Verbeteren Verlichting

Gestart door RichardG, 25-12-2002 14:39:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Plim

Citaat van: denkweb op 05-09-2004 15:24:40
Nou moet ik wel zeggen dat ik op dit moment 2 x 100watt in de grootlicht-unit geduwd heb...  ;)

tja die hebben dan ook geen E-keurmerk... ;)
Venetian Red

Reitse

Wat wil je met die 100W bereiken Daan? Ik cross regelmatig over duistere wegen waar straatlantaarns nog niet uitgevonden zijn maar zelfs zonder grootlicht heb ik wel aardig zicht (kan ook een biologische verklaring voor zijn maar laten we het niet al te moeilijk maken). Heb je met die 100W nou echt heel veel meer zicht?

thuur

Je lichtinstallatie is gebouwd voor 55W lampen. Met 100W riskeer je gesmolten kabels, schakelaars, relais en plastice onderdelen rondom de lamp zelf. Je zou de eerste niet zijn met gesmolten koplampen..

Een gloeilamp geeft 95% van z'n vermogen af aan warmte, halogeen ligt in de buurt van 83%. Dus je hebt nu 83 Watt pure warmte i.p.v. 46 Watt waarvoor e.e.a. gemaakt is.


Gr 8)

denkweb

#18
Vooropgesteld: ik rijdt nooit rond met grootlicht aan. Ik gebruik het alleen om een donker stukje weg te verkennen als ik iets niet goed kan zien, of om een signaal te geven aan medeweggebruikers of bermtoeristen, iets wat overigens ook geen dagelijkse bezigheid is. Het effect dat er dan net effe iets meer licht afkomt als men verwacht is in mijn optiek leuk meegenomen. Zie het maar net als mistlichten, die zitten er ook maar voor de fun op (al gebruikt een enkeling zo ook dagelijks).

Het is trouwens zo dat je de lampjes idd niet al te lang aan moet laten staan, zeker niet als je stilstaat. Niet zozeer je zekeringen maar wel je koplampreflector en fitting kunnen wat warmte-overlast oplopen dan  ;)

HarmCBolt

Pas op!

Het achteraf installeren van xenon-verlichting kan betekenen dat de wagen bij een apk door een goed oplettende keurmeester afgekeurd kan worden. De Europeesche regelgeving verplicht namelijk dat een auto voorzien van xenon-verlichting tevens voorzien moet zijn van een z.g. "auto-level" systeem. Dit zorgt er voor dat de wagen, afhankelijk van de ladingsbelasting, automatisch "horizontaal" blijft zodat de lichten niet verbindend zijn voor tegenliggers.

denkweb

Op de VKB (Volvo Klassieker Beurs) stond een bedrijfje (van der Ree Car Parts uit Schiedam) welke de heldere koplampen te koop aanbood (500 eurie, veel te duur dus), eventueel in combinatie met xenon verlichting. Navraag op de stand leerde dat de verkoper er namens iemand anders stond (die ziek was geworden en dus niet kom komen) en er geen verstand van had...

feit is nl. dat deze koplampen en xenon niet samen gaan helaas, zoals elders op dit forum beschreven.

Plim

Venetian Red

thuur

Citaat van: Plim op 16-09-2004 21:40:18
Nieuwe lamp van Philips:

http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/products/for_your_car/nightguide/night_guide.php?main=in_en&parent=1_3&id=in_en_car_lighting&lang=en

geel-wit-blauw in 1 lamp.


Persbericht quote:
Citeer
Volgens Philips is er veel vraag vanuit de autobranche voor vindingen op het gebied van verkeersveiligheid. De hoge kosten, zo'n 30 tot 40 euro per lamp in vergelijking met de 6 tot 9 euro voor de huidige halogeenlampen, schrikt klanten niet af, aldus de zegsman.


Ik denk dat zo'n prijsverschil klanten wel afschrikt... Maar goed, wie ben ik in deze?  :P


Gr 8)

Joenes T-5

#23
Mij schrikt de prijs iig niet af. Ik vind het zicht stukken beter met Philips Blue Vision, mooi helder (dag-) licht en het ziet er beter uit met heldere koplampen. Kosten trouwens maar 24,99. (H1 12V 55W keer 4)

Reitse

Echt veel te duur... ik heb 1 koplamp een dik jaar geleden vervangen doordat het binnenwerk het opgaf (ijzerdraadje was de oplossing). De andere zit er al dik twee jaar (35dkm) in

Plim

Ja: duur

maar we rijden toch ook Volvo voor o.a. veiligheid ? Is ook niet het goedkoopste, want anders hadden we wel zo'n Chevrolet ....eh Daewoo Matiz.

