Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 18-05-2005 02:56:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

llinssen

Citaat van: ed op 15-07-2005 09:50:16
Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:19:57
Ok, hier kan ik wel wat mee. Uitgaande dat er 13,8 Volt max op deze kabel staat, is 25Volt in elektronica-marge-termen gesproken, blijft een flinke condensator over :o Ik schat zo'n 100.000 microFarad. Kun je gewoon halen bij de elektronicaboer of op conrad.nl of farnell.nl. Kost een paar euro (omdat het echt een grote jongen is). De min verbind je met het chassis, de plus met die kabel.  Evt. kun je hem in een behuizinkje stoppen zoals Volvo gedaan heeft tegen de omstandigheden in een motorruimte. Zorg wel voor een 105 graden type, 85 (=standaard) lijkt me wat weinig.

Dus: 25V, 100.000uF, 105gr.C, moet lukken!


100.000 uF bij 25 volt :o :o
Ben je mal, dat is bijna ter grootte van een accu! Ik denk dat een klein condensatortje van max 2.200uF ruim voldoende is. Kijk maar naar de condensator die Volvo toepast. Dat is ook geen joekel van een ding. Het gaat er alleen maar om om de pieken van de spanning te filteren, en dan heb je ruim voldoende aan een kleine condensator.

Ik wacht even met kopen totdat de geleerden eruit zijn.

Maar zeg eens, klinkt dit als een logische oorzaak van mijn ellende? Zeker dat de problemen zich na stilstand voordoen en verdwijnen?
Voor de kosten hoef ik dit geloof ik niet te laten, maar toch ben ik benieuwd of ik me moet gaan verheugen op een oplossing.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

#121
Een condensatortje kost een paar dubbeltjes. Kan geen kwaad om eens te proberen, maar ik geloof nooit dat dat de oorzaak is van alle ellende.
Ben zelf even de draad kwijt van wat je allemaal geprobeerd hebt, maar kwaad kan het niet. Je kunt er een condensator overheen zetten, en kijken wat hij doet. Aangezien je de tekening al hebt kan er niet veel mis gaan. Neem dan geen elco maar een normale condensator. Die kun je niet verkeerd om aansluiten, want deze hebben geen polariteit.

Aanvulling: heb net even terug gelezen, en zie dat het probleem zich kortstondig voordoet. Lijkt me niet dat dit een oplossing is voor jouw problemen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Citaat van: ed op 15-07-2005 11:57:39
Een condensatortje kost een paar dubbeltjes. Kan geen kwaad om eens te proberen, maar ik geloof nooit dat dat de oorzaak is van alle ellende.
Ben zelf even de draad kwijt van wat je allemaal geprobeerd hebt, maar kwaad kan het niet. Je kunt er een condensator overheen zetten, en kijken wat hij doet. Aangezien je de tekening al hebt kan er niet veel mis gaan. Neem dan geen elco maar een normale condensator. Die kun je niet verkeerd om aansluiten, want deze hebben geen polariteit.

Aanvulling: heb net even terug gelezen, en zie dat het probleem zich kortstondig voordoet. Lijkt me niet dat dit een oplossing is voor jouw problemen.

Die paar dubbeltjes geef ik er gaag aan uit, je weet maar nooit. Na het weekend waarin ik een paar acties zal uitvoeren, zal ik een complete update / samenvatting maken (misschien iets voor eeh nieuwe thread, deze wordt wel giga).

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Samenvatting is wel goed om te doen. Niet iedereen leest al die posting steeds door (behalve Thuur misschien?). Krijg je waarschijnlijk wat meer respons.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

llinssen

Citaat van: ed op 15-07-2005 13:13:24
Samenvatting is wel goed om te doen. Niet iedereen leest al die posting steeds door (behalve Thuur misschien?). Krijg je waarschijnlijk wat meer respons.

