Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Citaat van: NwVolvoMn op 13-07-2005 08:27:55
Sorry dat ik even een paar dagen niet bij de les was.....heb het verschrikkelijk druk op het moment. Ik krijg zowaar een idee wat het kan zijn. Met je nieuwe informatie schiet me het volgende te binnen.

Ik ben allang blij dat jullie de tijd nemen om je met mijn puzzel bezig te houden!

Citeer
optie 1
Bij sommige auto's op gas en een computer als volvo wordt bij de gasinbouw of door de gasinstallatie de computer van de auto constant gereset. Dat is niet ongevaarlijk maar je zal net zien dat jouw computer hier niet langer tegen kon. Als je computer z'n mapping (programma variabelen) volledig leeg is na een weekend, moet ie ze weer gaan verzamelen adhv het programma en de loop van de motor. Dat duurt wat kilometers, tegenwoordig is dat circa 20 km, vroeger wat meer. Ik zou eens een computertje van de sloop proberen.

Even ter controle:
Het duurt langer dan 20 kilometer voordat mijn auto weer op orde is. Ongeveer 100, maar soms ook 200 kilometer.
Het service lampje wordt niet gereset. Of zit dat in een andere computer?

Citeer
optie 2
Als je auto altijd op 4000rpm niet mooi rond loopt, zou dat inderdaad een ontstekingsprobleem kunnen zijn maar in middelhoge last niet rondlopen is niet echt het verschijnsel dat ik daarbij verwacht. Het duidt m.i. op een probleem met een sensor. Dit kan toerental zijn (combi met bobine) maar ook nokkenassensor of vliegwiel (zit volgens mij niet op 850). Ik verwacht dat er ergens een weak signal zit, kan in een draadverbinding zijn. In combinatie met de klachten als aanwezig zou het niet onmogelijk zijn dat het weak signal veroorzaakt wordt door een massaverbinding.

Niet mooi rond lopen.... Hij houdt af en toe heel even gewoon vreselijk in. Het lijkt wel alsof er dan iemand een touw aan de trekhaak heeft gebonden en er een enorme ruk aan geeft.
Vandaar dat de eerste reactie van mijn garage (toen het probleem zich nog niet zo duidelijk voordeed na een weekend van stilstand) was dat het waarschijnlijk aan een vieze nokkenassensor lag. Die bleek redelijk netjes schoon te zijn, in ieder geval niet druipte van de olie.
Nu jij ook over de nokkenassensor begint is dat de moeite van het onderzoeken waard. Is dit iets wat je op de sloop kunt kopen, of moet eht nieuw zijn?

Citeer
optie 3
de simpelheid van de meeste storingen is verbluffend, zodra je het gevonden hebt. Ik zou voor de zekerheid een een contactslotje proberen van de sloop, hoef je niet compleet te monteren maar je kan er ook effe los meer rijden voor testdoeleinden. Het gaat daarbij om het contactblokje.

Ik heb deze vaak gelezen, maar is dan het verband met weekend niet bijzonder raar?  Wat ik ook morrel aan het contact, het heeft geen effect.
Wat mag dat kosten op de sloop? Als het weinig is, is het zonde om niet te doen.

Citeer
optie 4
ik zou ook eens de zekeringen van de niet belangrijke verbruikers er uit halen; het is een long shot maar elimineer de onbelangrijke zaken. Dit is veel werk, ik zou het niet meteen doen. Maar als je test zonder een aantal verbruikers op het electrische systeem sluit je al snel het een en ander uit.

Inderdaad hier wacht ik graag nog even mee!

Citeer
optie 5
zet de auto eens neer bij de MTS/HTS bij jou in de buurt. Laat 'm daar maar n's onderzoeken door de studenten en docenten om de storing er uit te zoeken.

Dat lijkt me wel wat, maar ik zit niet zo in die wereld. Heb jij dit wel eens gedaan?

Citeer
Suc6!

Bedankt, ik heb het nodig!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: ed op 13-07-2005 10:45:50
Heb je de massa punten al eens gecontroleerd. Als deze niet goed contact maken krijg je de vreemdste storingen. Het handigst is om de spanning te meten tussen een massa kabel en de minpool van de accu. Hier mag nauwelijks spanning over staan, zeg 0,3 volt maximaal. Het beste is om aan de niet carosserie-zijde te meten. Stel je wilt de massakabel van schutbord naar blok controleren, meet dan tussen blok en massa v/d accu, en tussen aansluiting massa-blokzijde en massa accu.


