Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Citaat van: thuur op 14-07-2005 11:37:54

Een vraag die me nu bezig houdt is, waar zit de LMM bij de 10V ???

Gr :-\

Volgens mij zit de LMM altijd in de luchtslang tussen luchtfilterhuis en gasklep. Toch??
Christiaan

llinssen

Citaat van: Christiaan op 14-07-2005 13:07:21
Citaat van: thuur op 14-07-2005 11:37:54

Een vraag die me nu bezig houdt is, waar zit de LMM bij de 10V ???

Gr :-\

Volgens mij zit de LMM altijd in de luchtslang tussen luchtfilterhuis en gasklep. Toch??
Christiaan


Alles goed en wel (ik zal vanavond een detailplaatje van onderdeel C posten), maar is het een mogelijke oorzaak van mijn probleem?
Redenen waarom ik denk van niet: ik heb het probleem bij stationair en ook boven de 4000 toeren en dan schijnt de LMM niets te doen. (overigens ook tussen stationair en 4000 toeren)

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#107
Ludo,

Zeg je nu dat een sensor die omschreven staat als temperatuur sensor stiekum een Luchtmassameter is ?

En wat doet de vacuummeter (c) dan precies?

Kijk eens bij www.intermotor.co.uk onder volvo,850 5 cylinder, daar staat een MAP die precies op onderdeel C lijkt.

Wat is een MAP?
Refers to a manifold absolute pressure sensor, a variable resistor used to monitor the difference in pressure between the intake manifold at outside atmosphere.
This information is used by the engine computer to monitor engine load (vacuum drops when the engine is under load or at wide open throttle). When the engine is under load, the computer may alter spark timing and the fuel mixture to improve performance and emissions.

Bron: http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bldef_495.htm

Wat is een MAF:
A device used in many fuel injected engines to measure the amount of air entering the engine so the computer can control the air/fuel mixture. Located ahead of the throttle body, the MAF sensor uses a heated wire or filament to measure airflow.
bron: http://autorepair.about.com/library/glossary/bldef-496.htm

Volgens mij doen ze hetzelfde en is C een Mass Air Pressure sensor.

Ik hoop dat dit voldoende is en dat iemand gelegenheid heeft om antwoord op de vraag te geven of het juist is om de MAP meter uit te sluiten?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

#108
Citeer
How it works:
When the ignition is switched on, the control module activates the system relay. The FP relay also operates for about 1 second to enable the FP (11) to build up the fuel pressure.
When the starter motor turns the engine over, the RPM sensor and CMP sensor send information on engine speed and position to the control module, which then operates the FP relay and opens all the injectors at once, injecting fuel in when the RPM sensor indicates TDC.
When starting the engine, the control module calculates the injection time on the basis of engine temperature, air pressure and engine speed.
B5252FS, M56, 1995, Fenix 5.2, control fuel system, Design & Function

De druksensor (MAP) doet dus wel degelijk mee in het startproces.

Gr :-\

[edit] Hier staat dus ook dat je maximaal 1 seconde nodig hebt om druk op t bouwen. M.a.w. sleutel eerst een seconde op contact laten staan alvorens te starten! [/edit]

thuur

Citaat van: Ludo op 15-07-2005 00:04:39
Citaat van: llinssen op 14-07-2005 23:42:11
Ludo,

Zeg je nu dat een sensor die omschreven staat als temperatuur sensor stiekum een Luchtmassameter is ?

En wat doet de vacuummeter (c) dan precies?  

ik zeg niks, Volvo zegt (schrijft) dat.  ;)
vacuummeter. ???

map en maf zijn niet hetzelfde.
MAF meet luchtmassa, de hoeveelheid dus.
MAP meet luchtdruk in het inlaatspruitstuk.
lijkt me straf dat 1 en dezelfde sensor dat beide doet.

Nee, dat zijn inderdaad 2 wezenlijk verschillende sensoren ;)

Luchtdrukmeter kan wel best hetzelfde zijn als vacuummeter.. (in dit geval zeker dus)

De temp.sensor is dat ding direct na je luchtfilterbox in de slang. Een simpele NTC.


Gr 8)

llinssen

#110
ok:

ik heb dus:
temperatuur meter vlak na het filterhuis die:
1) temperatuur meet
2) onderdruk meet

een luchtdrukmeter (MAP) (niet te verwarren met een oliedrukmeter)  ;D die:
1) het vacuum in de inlaat meet.
2) gegevens levert om de fuel mixture te berekenen.

Beide worden gebruikt om de engine load te bereken.

De MAP wordt dus net als de LMM (MAF) gebruikt om engine load en fuel mixture te berekenen.
Beide doen niet hetzelfde maar worden wel gebruikt om hetzelfe te berekenen.