Denk je ook dat het done is om daar een nieuwe thread van te maken?
Wil me niet de toorn van de moderators op de hals halen.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Reitse

in dit geval mag het. als jij nieuwe draadje start met samenvatting van wat er in deze 10 pagina's gebeurt is en een linkje hier naartoe plaatst kan het. Zet deze dan wel ff op slot.

thuur

Citaat van: ed op 15-07-2005 09:50:16
Citaat van: thuur op 15-07-2005 01:19:57
Ok, hier kan ik wel wat mee. Uitgaande dat er 13,8 Volt max op deze kabel staat, is 25Volt in elektronica-marge-termen gesproken, blijft een flinke condensator over :o Ik schat zo'n 100.000 microFarad. Kun je gewoon halen bij de elektronicaboer of op conrad.nl of farnell.nl. Kost een paar euro (omdat het echt een grote jongen is). De min verbind je met het chassis, de plus met die kabel.  Evt. kun je hem in een behuizinkje stoppen zoals Volvo gedaan heeft tegen de omstandigheden in een motorruimte. Zorg wel voor een 105 graden type, 85 (=standaard) lijkt me wat weinig.

Dus: 25V, 100.000uF, 105gr.C, moet lukken!


100.000 uF bij 25 volt :o :o
Ben je mal, dat is bijna ter grootte van een accu! Ik denk dat een klein condensatortje van max 2.200uF ruim voldoende is. Kijk maar naar de condensator die Volvo toepast. Dat is ook geen joekel van een ding. Het gaat er alleen maar om om de pieken van de spanning te filteren, en dan heb je ruim voldoende aan een kleine condensator.

Laatst nog een C tje van 70Farad gezien :o

Het doet er inderdaad niet zoveel toe, maar toevallig laatst een 120.000uF in handen gehad (bij 16V) die was 2 cm hoog en amper 1 cm in doorsnee. Vandaar mijn 'gok' op 100.000. Een lagere waarde zou ook genoeg moeten zijn, heb nathuurlijk niet gedacht aan de leeftijd van deze oplossing :-[ Als je naar de elektronicaboer gaat kun je ook de grootte met je vingers uitbeelden, zij zoeken wel een mooi exemplaar voor je ;)

En nee, de C komt niet tussen bobine en verdeelkap ;)

En inderdaad vanwege de lage prijs en simpele montage de moeite waard om te proberen.

Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 15-07-2005 13:42:09

heb nathuurlijk niet gedacht aan de leeftijd van deze oplossing


Wat bedoel je daarmee?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 15-07-2005 13:53:10
Citaat van: thuur op 15-07-2005 13:42:09

heb nathuurlijk niet gedacht aan de leeftijd van deze oplossing


Wat bedoel je daarmee?



Dat ze tegenwoordig enorm veel capaciteit in een steeds kleinere behuizing krijgen. M.a.w. 10 jaar geleden zou je met deze afmetingen eerder in de buurt van Ed's suggestie komen (2.200 uF).


Gr 8)

llinssen

#129
Citaat van: thuur op 15-07-2005 13:58:40
Citaat van: llinssen op 15-07-2005 13:53:10
Citaat van: thuur op 15-07-2005 13:42:09

heb nathuurlijk niet gedacht aan de leeftijd van deze oplossing


Wat bedoel je daarmee?




Dat ze tegenwoordig enorm veel capaciteit in een steeds kleinere behuizing krijgen. M.a.w. 10 jaar geleden zou je met deze afmetingen eerder in de buurt van Ed's suggestie komen (2.200 uF).


Gr 8)


Ah ha !
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#130
Even een laatste update voordat ik met een volledige samenvatting met resterede vragen/acties kom:

Voor het weekdn nog een condensator gekocht. Del electronicazaak zei dat ik met dit ding uit de voeten moest kunnen: op de condensator staat 0.15m(grieks)F+2x2500pF, 250V~4A
Heren Thuur, Ed, is dit ok ?

Dus na  een kort weekend stilstand had ik vanavond alles klaarstaan:
-bougies
-wd 40 om de kabels mee in te spuiten
-alcohol om de computer contacten mee te reinigen
-de bovengenoemde condensator  om de bobine mee af te toppen (zeg ik dat zo goed?)
-een voltmeter om de aarding mee te checken+ staalborstel om die mee te reinigen

Maar mijn auto zal de angst in de broek hebben: hij startte in een keer, geen hik-ups, soepel als een zonnetje 50 km lang.
Het is een warm weekend geweest, dus wellicht dat vocht geen kans heeft gehad.
Die warmte kan niet lang duren en volgende week staat alles weer klaar.