Ik heb de massapunten al eens gecontroleerd, maar nog niet doorgemeten. Zal even een meter lenen en proberen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: thuur op 13-07-2005 11:22:22
Wat je wel kunt doen is je computers eruit trekken en van deze de contacten eens goed te reinigen. Dat zou ik nu als eerste doen en kan verband houden met het onregelmatig knipperend lampje. Mijn ABS lampje knippert onregelmatig als ik de auto op contact zet, maar ik weet niet beter en heb er geen last van.

Waarmee kan ik die contacten het beste reinigen? Alcohol of WD40?

Citeer
Ik denk dat 'temp.sensor' en LMM hier door elkaar gehaald worden? Anyway, heb je de sensor eruit gehad en hoe zag hij uit?

Ik denk dat ze inderdaad door elkaar gehaald worden, maar door wie? Als

Ik heb de deksel van de luchtfilter losgehaald, dan kun je de sensor zien zitten. Die ziet er uit als een plug met 6(8) doorgeboorde gaatjes. Is dat de temp meter of de LMM

Citeer
Nokkenassensor en krukassensor zou ik in dit geval ook eens bekijken. Nokkenassensor heb je er zo uit (naar het schijnt, want de mijne krijg ik niet los ::)). Hier mag je geen olie aantreffen en de stekker moet schoon en intact zijn. De stekker van de krukassensor eveneens. Bij het terugplaatsen moet je zorgen dat je kabels zover mogelijk van elkaar liggen.

Nokkenas heb ik al eens bekeken en die was netjes. Maar ik zal het volgende keer eens doen voor het starten.

Citeer
Als Ludo denkt dat de bobine ook voor dit soort vreemde ellende kan zorgen, probeer deze dan eens te wisselen met een andere 850?

Ik heb niet zomaar een 850 op voorraad.

Citeer
Kabels kun je van de lijst halen wat mij betreft.

Voorlopig zijn ze van de lijst.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Alcohol of remmenreiniger (waar de omliggende delen dit toelaten!). Nooit met WD40, dat is op oliebasis en olie geleidt geen stroom!

Contactspray lijkt voor de hand te liggen, maar zal de situatie alleen maar verergeren na verloop van tijd. Het laat een niet-geleidend residu achter ::)


Ik heb op mijn werk niet de mogelijkheid om de LMM/temp.sensor te bekijken :( Ik zal straks thuis eens kijken. Uit ervaring weet ik wel dat de LMM niet al te smerig mag zijn en de stekkers in goede staat moeten zijn! Kijk anders eens bij het fotoalbum van Johann, die heeft een foto van het luchtfilterhuis: links aan de buis zit de LMM zoals ik hem ken.


Een 850 heb ik ook niet op voorraard ;D Geen bekende/forumlid/...? in de buurt?


Gr 8)

llinssen

#94
Citaat van: thuur op 13-07-2005 13:32:13
Ik heb op mijn werk niet de mogelijkheid om de LMM/temp.sensor te bekijken :( Ik zal straks thuis eens kijken. Uit ervaring weet ik wel dat de LMM niet al te smerig mag zijn en de stekkers in goede staat moeten zijn! Kijk anders eens bij het fotoalbum van Johann, die heeft een foto van het luchtfilterhuis: links aan de buis zit de LMM zoals ik hem ken.

Kon dat album niet vinden, maar je beschrijving lijkt op waar die van mij zit.


Ben benieuwd wat je thuis vindt. Wat ik vond in de Volvo naslagwerken ;D was dat wat ik heb losgetrokken inderdaad de LMM was. Zou Haynes dan fout zijn?

Citeer
Een 850 heb ik ook niet op voorraard ;D Geen bekende/forumlid/...? in de buurt?

Broer in Eijsden, dat is dichter bij jou.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur



Linksboven in de hoek, das heel wat anders dan jij hebt. Zo zit het ook op mijn 2.0 20V en op mijn vorige 2.5 10V (beide '93).


