Winterbanden ja of nee?

Gestart door Rad, 04-11-2004 18:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

toycar

Citaat van: fkrkawd op 28-12-2004 21:52:35
Grote blazen op de zijwangen van de voorbanden (binnenkant) en kleinere op de achterbanden. Geen idee hoe het gekomen is, wel gevaarlijk. Ze zijn vervangen door Michelins.

Als je maar wat weet. Heeft mij in 2002 de zijkant van mijn caravan gekost.

BenC70ES

#46
Citaat van: regiorunner op 31-12-2004 01:02:11
hoe hard heb je ermee gereden dan?

Zomerbanden heb ik V-kwaltieit, en in de Winter heb ik H banden (tot 190 km/h). Die snelheden mag je NIET overschrijden.

H is 210, T is 190 max...

Bandenspanning is ook levensbelangrijk!

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Rad

Net terug uit Tsjechie. Heb met mijn vredestein wintracs geen kettingen om hoeven leggen, waar anderen het toch even moeilijk hadden met de zomerbanden.
Ook op de autobahn bevallen ze prima. Vooral op de heenweg toen het hard regende merkte ik dat je gewoon een redelijke snelheid kan blijven aanhouden (120) terwijl anderen (mijn reisgenoten met zomerbanden) vroegen of het even wat langzamer kon omdat ze last hadden van aquaplaning.
De laatste steile klim naar het pension kon alleen door mij en een maat van me in een XC70 zonder kettingen worden bedwongen. Heerlijk!

bover

ha met ijzel ben je gewoon een schaats op wielen. In Noorwegen reed ik dan wel met spikes en dat gaat gewoon door. ( 50 km ) :D

fkrkawd

Volgens mij heb ik toen die snelheid niet overschreden. Gewoon Nederlands verkeer. Toch blazen op de voorbanden ten groote van een stuiterbal. Ik had het vermoeden dat het kwam door de verkeersdrempels die ik regelmatig moest nemen. Je weet wel, drempels waar je overheen kan rijden waarbij alleen de binnenkant van de banden de randen raken.

De bandenclub had het nog nooit gezien......

Frans

M a r c

#50
Ik heb nu ook Vredestein Wintrac 205/50R16 liggen en het rijdt inderdaad heel anders.... Maar met temperaturen van 9 tot 12 graden is het momenteel ook eigenlijk té warm. Ze plakken wel goed! Zeker na een snelwegrit vindt mijn grind op de pad achter mijn huis het geweldig om er aan te blijven kleven.....  :-\ De Wintracs kwamen erg goed uit de Autobild-test schijnbaar.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Yackall

Citaat van: Volvomarnix op 18-12-2004 13:24:27
Absoluut wel winterbanden.

Leg voor de grap even een gum (voor het uitgummen van potlood) een uurtje in de vriezer en probeer daarna te gummen.

Gaat niet. :-\

Simpel gezegd werkt het ook zo met een autoband.
In dat geval heb je dit effect al vanaf 9 graden.
:oBOVEN nul. :o

Rubber wordt hard en heeft minder grip.
Resultaat bij hard remmen vanaf 100km/h: 11meter langere remweg dan met winterbanden.
Bochtsnelheid kan afhankelijk van de bocht tot 30% hoger liggen.

En dan is er nog niet eens gesproken over de voordelen op glad of nat wegdek.

Hoe veilig een Roffel ook is, veiligheid staat met:

Goede banden. (dus in de winter: winterbanden)
Goede remmen.
Goede schokdempers.

Of valt met:

Versleten banden
Versleten remmen
Versleten schokdempers


1)Ik bewaar mijn banden meestal niet in de vriezer.
2)Het is niet 9 graden, maar 7 graden (en volgens een test van de consumentenbond van 2 jaar geleden, in de praktijk zelfs rond de 5 graden)
3)Op glad wegdek (ijzel?) maakt het helemaal niets uit (zelfde test cons.bond)
4)Op nat wegdek zijn zomer(lees: all-season banden) zelfs vaak beter. Veel zomer-banden hebben een uitstekend water-verwerkend vermogen. Winterbanden zijn meer geconstrueerd om sneeuw of slush te verwerken. En zelfs in natte sneeuw is niet elke winterband beter dan een zomerband.