In een andere discussie roepen we dat we alleen maar de aller, aller beste benzine willen hebben voor onze Volvo en dan daar best veel meer voor willen betalen ?... (@Reitse, de proef loopt nog)

Op andere plekken komen we erachter dat de remmen van de 850 misschien niet de beste zijn. Dus waar hebben we het dan over: grotere remmen. We willen sneller, dus nieuwe chip, downpipe en wat nog niet meer. We praten dus over aanpassingen van honderden euro's ! Voor een stel lampjes van zeggen en schrijven 40 euro, die heel simpel onze veiligheid en die van anderen verbeterd hebben we dit niet over ?? vreemd.... wat mis ik ?
Venetian Red

thuur

Citaat van: Plim op 18-09-2004 10:13:31
Ja: duur

maar we rijden toch ook Volvo voor o.a. veiligheid ? Is ook niet het goedkoopste, want anders hadden we wel zo'n Chevrolet ....eh Daewoo Matiz.

In een andere discussie roepen we dat we alleen maar de aller, aller beste benzine willen hebben voor onze Volvo en dan daar best veel meer voor willen betalen ?... (@Reitse, de proef loopt nog)

Op andere plekken komen we erachter dat de remmen van de 850 misschien niet de beste zijn. Dus waar hebben we het dan over: grotere remmen. We willen sneller, dus nieuwe chip, downpipe en wat nog niet meer. We praten dus over aanpassingen van honderden euro's ! Voor een stel lampjes van zeggen en schrijven 40 euro, die heel simpel onze veiligheid en die van anderen verbeterd hebben we dit niet over ?? vreemd.... wat mis ik ?

Een rolkooi is ook veiliger. Hoeveel mensen hebben die in de 850?

Ik denk dat je er zelf iets aan moet hebben. Meer vermogen is gewoon leuk. Betere benzine omdat de auto dan toch op z'n minst gevoelsmatig beter loopt. Maar er is werkelijk verschil in 'ontstekings- en verbrandingskwaliteit' hoor.

40 Euro is gewoon 4x zoveel als de normale lampen die erin zitten. Super kost niet 4x zoveel als 95 en nieuwe remmen ook niet 4x zoveel als origineel. Iedereen heeft een budget voor de auto en 80 euro voor 2 simpele lampjes is geld waarmee je 'leukere' dingen kunt doen.

Ik zie het ook niet zo zitten. Daar koop ik b.v. liever een cd of 9 voor, daar geef ik meer om dan om 2 meter verder te kunnen kijken in het donker. Ben toch zo nachtblind als maar zijn kan ;D

Xenon verlichtig is dan weer veel duurder, maar is gewoon stoer. "Ik heb die nieuwe Philips-lampjes" klinkt veel lulliger dan "O, Ik heb Xenon" ;)


Gr 8)

Reitse

Sommige dingen zijn standaard al goed aan Volvo. De verlichting is prima, ik heb geen enkele klacht dat er te weinig licht uit de koplampen komt (soms wel maar dat heeft dan te maken met modder/sneeuw/vliegjes)... Dat ik Vpower tank heeft alleen maar te maken met het gunstigere verbruik, niets meer. Remmen etc. zijn allemaal origineel en het voldoet prima.

Plim

#28
Citaat van: thuur op 18-09-2004 13:52:11
Xenon verlichtig is dan weer veel duurder, maar is gewoon stoer. "Ik heb die nieuwe Philips-lampjes" klinkt veel lulliger dan "O, Ik heb Xenon" ;)

Misschien een beetje off-topic, maar ik proef een beetje het volgende (en shoot me als ik er helemaal naast zit:

- Volvo 850/x70 rijden is stoer. Daar mag je in gezien worden.
- Xenon lampen zijn stoer. Het is prettig dat aan de buitenkant te zien is dat het een dure oplossing is. En vooral dat jij die hebt...
- Chevvy Matiz is een truttebak. daar wil je niet in gezien worden. Dat wanneer je tegen een boom rijd je dit misschien niet overleeft is niet de reden...
- De standaard remmen van de 850 zijn prima. Die upgraden we alleen maar omdat het chique is om te zien door de spaken van de extra grote velgen, die we erop hebben gezet omdat dit alleen maar mooi is. Het heeft helemaal niets te maken dat je hierdoor misschien ook iets betere wegligging hebt.
- Die veerpootbrug, die velen van ons onder de motorkap hebben, is er alleen maar omdat het zo stoer is wanneer iemand onder de motorkap kijkt.
- Volvo's zijn relatief veilige auto's (wie heeft TopGear afgelopen vrijdag gezien?). Maar we hebben zo'n ding, vanwege de status/uitstraling. We zijn dan ook lid van de plaatselijke Golfclub, zeilen mee in de Ocean race en doen aan paardensport en zijn allemaal top manager !
- lampjes die iets verbeteren en niet duidelijk zichtbaar zijn aan de buitenkant, je moet het erbij vertellen... zijn daarom niet stoer !