Tot de samenvatting (maar eerdere reacties zijn nog steeds welkom).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Hoeveel pootjes heeft die condensator ???

1x 0,15 mu (?) Farad en 2x 2500 pico Farad? Dat zijn minstens 4 pootjes? Toevallig gisteravond nog een redelijke condensator gevonden: ik zal hem je opsturen. Die wat jij hebt is wel geschikt voor wisselspanning, dus de aansluiting maakt niets uit ;)

Maar 250Volt wisselspanning is niet wat in een auto thuishoort met 12Volt gelijkspanning aan boord.... Jammer dat ze soms voor je denken in een elektronicazaak (het is me al vele malen overkomen ::))

Toch vreemd dat ie het nu wel perfect doet... Wat was je laatste vervanging ook alweer?


Gr 8)

thuur

Heb er 3 gevonden, die gaan morgen op de bus. Rood is plus, zwart is min (die wat je aan het chassis verbind). Kan niet missen ;)


Gr 8)

llinssen

Citaat van: thuur op 18-07-2005 02:12:44
Heb er 3 gevonden, die gaan morgen op de bus. Rood is plus, zwart is min (die wat je aan het chassis verbind). Kan niet missen ;)


Gr 8)

Wauw ! Dank je wel Thuur!

De condensator die ik heb gekocht heeft 4 pootjes (meer draadjes).
Ik ga hem terugbrengen.

De laatste vervanging ide ik heb gedaan is al een tijdje geleden en waren de rotor en verdeelkap. Sindsdien heb ik met alcohol de tempratuurmeter bij mijn luchtfilterhuis schoongemaakt en heb ik de bobine aansluiting schoongemaakt. Maar sinds die tijd had ik alweer storingen gehad.
Ik denk echt dat het aan het warme weer ligt.

Komend weekend staat alles weer klaar en ga ik proberen.

De samenvatting is in de maak!

Tot dan!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Ik ben nog niet toegekomen aan een goede overzichtelijke samenvatting, maar daar gaat het deze week wel van komen. Toch nog even een update voordat het zover is:


De laatste stand van zaken is dat na een tweetal dagen stilstand en flinke regenbuien gedurende die dagen, de auto totaal niet meer startte. Het motormanagement lampje knipperde als een dolle.
De wegenwacht is gekomen en heeft meer dan een uur geprobeerd om te achterhalen waar de fout lag.
Als eerste verdacht hij de nokkenassensor. Verbinding losgehaald en geconstateerd dat er geen massa op stond. Wel fout, maar niet de oorzaak dacht hij.
Vervolgens richtte hij zijn aandacht op het brandstofsysteemrelais (zie hierboven). Ook daar constateerde hij een gebrek aan massa. Nadat hij het relais had doorverbonden, startte de auto nog niet. Toen heeft hij de computer losgehaald en weer teruggeplaatst. Dat leverde een start op, maar met de zefde symptomen als altijd, enorm haperend lopen en flink verlies van toeren. Hij zei dat de hele injectie uitviel.
Al met al dacht hij aan een draadbreuk. Hij heeft tenminste 3 massapunten gecontroleerd, heeft de motor met zijn accukabels voorzien van massa, maar kon geen gebreken vinden. Hij kon echter niet het massapunt naar de computer vinden en dat is waar hij de boosdoener verwachtte. Toe vond hij het welletjes en heeft de autotransporter gebeld om de auto naar Berle te laten vervoeren. Daar staat de auto nu, en maandag gaat Berle naar mijn zieke 850 kijken.

De expertise van de wegenwachter volgend, ga ik Berle vragen om inderdaad naar een onderbroken massapunt in de buurt van de computer op zoek te gaan.

Zoals gezegd, de samenvatting is in de maak, maar dit wilde ik jullie niet onthouden.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.