Samenvatting volgens consumentenbond: In Nederland niet echt een 'must'.

Ik heb de buitentemperatuur de afgelopen 2 maanden een beetje in de gaten gehouden en als ik 10 dagen onder de 5 graden heb gezien is het veel. Dus die overige 50 dagen was ik op mijn zomerbanden 'veiliger' onderweg dan de winterbanden-rijders. Maar ik moet wel toegeven dat ik niet onder de indruk ben van de P-Zero nat-weer-kwaliteiten. Zodra ze aan vervanging toe zijn komt er zo goed als zeker een ander merk onder. Waarschijnlijk Vredestein.

Rad

En nu eens een test van een betrouwbare partij lezen... 8)

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de auto gerelateerde consumentenbond tests. Je ziet altijd dat ze daarin proberen om de mensen zo goedkoop mogelijk auto te laten rijden. Zo'n advies dat winterbanden in NL niet nodig zijn past helemaal in hun (onbesneeuwde) straatje.


M a r c

Gisteren een wolkbreuk alhier. Met winterbanden totaal geen aquaplaning. Dat is met zomerbanden toch wel héél anders (zeker met hele brede banden). Je kon ook meteen zien wie op winterbanden reed, op de linkerbaan alleen maar auto's met zwarte stalen velgen en op de rechterbaan langzaam rijdend verkeer (op zomerbanden).
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Reitse

Met brede banden heb je meer kans op aquaplaning dan met smalle banden.
Of het met zomerbanden zo vreselijk veel anders is durf ik niet te stellen, rond Hoogeveen zitten er hele beste sporen in de weg waar makkelijk veel water in blijft staan maar echt aquaplaneren is me nog niet gelukt (uiteraard wel snelheid aanpassen aan de situatie, niet zo verstandig om dan met 120 door te blazen).
Wel knap trouwens dat je al rijdend kan zien wie er zomer of winterbanden heeft ;)

flap

leasebak met zwarte velgen is toch 99% winterbanden.

kijk maar eens als ze stilstaan :)

Reitse

En de mensen dan die winterbanden om hun lichtmetaal vouwen? Of misschien tweede setje lichtmetaal hebben? Of de mensen met auto's uit de goedkopere categorieën waar geen lichtmetaal op leverbaar is? ;)

mehn

Citaat van: Reitse op 21-01-2005 14:29:40
En de mensen dan die winterbanden om hun lichtmetaal vouwen? Of misschien tweede setje lichtmetaal hebben? Of de mensen met auto's uit de goedkopere categorieën waar geen lichtmetaal op leverbaar is? ;)

Ik zie idd wel eens mensen kijken met een blik van 'daar gaat weer zo'n idioot' als op de linkerbaan alleen zwarte stalen velgen rijden en ik rijd daar ook, maar of dat nu aan mijn lichtmetalen velgen ligt  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bover

#58
Ik vind het een beetje zielig die zwarte velgen rijders. Is zoiets van "
"kijk mij eens op winterbanden". 8)

Trouwens ik rij gewoon met stalen velg EN wieldoppen erop en zweer bij winterbanden. Zit ook regelmatig in Duitsland. Daar ben je bij ongeval altijd schuldig in winterse omstandigheden zonder winterbanden als ik goed ben ingelicht.

Bandenspanning moet goed in orde zijn bij winterbanden.
In ieder geval veilig en aangepast rijden is het beste;
ook met winterbanden. ;)


Reitse

Citaat van: bover op 22-01-2005 19:49:16

In ieder geval veilig en aangepast rijden is het beste;
ook met winterbanden. ;)


Dat laatste is denk ik het belangrijkste. Je kan met 120 een sneeuwstorm invliegen op je winterbanden, maar als dat spul een beetje ingereden is en je moet een noodstop maken.........