Relais dimverlichting 850GLT '92

Gestart door Melvin, 28-07-2005 11:54:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melvin

Ik heb de pennummers nog niet, op het relais zelf is het moeilijk leesbaar, hoe zien deze nummers eruit?
Anders vraag ik mn neef om even te kijken op de tekening bij de Volvo...

thuur

Volgens mijn schema:

(2) 30
(4) 30
(1) 86
(8) 56A
(6) 56A
(5) 49A
(3) L
(7) R

Tussen haakjes ervoor zijn de nummers waar de 700/900-man het over heeft. De nummers er achter zijn die wat je op het relais vindt.

Ik zou graag willen weten welke nummers dit (uitgeklede?) relais van jou heeft (ik zie maar 3 pootjes op de foto namelijk). Als we het dus over hetzelfde relais hebben kan ik nagaan welke schakeling in het relais voor de problemen zorgt. Blijft nathuurlijk vreemd dat je chassisnr. lager is dan dit bestelnummer in Vadis ???


Gr ;)

Melvin

voor zover ik het kan lezen op het relais zelf, staan er de volgende nummers op:

L
56bR
56b
56bL
R
K

er zitten 5 pootjes op
waarvan eentje heel klein, 1/3 van de overigen

thuur

Citaat van: Melvin op 29-07-2005 23:57:47
voor zover ik het kan lezen op het relais zelf, staan er de volgende nummers op:

L
56bR
56b
56bL
R
K

er zitten 5 pootjes op
waarvan eentje heel klein, 1/3 van de overigen


5 pootjes en 7 posities dus (toch?).. Ik vrees dat we het toch hebben over een ander relais :-\

Bij het 700/900 relais schijnt het "er-is-een-lampje-kapot"-lampje nukken te krijgen als er 2 lampen worden gebruikt met een verschillende weerstand. Dit komt door leeftijdsverschil en het gebruik van 2 verschillende merken lampen door elkaar (dus voor de remlichten L+R of de koplampen L+R).

Maar voor de zekerheid zou ik toch je relaiskast eens inspecteren. Als daar een geoxideerde pen in zit, dan blijven de relais'tjes nathuurlijk wegsmelten :-\

Ken je iemand met auto-elektronica-ervaring in je buurt, of durf je het zelf aan (tenslotte geef je goede antwoorden op de vragen die ik stel, waarvan je je uiteraard ook kunt afvragen waarom ik het in godsnaam vraag ;D).

And while we're on the subject: stel jezelf even voor in het 'wie ben ik' topic. Korte omschrijving en foto's van de auto zijn voldoende ;)


Gr 8)

Melvin

Ik kan het mn neef vragen, die werkt bij een volvo dealer, hij heeft oa een jaar geleden er een nieuwe automatische transmissie ingezet.
Ik zal mezelf voorstellen okay. Ben namelijk erg enthousiast over dit forum!

hoeveel posities er zijn weet ik niet, ik tel alleen 5 pennen.
Ik heb gewoon alles wat erop staat vermeld aan je doorgegeven.

Ik ben niet super technisch, maar bijvoorbeeld het verhaal van de zekeringen en te hoge amperages, datsoort dingen zijn voor mij zo logisch als wat.



thuur

Wijs hem dan specifiek op dat verschil in chassisnr in Vadis als je wilt. Ik weet niet of dat wat uitmaakt maar ik ben er erg nieuwsgierig naar ;D

Aantal posities komt overeen met het maximaal aantal pennen dat er in zou kunnen passen.


Gr 8)

Melvin

Ben ik weer!
Het relais-probleem is nogsteeds onopgelost.
Het pootje (56b) wordt al heel heet na een paar km rijden.
Op het elektronische schema gekeken bij de Volvo, maar op die tekening lijkt dit pootje 56b nergens heen te gaan......

Ik ben bijna ten einde raad....

Melvin

Melvin

de positie is helemaal links boven op de relaisplaat onder mn stuur.
het zal positie 201 of 202 zijn gok ik.

thuur

Ik heb je relais gevonden op een schema. Er staat inderdaad een F op en zit op 201 (ik heb de 'voorlopige' schema's van de 850 '92 erbij gepakt, dit komt het meest in de buurt van een vroeg model als de jouwe)

Pootje 31 en K zijn voor het controlelampje op het dashboard ("er is een lamp kapot"). 56B, 56R en 56BL zitten op de lichten zelf aangesloten als volgt:

Uit relais 2/1 (104/108 A/E) komt een geschakelde + wat naar 56B gaat. Over 2 shunts (weerstanden met een lage waarde waarop gemeten wordt: bij een afwijking zal je dashboardlampje gaan branden) gaat 56BL naar de linkerkoplamp en 56R naar de rechterkoplamp.