Je woont midden in het land??? Er is vast iemand die wel even langs wil komen toch?


Gr 8)

llinssen

Dat ziet er inderdaad heel anders uit!

Bij mij zitten er duidelijk geen schroeven aan, en is de stop onderdeel van de luchtfolterdeksel. Hier lijkt het een aparte behuizing te zijn.

De manier die de Haynes beschrijft om de temp meter los te halen sluit wel precies aan bij wat ik heb. Kan de temp meter geintegreerd worden met LMM?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

#97
Ik zie in Vadis dat de inlaatbuis direct na het luchtfilterhuis een Mass Airflow Meter heeft en daarna komt een klein buisje (nr. 2 en 3 in Parts Calog, Air cleaner EXC T, MAL, RI voor de 2.3 20V '94). Zou dit een aparte luchttemp.sensor zijn? Staat geen omschrijving bij :-\



Ik heb alle N/A motoren uit '95 bekeken, maar ik zie geen enkel plaatje wat lijkt op de sensor uit jouw auto Laurens ???

Zo zit het bij mij, dus ik heb dat nr. 2 en 3 dingetje niet ???






Gr 8)

thuur

Citaat van: Ludo op 14-07-2005 00:29:20
bij welk type zit jij te kijken thuur?.
wat is de chassisnummer van de auto?.


Alle N/A's van 1995 en steeksproefgewijs ook types van 94 en 96 geprobeerd. They are all the same!

Het chassisnr. van Laurens weet ik niet ;D
(het mijne eindigt op P2004678)

Citeer
Citaat van: thuur op 14-07-2005 00:18:40dus ik heb dat nr. 2 en 3 dingetje niet ???
die Mass Airflow Meter heeft dacht ik iets met de emissiecode te maken.
hoe dat precies zit weet ik zo niet...


Ik heb gewoon een kat en dat benzinedampafzuigding, dus de normale codes.. Dezelfde als jij hebt vermoed ik ;)


Gr 8)

llinssen

#99
Tja, en ik heb 17, 18 niet. Zou het er feit dat ik een af fabriek LPG auto heb met vialle er iets mee te maken kunnen hebben?

Sinds kort heb ik ook Vadis  ;D   en leer er mijn weg in.

Als ik de B5252 kies, zie ik precies omschreven wat ik heb:



Maar een B5252 ? Heb ik dan geen 20V zoals al mijn papieren zeggen?
Is dit inderdaad een combinatie temp en LMM?

En dit is de overzicht foto.

Is C dan mijn LMM meter?  

En wat betekent dit allemaal voor mijn problemen. Is de oplossing dichterbij of juist verderaf?

Vragen voor het slapengaan.....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#100
Citaat van: Ludo op 14-07-2005 00:29:20
bij welk type zit jij te kijken thuur?.
wat is de chassisnummer van de auto?.


Mijn chassinummer is:

YV1LW5102S2160231

Een 10 klepper  :-[  En ik altijd gedacht een 20 klepper te hebben. Fraai is dat. Snel mijn profiel en iq aanpassen.

Nog even in de vadis gesnuffeld. En volgens mij is mijn LMM inderdaad onderdeel C uitbovenstaande posting, met onderdeelnummer 1378162

Hier zoeken levert niets op, maar google vindt op http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html :
OEM and Replacement Parts. If you cannot find an OEM replacement MAP sensor (Volvo 1378162- $115), look at a parts store for an identical unit for a GM car using the same part (an early 90's GM 3.1 V6, ie. 1990 Chevy Celebrity w/ 3.1): Delco# 213-185 ($50); Standard Motor Products AS5 ($40); GP Sorensen ($30); Echlin ($55).

Maar goed, hadden we niet al geredeneerd dat de LMM waarschijnlijk de oorzaak niet is?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NwVolvoMn

#101
Citaat van: Ludo op 13-07-2005 09:07:29


NwVolvoMn: vliegwielsensor zit wel in de 850 hoor.

Weer een verdachte voor weak signal dus....ik kom eigenlijk niet zo vaak onder de kap van m'n Volvo...ik ken het probleem van de vliewielsensor met name van BMW waar veel slijpsel van de koppeling zich verzamelt op die (magnetische) sensor waardoor de motorloop slechter en slechter wordt, starten steeds slechter gaat. Vond het destijds nogal wat, die zat op m'n 6 cyl diesel van 3 jaar oud en na een jaar begon dat gerommel al.....