Gelukkig  hebt ik een MAP want een MAF heb ik volgens mij niet.

En nu maar weer iets anders:

Ik kwam nog een ander interessant stukje tegen in Vadis. Graag jullie mening. Het sluit aan bij de suggestie van Ludo dat het om een bobine problemen kan gaan:


Interference pulse from ignition coil
[Under certain conditions the ignition coil can generate a pulse which interferes with the operation of the engine control module (ECM) which causes diagnostic trouble code(s) (DTC) 112 and/or 113 to be stored and activates the engine malfunction indicator lamp (MIL). Other minor malfunctions can occur, but no diagnostic trouble code (DTC) is stored and the malfunction indicator lamp (MIL) is not activated. Connecting a capacitor to the ignition coil eliminates the interference pulse.
Applies only to 850 model year 1994 with engine B5252S and Fenix 5.2 ignition and fuel injection system and following chassis numbers:
With pulsed secondary air injection system (PAIR) pump/EGR Exhaust Gas Recirculation System:
Model, serienummer-serienummer
854 100409-152956
855 11808-57277
Without pulsed secondary air injection system (PAIR) pump/ EGR Exhaust Gas Recirculation System
854-100409-154806
855-11808-58770

Geen idee mijn auto hieronder valt. Het is een model 1995, dus je zou zeggen van niet. Maar ik heb wel de 5252 en ik heb wel een hele lastige storing die wel eens aan de ECM zou kunnen liggen.

Iemand ervaring met een capacitator (of heb ik die al en is die kapot?)
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Puntje 2) in de eerste alinea is niet correct. De NTC (weerstand afhankelijk van temp.) kan alleen maar de temp. bepalen. De druk wordt door de MAP bepaald ;)

Dat is een goed stukje zeg! Een capacitor is een condensator (mini accu). Jammer genoeg staat er niet waar precies de condensator geplaatst wordt anders kon je wel gedetailleerde instructies geven :-\

Een condensator is eurodubbeltjes-werk, dus daar hoef je het niet voor te laten! Wellicht dat een ervaren Volvo monteur hier iets zinnigs over te zeggen heeft?


Gr 8)

llinssen

#112
Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:00:27
Puntje 2) in de eerste alinea is niet correct. De NTC (weerstand afhankelijk van temp.) kan alleen maar de temp. bepalen. De druk wordt door de MAP bepaald ;)


Dit is wat Vadis er van zegt:
Air temperature sensor
Control function
Electronic pressure and air temperature sensors measure the partial vacuum in the engine intake manifold and the intake air temperature.
The control module uses data from the sensors in calculating the engine load


Citeer
Dat is een goed stukje zeg! Een capacitor is een condensator (mini accu). Jammer genoeg staat er niet waar precies de condensator geplaatst wordt anders kon je wel gedetailleerde instructies geven :-\

Een condensator is eurodubbeltjes-werk, dus daar hoef je het niet voor te laten! Wellicht dat een ervaren Volvo monteur hier iets zinnigs over te zeggen heeft?
Gr 8)



[img=http://img35.imagevenue.com/loc81/th_869_capacitator.jpg]

Bij Volvo is weinig dubbeltjeswerk!
Er staat helaas geen part number bij, maar ik ga zeker kijken of ik dit al heb.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 15-07-2005 01:13:27
Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:00:27
Puntje 2) in de eerste alinea is niet correct. De NTC (weerstand afhankelijk van temp.) kan alleen maar de temp. bepalen. De druk wordt door de MAP bepaald ;)


Dit is wat Vadis er van zegt:
Air temperature sensor
Control function
Electronic pressure and air temperature sensors measure the partial vacuum in the engine intake manifold and the intake air temperature.
The control module uses data from the sensors in calculating the engine load

Ja, Vadis beschrijft hier 2 sensoren onder 1 noemer ;)

Citeer
Citeer
Dat is een goed stukje zeg! Een capacitor is een condensator (mini accu). Jammer genoeg staat er niet waar precies de condensator geplaatst wordt anders kon je wel gedetailleerde instructies geven :-\

Een condensator is eurodubbeltjes-werk, dus daar hoef je het niet voor te laten! Wellicht dat een ervaren Volvo monteur hier iets zinnigs over te zeggen heeft?
Gr 8)



[img=http://img35.imagevenue.com/loc81/th_869_capacitator.jpg]

Bij Volvo is weinig dubbeltjeswerk!
Er staat helaas geen part number bij, maar ik ga zeker kijken of ik dit al heb.