M.a.w. de stroom voor je lichten lopen rechtstreeks door dit relais! Met 2x 55Watt is het bijna 10 Ampere wat daar doorheen gaat...

De oorzaak kan een slechte verbinding in de relaiskast zijn (zie je wel eens bij 200's en 700's). Het stekkertje gaat dan vonken, corroderen en uiteindelijk uitvallen.

Kan ook zijn dat een vorige eigenaar flinke lampen erin heeft gehad waardoor dit euvel (wat in principe dus geen 850-kwaal is *) wel is opgetreden, dan wel versneld problemen geeft.


Hoe nu verder..... Kan dus zijn dat je koplampkabels ergens beschadigd zijn waardoor je veel te ampere trekt en zo het relais laat smelten. Maar ik ben bang dat je echt de relaiskast eruit moet halen en voorzien van een nieuw kabeltje bij het smeltende pootje (dus toch corrosie) :-\


Gr :-\


PS *) Of Volvo heeft het wel erkend als kwaal en daarom de koplampen van het controle systeem gehaald en op 201 het olieniveau-controle-relais gestoken :P

Melvin

Perfect dat schema met de massapunten!

Ik heb met mn neef overlegd en moet nu dus die relaisplaat eruit halen.
Hij zit dus onder het stuur ter hoogte van de relaiskast die onder de motorkap zit. Kan het zo zijn dat je er vanaf de bovenkant bij kunt als je het e.e.a. demonteert?
Want  om em eruit te krijgen vanaf de onderkant (bij het stuur) lijkt me een erg lastige opgave, aangezien je er haast niet bij kunt...

Heb jij of kun jij aan een tekening komen waarop te zien is hoe deze relaisplaat vast zit onder het stuur?

Groetjes Melvin

thuur

Ik weet dat de kast er inderdaad 'langs' boven uit moet. Ik heb de nodige uren op de kop in de auto besteed (wegens inbouw alarm, elektr. ramen, audio, etc.etc.) en de kabels zijn lang genoeg. Het is me alleen niet gelukt de grote stekkers los te krijgen (rood, wit, zwart), maar misschien hoeven die ook niet los?.

Als je de relaiskast openmaakt, zul je nog wat schroeven zien. Als je deze er ook uithaalt zie je dat er al een hoop speling komt. Of je moet wat harder trekken, of ergens een stel pinnetjes opzij drukken, ik weet het niet.

Ik heb helaas geen beschrijving van deze uitbouw :-\ maar je neef weet dit toch wel? ;)


Suc6!

Gr 8)

mtg2005

Ik heb het mn neef gevraagd en hij heeft er inderdaad tekeningen van hoe die relaiskast uitgebouwd kan worden.

Wordt vervolgd!

Gr. Melvin

@®-

Citaat van: Melvin op 15-09-2005 21:22:35
Perfect dat schema met de massapunten!

Ik heb met mn neef overlegd en moet nu dus die relaisplaat eruit halen.
Hij zit dus onder het stuur ter hoogte van de relaiskast die onder de motorkap zit. Kan het zo zijn dat je er vanaf de bovenkant bij kunt als je het e.e.a. demonteert?
Want  om em eruit te krijgen vanaf de onderkant (bij het stuur) lijkt me een erg lastige opgave, aangezien je er haast niet bij kunt...

Heb jij of kun jij aan een tekening komen waarop te zien is hoe deze relaisplaat vast zit onder het stuur?

Groetjes Melvin

Is het niet het makkelijkst om dit te doen via de opening waar je teller zit (volgens mij zit het op die hoogte), dus die eruit halen en ook de bovenkant van het dashboard, volgens vele een 15 minuten werk.

Melvin

Beste mensen,

Sorry dat mijn reaktie zolang achterwege is gebleven.
Hoe het is afgelopen met de niet werkende voor-dimverlichting.
Het relais brandde door na er een nieuwe in te plaatsen.
Ik heb uiteindelijk toch maar (met lood in mijn schoenen...) de relaiskast eruit gehaald om zo te kunnen zien wat er aan de hand was. Wat bleek is dat de socket waar het relais ingedrukt zit gedeeltelijk was weggebrand. De oorzaak hiervan was een los-vast kontakt van de bedrading naar deze socket.
Ik heb de bedrading die naar deze socket ging verlengd en er vervolgens stekkertjes aan gemaakt.
(relais zit nu dus niet meer in de zekeringskast, aangezien ik de bedrading buiten de zekeringskast heb omgeleid)
Vervolgens deze 1 voor 1 rechtstreeks op het relais gedrukt. Vervolgens in de gaten gehouden of het realis niet te warm werd, maar dat ging goed en alles werkt (na al die tijd) nogsteeds naar behoren.

Groet,

Melvin

thuur

Fijn dat het weer werkt en dat je het nog even komt melden :D

Is deze oplossing permanent?


Gr ;)