En m'n 850 van 92, begin dit jaar goed aan de loop gebracht, nu eigenlijk nooit een serieus probleem. Dus ja, dan leer ik 'm niet zo goed kennen op details

Christiaan

Citaat van: llinssen op 14-07-2005 01:12:19

Mijn chassinummer is:

YV1LW5102S2160231

Een 10 klepper  :-[  En ik altijd gedacht een 20 klepper te hebben. Fraai is dat. Snel mijn profiel en iq aanpassen.

Nog even in de vadis gesnuffeld. En volgens mij is mijn LMM inderdaad onderdeel C uitbovenstaande posting, met onderdeelnummer 1378162


Das vervelend dat je er zo moet achter komen........over die 10 i.p.v. 20 kleppen.
Maar volgens mijn bescheiden mening is nummer C niet je LMM.
De LMM meet de hoeveelheid en de temp van de lucht. Aan de hand van deze gegevens kun je de massa berekenen en die waarde is nodig om de hoeveelheid in te spuiten brandstof te kunnen bepalen.
Je LMM is dus nr. D m.i.
Alleen het type LMM wat jij hebt herken ik niet aan zijn vorm, nog nooit gezien.
Wat C dan wel is weet ik niet.
Nummer 2 en 3 van de tekening van Thuur heb ik ook niet, maar volgens de omschrijving zit die in een 2.3 20V motor van '94.
Succes man met zoeken naar de reden van de storing...........
Christiaan

thuur

Citaat van: Ludo op 14-07-2005 11:26:35
Citaat van: Christiaan op 14-07-2005 10:41:11
Nummer 2 en 3 van de tekening van Thuur heb ik ook niet, maar volgens de omschrijving zit die in een 2.3 20V motor van '94.

een 2.3 20v is dan een turbo.
vreemd maar nr2 en 3 zit er bij mij niet in.  ???
ps: een turbo heeft ook een heel ander luchtfilterhuis.

Voor de derde keer dan maar: ik heb ALLE NIET TURBO motoren bekeken van '95 (en steeksproefgewijs enkele van '94 en '96) en ze zijn allemaal hetzelfde ::)

Er staat dus een foutje in mijn '2.3 20V' omschrijving: dit moet zijn 2.5 20V ;)


Een vraag die me nu bezig houdt is, waar zit de LMM bij de 10V ???

Trouwens (om op de vraag van Laurens terug te komen): Doet de LMM eigenlijk wel me in het startproces?


Gr :-\

llinssen

Citaat van: thuur op 14-07-2005 11:37:54
Citaat van: Ludo op 14-07-2005 11:26:35
Citaat van: Christiaan op 14-07-2005 10:41:11
Nummer 2 en 3 van de tekening van Thuur heb ik ook niet, maar volgens de omschrijving zit die in een 2.3 20V motor van '94.

een 2.3 20v is dan een turbo.
vreemd maar nr2 en 3 zit er bij mij niet in.  ???
ps: een turbo heeft ook een heel ander luchtfilterhuis.

Voor de derde keer dan maar: ik heb ALLE NIET TURBO motoren bekeken van '95 (en steeksproefgewijs enkele van '94 en '96) en ze zijn allemaal hetzelfde ::)

Er staat dus een foutje in mijn '2.3 20V' omschrijving: dit moet zijn 2.5 20V ;)


Een vraag die me nu bezig houdt is, waar zit de LMM bij de 10V ???

Trouwens (om op de vraag van Laurens terug te komen): Doet de LMM eigenlijk wel me in het startproces?


Gr :-\

Dank je Thuur om op mijn vraag terug te komen.

Volgens mij zit de temp meter (2/3) wel in de 5252 motor.
C is echt de airmass meter (nagekeken in vadis en bij oem parts leveranciers inmiddels gevonden.

Ik ben bezig met een lijst van alle tot nu toe genoemde oorzaken. Graag straks jullie hulp hoe en in welke volgorde ik het de mogelijke oorzaken kan elimineren en mijn logica te testen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.