Even voor de duidelijkheid, ik probeer er achter te komen wat er niet klopt aan de redenering van Philips. Duidelijk is dat niet iedereen het geld er voor over heeft. En dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.  
Venetian Red

thuur

#29
Citaat van: Plim op 19-09-2004 10:43:26
Citaat van: thuur op 18-09-2004 13:52:11
Xenon verlichtig is dan weer veel duurder, maar is gewoon stoer. "Ik heb die nieuwe Philips-lampjes" klinkt veel lulliger dan "O, Ik heb Xenon" ;)

Misschien een beetje off-topic, maar ik proef een beetje het volgende (en shoot me als ik er helemaal naast zit:

- Volvo 850/x70 rijden is stoer. Daar mag je in gezien worden.
- Xenon lampen zijn stoer. Het is prettig dat aan de buitenkant te zien is dat het een dure oplossing is. En vooral dat jij die hebt...
- Chevvy Matiz is een truttebak. daar wil je niet in gezien worden. Dat wanneer je tegen een boom rijd je dit misschien niet overleeft is niet de reden...
- De standaard remmen van de 850 zijn prima. Die upgraden we alleen maar omdat het chique is om te zien door de spaken van de extra grote velgen, die we erop hebben gezet omdat dit alleen maar mooi is. Het heeft helemaal niets te maken dat je hierdoor misschien ook iets betere wegligging hebt.
- Die veerpootbrug, die velen van ons onder de motorkap hebben, is er alleen maar omdat het zo stoer is wanneer iemand onder de motorkap kijkt.
- Volvo's zijn relatief veilige auto's (wie heeft TopGear afgelopen vrijdag gezien?). Maar we hebben zo'n ding, vanwege de status/uitstraling. We zijn dan ook lid van de plaatselijke Golfclub, zeilen mee in de Ocean race en doen aan paardensport en zijn allemaal top manager !
- lampjes die iets verbeteren en niet duidelijk zichtbaar zijn aan de buitenkant, je moet het erbij vertellen... zijn daarom niet stoer !

Even voor de duidelijkheid, ik probeer er achter te komen wat er niet klopt aan de redenering van Philips. Duidelijk is dat niet iedereen het geld er voor over heeft. En dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf bepalen.  

Don't worry.. I won't shoot ;)

Ja, ik heb de 850 zeker gekozen omdat ik m stoer vind. Ik houd helemaal niet van "stationwagons" maar dit is gewoon een klassieker in wording en heeft dus onder de autokenners een bepaalde mate van respect. Zeker als je zo'n 1500 kilo wegend slagschip naar de 260 ziet blazen.

Een Matiz is een prima auto zolang je m maar gebruikt voor de boodschappen. Blijf er in godsnaam mee van de snelweg af, want een ongeluk overleef je niet met 120 km/u. Daarbij mist een auto in deze klasse zeer zeker het motorvermogen om een daadkrachtige inhaalmanoeuvre uit te voeren. Volvorijders zijn overwegend veelrijders en dan komt veiligheid snel om de hoek kijken (bijna-ongelukken!). Telt inderdaad mee, maar een Volvo is dusdanig veilig (alleen al passief) dat die lampjes nooit geen wezenlijke bijdrage kunnen leveren. De reactietijd is bepalend en dus moeten drank en drugs geweerd worden uit het verkeer. Dat geldt ook voor 'afleidende' zaken als telefoneren of notities maken onder het rijden. Dat je dus 2 meter verder kunt kijken is relatief ondergeschikt bij 120 km/u (=0,06 seconden t.o. een 'snelle' menselijke reactietijd van 0,3 seconden!).

Ik ben van geen enkele club lid (misschien binnenkort wel ;) ) en heb geen behoefte om me te mengen in een groep mensen die dezelfde gedachtengang hebben om een statusverhoging te verkrijgen.

Ik vind de remmen van de 850 toch wel aan de minimale kant. Heb je ooit in een nieuwe VW of Audi gereden? Lijkt alsof er een pin de grond in wordt geschoten zodra je schoenzool het pedaalrubber aanraakt! Smaken verschillen, maar het 'gevoel' is bij de Volvo toch alsof je het maar net redt. Overigens staat het forum vol hiervan. Meen me zelfs te herinneren dat hier ergens staat dat een noodstop vanaf 140 km/u niet aan te raden is voor de standaard blokken + schijven.

Dan de financien. Op het moment zitten wij niet zo ruim. Dat heeft logische redenen (samenwonen (=inboedel gekocht)/trouwen/huis gekocht) en we houden er een redelijk bourgondische levensstijl op na. Momenteel 1100 CD-tjes en sinds vorige week een Jura S70 ;) op het aanrecht (zoek maar op Google..). Krap budget, maar wel graag een mooie auto, inclusief de eisen van ons (o.a. veilig/groot/stoer/betrouwbaar). Gelukkig ben ik redelijk handig (behalve met messen  ::) ) dus ik weet dat ik niet voor ieder piepje of kraakje naar dealer hoef. Als ik geld zat had gehad (inclusief spiksplinter nieuwe XC90 full optionszonder xenon dan ;) ) dan had ik gelachen om die lampjes en 'om het te proberen' ze gewoon gekocht. Helaas geldt voor de meerderheid dat het geld niet onbeperkt is en dat je je euro's maar 1x kunt uitgeven.

Flink epistel geworden, maar dit is mijn uitgangspunt. Dus nogmaals: die 80 euro geef ik liever aan andere dingen uit. (En nee, geen veerpootbrug ;) )

Gr 8)