Automaat rijders opgelet!

Gestart door konniekip, 31-07-2005 02:03:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

konniekip

De laatste tijd viel me op dat als ik bij parkeren de automaat in P zet en daarna de handrem aantrek, dat de auto als het ware blijft 'hangen' op de blokkering in de automaat. Dus NIET op de handrem zelf. Dit viel me pas echt op sinds dat ik bij parkeren de automaat in N laat staan en de handrem daarna aantrek. Hij rolt dan 1-2 cm vooruit of achteruit en je voelt hem dan op de achterrem geblokkeerd worden. De juiste manier lijkt mij.

Op een website wordt dit min of meer onderschreven;

CiteerParking The Vehicle:
Depress the foot brake pedal and, once the vehicle stops, move the shift selector into park position, pull the parking brake lever and release the foot brake pedal.

This automatic transmission is designed so that the foot brake pedal MUST be depressed before shifting from "P" to any other position while the ignition switch is "ON".

To move the shift lever, be sure to first depress the brake pedal. The shift lever will not move before the brake pedal is depressed.

"P" (Park):
Use this position when the vehicle is parked or when starting the engine. Use this position together with the parking brake. When parking on a hill, first apply the parking brake and then shift into the "P" position. (Caution: Use this position only when the vehicle is completely stopped).

thuur

Tja, ik vraag me dan af, is de Volvo handrem dan wel zo goed ontworpen? (Gezien het feit dat ik de hele constructie al meerdere malen in mijn handen heb gehad..)


Gr 8)

Rudi

Meestal zet ik de auto toch 'vlak' weg,bij m'n oprit wel 's gehad dat hij een stuk achteruit rolde en dan de p rem aantrekken.Maar eerst in de P van de AT is dus slecht voor de AT?Weet ik dat ook weer ;)
Dr.Go-Fast...

konniekip

Citaat van: Rudi op 31-07-2005 11:57:36
Maar eerst in de P van de AT is dus slecht voor de AT?Weet ik dat ook weer ;)
Dat begrijp ik dus wel..

Rudi

Als de auto vlak staat rolt hij ook niet....
Dr.Go-Fast...

denkweb

De handrem van de 850/x70 classic is eigenlijk niet berekend op het gewicht van de auto. Ik parkeer veel (geen automaat overigens) op een steile helling en moet concluderen dat de handrem veelvuldig bijgesteld en vervangen moet worden...

b0nkolok

Ik parkeer altijd in de P zonder handrem, behalve op nogal steile hellingen. Maar die zijn er niet zo veel hier. Zo ja, dan eerst in de P, motor uit (met rem ingetrapt) en vervolgens pas de handrem. Of doe ik dat verkeerd? Nooit iets van een gebrek gemerkt.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

855-Champagne

Zet hen altijd in z'n N en dan op de handrem, was een tip van Ben 123 op het forum

)()()sT

Citaat van: 855-Champagne op 01-08-2005 22:53:54
Zet hen altijd in z'n N en dan op de handrem, was een tip van Ben 123 op het forum


Hier ook..... Als ik dat niet doe op de oprit, dan "hangt ie echt in de automaatbak," want haal je de hendel bij het wegrijden uit de P, dan hoor je KLANGGGG, en denk ik "auw :-\"


thuur

Waarom je de auto niet in de P moet zetten: als je wordt aangereden is je bak helemaal naar de filisteinen :-\

En de handrem moet je eigenlijk regelmatig gebruiken wil deze goed blijven functioneren..


Gr 8)

)()()sT

#10
Citaat van: thuur op 01-08-2005 23:43:05
Waarom je de auto niet in de P moet zetten: als je wordt aangereden is je bak helemaal naar de filisteinen :-\

En de handrem moet je eigenlijk regelmatig gebruiken wil deze goed blijven functioneren..

Gr 8)

"Off-topic" --- maar dan heb je dus ook als je je handbak in de 1 zet --- "on-topic"  8)

Maarrr... is het bij de nieuwe modellen niet zo dat de hendel in P moet staan om de sleutel eruit te krijgen.....??  ??? (of ben ik in de war met het feit dat je de rem in MOET trappen om 'm uit de P te halen  :))

konniekip

Citaat van: )()()sT op 01-08-2005 23:02:55
Citaat van: 855-Champagne op 01-08-2005 22:53:54
Zet hen altijd in z'n N en dan op de handrem, was een tip van Ben 123 op het forum


Hier ook..... Als ik dat niet doe op de oprit, dan "hangt ie echt in de automaatbak," want haal je de hendel bij het wegrijden uit de P, dan hoor je KLANGGGG, en denk ik "auw :-\"


inderdaad!

Rudi

Die P stand heeft volvo er dus voor de lol opgezet...gebruik altijd de P[icm met handrem] anders krijg ik de contactsleutel er niet uit.

Waarom zou er schade optreden als de auto vlak staat,hij rolt toch niet meer?Alleen als hij voor/achterover staat doe ik 1e de handrem....
Dr.Go-Fast...

855-Champagne

Citaat van: Rudi op 02-08-2005 18:43:17
Die P stand heeft volvo er dus voor de lol opgezet...gebruik altijd de P[icm met handrem] anders krijg ik de contactsleutel er niet uit.

Waarom zou er schade optreden als de auto vlak staat,hij rolt toch niet meer?Alleen als hij voor/achterover staat doe ik 1e de handrem....

Als er iemand tegen je auto aanrijd als ie geparkeerd staat dan kan het ook gebeurd zijn.

Rudi

Citaat van: Ludo op 02-08-2005 19:24:07
de letters bij de pook zeggen het zelf.
P = parkeerstand.
N = neutrale stand.
D = drive.  :D  ;D

als je na de rit de pook eerst even in N zet, handrem opzetten, even wachten voordat je naar P gaat, schokt ie ook niet.
heeft te maken met de systeemdruk in de bak.
rem moet je altijd intrappen als je uit P gaat.



Dit bedoel ik dus...enfin laat maar ;)
Dr.Go-Fast...