Ok, hier kan ik wel wat mee. Uitgaande dat er 13,8 Volt max op deze kabel staat, is 25Volt in elektronica-marge-termen gesproken, blijft een flinke condensator over :o Ik schat zo'n 100.000 microFarad. Kun je gewoon halen bij de elektronicaboer of op conrad.nl of farnell.nl. Kost een paar euro (omdat het echt een grote jongen is). De min verbind je met het chassis, de plus met die kabel.  Evt. kun je hem in een behuizinkje stoppen zoals Volvo gedaan heeft tegen de omstandigheden in een motorruimte. Zorg wel voor een 105 graden type, 85 (=standaard) lijkt me wat weinig.

Dus: 25V, 100.000uF, 105gr.C, moet lukken!

Let wel: polariteit goed controleren! Verkeerd om monteren zal onherroepelijk resulteren in een ontplofte condensator (en dat stinkt!!!). ;)


Gr 8)

thuur

Trouwens, slaap jij nooit ???

Gr ;D

Viper850

Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:22:56
Trouwens, slaap jij nooit ???

Gr ;D

IK niet (donderdagsnachts)!  ;D
Heb nachtdienst (taxi). Heb strax om 5:30 nog een ritje naar Groningen. Kan dus nog niet gaan pitten. >:( >:( >:(

llinssen

Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:19:57

Ok, hier kan ik wel wat mee. Uitgaande dat er 13,8 Volt max op deze kabel staat, is 25Volt in elektronica-marge-termen gesproken, blijft een flinke condensator over :o Ik schat zo'n 100.000 microFarad. Kun je gewoon halen bij de elektronicaboer of op conrad.nl of farnell.nl. Kost een paar euro (omdat het echt een grote jongen is). De min verbind je met het chassis, de plus met die kabel.  Evt. kun je hem in een behuizinkje stoppen zoals Volvo gedaan heeft tegen de omstandigheden in een motorruimte. Zorg wel voor een 105 graden type, 85 (=standaard) lijkt me wat weinig.

Dus: 25V, 100.000uF, 105gr.C, moet lukken!

Let wel: polariteit goed controleren! Verkeerd om monteren zal onherroepelijk resulteren in een ontplofte condensator (en dat stinkt!!!). ;)


Thuur, dit is toch de kabel van de bobine naar de verdeelkap? Staat daar maar maximaal 13,7 V op?
Nu komt mijn gebrek aan natuurkunde vreselijk aan het licht (weerstand, stroom, ampere) V=AxOhm??

Ik moet zeggen dat dit probleem me op  een plezierige manier wakker houdt (berichten met jou en ludo uitwisselen).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NwVolvoMn

Heb je eigenlijk de bougies nou al gewisseld? Indien niet, gelijk even doen, kan echt zulke rare problemen geven, de zekerheid is dat ie et met een tweede set frisse bougies wel of niet (dat zou mooi zijn) doet (die storing dan). Denken is het begin maar doen is ook belangrijk

llinssen

Citaat van: NwVolvoMn op 15-07-2005 07:53:06
Heb je eigenlijk de bougies nou al gewisseld? Indien niet, gelijk even doen, kan echt zulke rare problemen geven, de zekerheid is dat ie et met een tweede set frisse bougies wel of niet (dat zou mooi zijn) doet (die storing dan). Denken is het begin maar doen is ook belangrijk

Ik ben een lijstje aan het maken met alle acties die relatief makkelijk uit te voeren zijn. Zondag heeft de auto weer voldoende stil gestaan hoop/vrees ik, om weer mankementen te vertonen. Dan ga ik 1 voor 1 de eenvoudige dingen doen/opnieuw doen.
De bougies liggen klaar,
de voltmeter voor de massapunten,
de wd40 voor de kabels,
de alcohol voor de ECU.
Wellicht nog een condensator als ik er in het weekend een kan vinden.

Dan ben ik weer even leeg.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:19:57
Ok, hier kan ik wel wat mee. Uitgaande dat er 13,8 Volt max op deze kabel staat, is 25Volt in elektronica-marge-termen gesproken, blijft een flinke condensator over :o Ik schat zo'n 100.000 microFarad. Kun je gewoon halen bij de elektronicaboer of op conrad.nl of farnell.nl. Kost een paar euro (omdat het echt een grote jongen is). De min verbind je met het chassis, de plus met die kabel.  Evt. kun je hem in een behuizinkje stoppen zoals Volvo gedaan heeft tegen de omstandigheden in een motorruimte. Zorg wel voor een 105 graden type, 85 (=standaard) lijkt me wat weinig.

Dus: 25V, 100.000uF, 105gr.C, moet lukken!


100.000 uF bij 25 volt :o :o
Ben je mal, dat is bijna ter grootte van een accu! Ik denk dat een klein condensatortje van max 2.200uF ruim voldoende is. Kijk maar naar de condensator die Volvo toepast. Dat is ook geen joekel van een ding. Het gaat er alleen maar om om de pieken van de spanning te filteren, en dan heb je ruim voldoende aan een kleine condensator.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!