wielspin p-zero's

Gestart door baxie, 12-12-2004 20:03:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Op droog wegdek met blokkerende wielen sta je eerder stil dan met ABS (zelfde configuratie uiteraard), al zijn het niet veel meters en het kost je plaatselijk nogal wat mm's profiel.

Iemand die zelf heel goed kan remmen (continu tegen het blokkeren aan) staat eerder stil dan een ABS computer dat kan, maar niet eerder dan blokkerende wielen op droog wegdek.

Op een niet-droog wegdek staat de ervaren rijder als eerste stil, dan de ABS, dan (ergens ver weg) de auto met geblokkeerde wielen.

Toen ABS populair werd hebben dit soort tests uitgebreid boekjes als AutoWeek e.d. gestaan. Enneh Maikel, van mij hoef je niet te zoeken deze keer ;D ;)


Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 20-03-2005 22:42:26


Iemand die zelf heel goed kan remmen (continu tegen het blokkeren aan) staat eerder stil dan een ABS computer dat kan, maar niet eerder dan blokkerende wielen op droog wegdek.
Gr 8)
Die ben ik niet met je eens. De wrijvingscoƫfficient tussen remschijf en remblok moet toch hoger zijn dan die tussen rubber en asfalt...

thuur

Ik deponeer daar 2 stellingen, met welke zijn jullie het niet eens?

Een ABS computer verlaagt de remdruk als het wiel dreigt te blokkeren, en met draaiende wielen is een auto bestuurbaar, dat weet ik, ja ;)


Juist omdat een ABS computer de remdruk x aantal malen verlaagt (om blokkering te voorkomen) verlies je dus remweg. Als je continu op de maximale remdruk zit ('tegen het blokkeren aan') sta je eerder stil dan deze remdruk te varieren ('blokkeren, los, blokkeren, los, etc..)


Gr 8)

ed

Citaat van: thuur op 20-03-2005 22:42:26
Op droog wegdek met blokkerende wielen sta je eerder stil dan met ABS (zelfde configuratie uiteraard), al zijn het niet veel meters en het kost je plaatselijk nogal wat mm's profiel.

Is inderdaad niet waar. Een band heeft op het wegdek de maximale wrijving bij zeg 5% slip. Ga je daar overheen dan neemt de wrijving ineens heel snel af. De wielen blokkeren dan. Harder dan met die optimale slip kun je niet remmen. Met ABS is het onmogelijk om harder te remmen dan zonder. De ABS computer verlaagd steeds de remdruk (enkele malen per seconde) zodra de slip te groot dreigt te worden, zodat er een deel van de remtijd niet optimaal geremd wordt. De slip wordt dan teruggeregeld naar minder dan dat optimale percentage.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ed, ABS grijpt volgens mij pas op het moment dat je over de slipgrens heengaat.
Als je kijkt naar een abs-remspoor zie je allemaal kleine zwarte blokjes waar het wiel geblokkeerd is geweest, dan stukje niets waar de abs actief is geweest etc.

ed

#35
Reitse,

Wel eens op een circuit gekeken naar de baan? Daar zie je ook allemaal zwarte strepen ontstaan door de auto's/motoren die afremmen voor een bocht. En een motor die over de slipgrens heen gaat tijdens het remmen lijkt me niet optimaal voor de rondetijden. Het enige verschil tussen hard en zacht remmen is dat de wrijvingscoefficient toeneemt, en je meer rubber achterlaat op de weg. Als dat erg veel wordt zie je dus een zwarte streep. Een zwarte streep wil dus niet zeggen dat je over de grens heen gaat.

Daarnaast is er een (slip) grens wat met ABS nog te meten is en dat het systeem ook nog eens goed te controleren (stabiel) is. Het zou ook best eens kunnen zijn dat de ABS computer wel over de grens heen ingrijpt, wat maar weer extra onderschrijft dat met een ABS systeem niet optimaal hard te remmen valt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ed, durf jij met circuitbanden langdurig de weg op?
Die compound is wel ietsje anders....
Dat er met ABS niet optimaal hard te remmen valt ben ik volledig met je eens.

thuur

Citaat van: Reitse op 21-03-2005 11:50:49
Dat er met ABS niet optimaal hard te remmen valt ben ik volledig met je eens.

En dat is dan weer mijn stelling ;)


Gr 8)

Reitse

Daar was ook verder niet echt discussie over, wel over jouw stelling dat je met blokkerende wielen eerder stilstaat dan met optimaal remmen (dus net niet blokkeren)

thuur

Hmm.. Kan me toch herinneren dat ik dat gelezen heb in een boekje als de AutoWeek oid. Maar goed, ik geloof jullie wel hoor, sterker nog: ik geloof jullie eerder dan welk magazine dan ook ;D ;)


Gr 8)