunt beter zo dun mogelijke banden hebben bij ijs en regen..

Gr 8)

PS heb zelf ook 205 hoor  ::)

Dun?
Smal bedoel je? ;D

Heeft allemaal met druk per vierkante centimeter te maken, hoe minder raakvlak, hoe meer druk per vierkante centimeter en hoe dieper je door de ondergrond zakt.

Juist!

Gr 8)

mathh

Heb effe gewacht tot na Baarn.
Gisteravond de originele 17 inch R-wielen met Pirelli snowsport gemonteerd. Heel opvallend hoe comfortabel de auto opeens weer is :)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Rad

Citaat van: mathh op 02-12-2004 08:13:27
Heb effe gewacht tot na Baarn.
Gisteravond de originele 17 inch R-wielen met Pirelli snowsport gemonteerd. Heel opvallend hoe comfortabel de auto opeens weer is :)
Ik zou ze er gewoon onder houden! Dan weet ik wel iemand voor die andere velgen ;-))

850g3

Citaat van: BartT5R op 20-11-2004 20:35:24
Citaat van: thuur op 20-11-2004 01:06:20
Je kunt beter zo dun mogelijke banden hebben bij ijs en regen..

Gr 8)

PS heb zelf ook 205 hoor  ::)

Dun?
Smal bedoel je? ;D

Heeft allemaal met druk per vierkante centimeter te maken, hoe minder raakvlak, hoe meer druk per vierkante centimeter en hoe dieper je door de ondergrond zakt.

Met regen kan ik me wel voorstellen dat smallere banden beter zijn dan bredere. Maar met sneeuw lijkt me toch een bredere band beter, je hebt meer CM2 op de sneeuw = meer lamellen die in de sneeuw happen = meer grip ???

Volvomarnix

Absoluut wel winterbanden.

Leg voor de grap even een gum (voor het uitgummen van potlood) een uurtje in de vriezer en probeer daarna te gummen.

Gaat niet. :-\

Simpel gezegd werkt het ook zo met een autoband.
In dat geval heb je dit effect al vanaf 9 graden.
:oBOVEN nul. :o

Rubber wordt hard en heeft minder grip.
Resultaat bij hard remmen vanaf 100km/h: 11meter langere remweg dan met winterbanden.
Bochtsnelheid kan afhankelijk van de bocht tot 30% hoger liggen.

En dan is er nog niet eens gesproken over de voordelen op glad of nat wegdek.

Hoe veilig een Roffel ook is, veiligheid staat met:

Goede banden. (dus in de winter: winterbanden)
Goede remmen.
Goede schokdempers.

Of valt met:

Versleten banden
Versleten remmen
Versleten schokdempers

JCviggen

Citaat van: Volvomarnix op 18-12-2004 13:24:27
Absoluut wel winterbanden.

Leg voor de grap even een gum (voor het uitgummen van potlood) een uurtje in de vriezer en probeer daarna te gummen.

Gaat niet. :-\

Simpel gezegd werkt het ook zo met een autoband.
In dat geval heb je dit effect al vanaf 9 graden.
:oBOVEN nul. :o

Rubber wordt hard en heeft minder grip.
Resultaat bij hard remmen vanaf 100km/h: 11meter langere remweg dan met winterbanden.
Bochtsnelheid kan afhankelijk van de bocht tot 30% hoger liggen.

Dit is zeker waar, maar als ik 10-15 min met mijn zomerbanden heb gereden bij 0°C voelen ze al flink warm aan (zeker 30C)
Dus eens je ze een beetje warm hebt gereden zijn zomerbanden volgens mij prima qua grip...ik ben er in ieder geval erg tevreden van.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

Citaat van: JCviggen op 18-12-2004 13:28:46
ik ben er in ieder geval erg tevreden van.

Zijn ook wel HEEELE goeie banden bij uw auto ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

JCviggen

Citaat van: Entuscan op 18-12-2004 17:49:15

Zijn ook wel HEEELE goeie banden bij uw auto ;)

Indeed, thanks :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Autogek

#41
Volgende week gaan er voor 't eerst winterbanden onder, ben benieuwd. Keuze: Nokian Hakaapellitaa (of zoiets) NRW op stalen velg. Over hun zomerbanden ben ik niet zo wild, de Toyo Roadpro's die ik nu heb, bevallen me beter. Maar over Nokian's winterbanden hoor ik wel goeie geluiden. Vorige winter spinnende wielen en stampende ABS, niet lekker. En dat met een GLE-tje ;-). Ik zal verslag doen van m'n ervaringen, met fenomeen winterbanden en de Nokians in het bijzonder.

updeetje:

Nou ze zitten eronder, WR overigens geen NRW met de moeilijke naam: duidelijk een verbetering qua grip, rijdt wel anders, niet strak, wel comfortabel, stuur- en bochtgedrag doet denken aan klassiekere auto (smalle banden 185, relatief hoge wangen en soepel), wel safe maar wat 'vager'. Nou da's na 1 dag, benieuwd hoe ze me na wat langer gebruik bevallen. Volgens recente ANWB-test een middenmoter, volgens eerdere Duitse test en ervaringen op fora etc. een aanrader.

Updeet 2:

Maand verder. Bovenstaand gevoel is versterkt. Erg comfortabel, plakken hoorbaar aan de weg, zeker als die nat is. Heel veel meer grip op gladde ondergrond. Niet alleen sneeuw, maar ook 'gewoon' nat wegdek. Op slush is verschil gigantisch. Aquaplaning hoort gewoon niet meer tot de mogelijkheden, bij normale snelheden. En als je nu nog spint, geef je gewoon teveel gas. Safe gevoel, maar allesbehalve 'strak'. Op hogere snelheid lange bochten rijden is een 'vage' ervaring, limiet is veel eerder bereikt. Nou ja, daar pas je gewoon de winterrijstijl op aan.

Conclusie: blij met de aanschaf, duidelijk meerwaarde. Extra grip onder kritische omstandigheden gaat voor op lekker door-raggen. Dat komt van de zomer wel weer ;D

Updeet 3:
De wintersloffen zitten er net weer onder, lekker comfortabel, duidelijk betere grip op nat dan de zomer Toyo's/Nokians. Over die Toyo's ben ik minder en minder tevreden. Belazerde grip op nat, bij beetje optrekken (met 10V automaat!) krijg je ze zo aan het het doorslaan (toch nog 6mm), schande!
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

mehn

Citaat van: Markvd op 25-12-2004 00:16:09
...Keuze: Nokian Hakaapellitaa (of zoiets) NRW...

Ik heb Nokian WR 205/50 R16, van die andere was me de naam te moeilijk  ;) Ze bevallen overigens goed.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

fkrkawd

Ik heb een winterseizoen op vredestein 17" winterbanden gereden. Je hebt duidelijk meer grip bij slecht weer. Het rijdt echter ook anders. Hij ging wat moeilijk de bocht door. Aan het eind van het seizoen klapten ze er trouwens bijna af. Grote blazen op de zijwangen van de voorbanden (binnenkant) en kleinere op de achterbanden. Geen idee hoe het gekomen is, wel gevaarlijk. Ze zijn vervangen door Michelins.

regiorunner

hoe hard heb je ermee gereden dan?

Zomerbanden heb ik V-kwaltieit, en in de Winter heb ik H banden (tot 190 km/h). Die snelheden mag je NIET overschrijden.