Verbeteren Verlichting

Gestart door RichardG, 25-12-2002 14:39:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Zal ik me er ook maar eens mee bemoeien...........
Ik zelf heb er ook Blue Vision in zitten, vanwege het extra zicht (met name extra reflectie op grotere afstand).
Bij ons in de polder is dat gewoon een must vanwege al die overstekende herten en zo. Een paar meter eerder wat zien betekent mogelijk het verschil tussen een klapper of niet (uiteraard pas ik daar mijn snelheid ook op aan).
Waarom ik Volvo rijd? Vanwege het model, het geluid, de uitstraling van het merk, prijs/kwaliteit balans, super comfort auto voor de lange afstand en absoluut de veiligheid!!
Daarom zou ik zeker wel een 80 euro's uitgeven voor nog meer zicht op de weg, nog meer passieve veiligheid!
Ik kan me Plim zijn verbazing dus wel indenken, wel geld voor allerlei optische zaken, maar veiligheid staat dus ver onder aan het prioriteiten lijstje (bij een aantal). M.i. heeft dit niets met budget maar met prioriteiten te maken (en die mag iedereen zelf maar bepalen.)

Christiaan

Reitse

Christiaan,

Hier in de bossen vliegen de herten me niet om de oren, reeën des te meer. Die beestjes hebben iets heel handigs meegekregen, reflecterende ogen. Als ik met lampjes aan kom rijden in het donker en ik zie op ongeveer een meter hoogte een blauwig bolletje dan mogen de remmen hun werk gaan doen. Het is me al een aantal keer overkomen dat er dan een heel roedel de weg overstak. Die beesten letten niet zo op hoeveel licht er aan komt...
En voor wat betreft de passieve veiligheid, als je je lampen maar aanhebt... Het gebeurt me nog steeds te vaak dat ik een inschattingsfoutje zonder gevolgen maak omdat (vooral zilverkleurige) auto's de lampjes uitdoen waarmee ze bijzonder matig te zien zijn....

Mick

Citaat van: denkweb op 09-09-2004 15:54:54
Vooropgesteld: ik rijdt nooit rond met grootlicht aan. Ik gebruik het alleen om een donker stukje weg te verkennen als ik iets niet goed kan zien, of om een signaal te geven aan medeweggebruikers of bermtoeristen, iets wat overigens ook geen dagelijkse bezigheid is. Het effect dat er dan net effe iets meer licht afkomt als men verwacht is in mijn optiek leuk meegenomen. Zie het maar net als mistlichten, die zitten er ook maar voor de fun op (al gebruikt een enkeling zo ook dagelijks).

Ja leuk hoor, een jaar of 5 geleden, dacht een of andere "Mongool" dat ook bij mij, even groot licht opzetten... Wat wil het geval, ik, net als duizenden andere mensen, ben gedeeltelijk nachtblind. Dit wil in mijn geval zeggen, ik kan 's avonds autorijden, maar niet op onverlichte stukken weg.

De weg waar ik reed was verlicht, echter die mafkees had veel meer licht dan de lantaarnen gaven.

Resultaat: Ik was volledig verblind en ben tot stilstand gekomen in een weiland. Leuk die lichten!!!

Houd dat even in je achterhoofd, als je nog eens iemand seint met die lampen van je!
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

thuur

Citaat van: Mick op 10-11-2004 13:42:22
Citaat van: denkweb op 09-09-2004 15:54:54
Vooropgesteld: ik rijdt nooit rond met grootlicht aan. Ik gebruik het alleen om een donker stukje weg te verkennen als ik iets niet goed kan zien, of om een signaal te geven aan medeweggebruikers of bermtoeristen, iets wat overigens ook geen dagelijkse bezigheid is. Het effect dat er dan net effe iets meer licht afkomt als men verwacht is in mijn optiek leuk meegenomen. Zie het maar net als mistlichten, die zitten er ook maar voor de fun op (al gebruikt een enkeling zo ook dagelijks).

Ja leuk hoor, een jaar of 5 geleden, dacht een of andere "Mongool" dat ook bij mij, even groot licht opzetten... Wat wil het geval, ik, net als duizenden andere mensen, ben gedeeltelijk nachtblind. Dit wil in mijn geval zeggen, ik kan 's avonds autorijden, maar niet op onverlichte stukken weg.

De weg waar ik reed was verlicht, echter die mafkees had veel meer licht dan de lantaarnen gaven.

Resultaat: Ik was volledig verblind en ben tot stilstand gekomen in een weiland. Leuk die lichten!!!

Houd dat even in je achterhoofd, als je nog eens iemand seint met die lampen van je!



Hee, wat herkenbaar! Gelukkig nog nooit in een wieland beland (knock on wood), maar als een mongool met mistlichten eraankomt ben ik dus ook tijdelijk verblind! Dan heb je niet 4 felle lampen in je bakkes schijnen (nat wegdek) maar ACHT!! In mijn land zouden daarom ook mistlichten, bermlichten en breedstralers verboden worden  8)


Gr 8)

mathh

Citaat van: thuur op 10-11-2004 15:07:41
Citaat van: Mick op 10-11-2004 13:42:22
Citaat van: denkweb op 09-09-2004 15:54:54
Vooropgesteld: ik rijdt nooit rond met grootlicht aan. Ik gebruik het alleen om een donker stukje weg te verkennen als ik iets niet goed kan zien, of om een signaal te geven aan medeweggebruikers of bermtoeristen, iets wat overigens ook geen dagelijkse bezigheid is. Het effect dat er dan net effe iets meer licht afkomt als men verwacht is in mijn optiek leuk meegenomen. Zie het maar net als mistlichten, die zitten er ook maar voor de fun op (al gebruikt een enkeling zo ook dagelijks).

Ja leuk hoor, een jaar of 5 geleden, dacht een of andere "Mongool" dat ook bij mij, even groot licht opzetten... Wat wil het geval, ik, net als duizenden andere mensen, ben gedeeltelijk nachtblind. Dit wil in mijn geval zeggen, ik kan 's avonds autorijden, maar niet op onverlichte stukken weg.

De weg waar ik reed was verlicht, echter die mafkees had veel meer licht dan de lantaarnen gaven.

Resultaat: Ik was volledig verblind en ben tot stilstand gekomen in een weiland. Leuk die lichten!!!

Houd dat even in je achterhoofd, als je nog eens iemand seint met die lampen van je!



Hee, wat herkenbaar! Gelukkig nog nooit in een wieland beland (knock on wood), maar als een mongool met mistlichten eraankomt ben ik dus ook tijdelijk verblind! Dan heb je niet 4 felle lampen in je bakkes schijnen (nat wegdek) maar ACHT!! In mijn land zouden daarom ook mistlichten, bermlichten en breedstralers verboden worden  8)


Gr 8)

Ikke ook nachtblind. Misschien kunnen we een subclubje beginnen voor nachtblinde Volvo-rijders ;D ( 8))
Waar ik me in zo'n situatie enigszins mee kan redden is de witte streep rechts naast de rijbaan in de gaten blijven houden als referentie.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

bud

ik zeg nix, ben bang in het donker  ;D
( ze zijn wel nodig hoor hier op de kleine polder wegen )

2 x 100 watt,lampen zijn van volvo ( lang geleden )
(  natuurlijk apart relais en gezekerd en dikke draden

ze staan nu nog op ut born produkt maar gaan zekers over de 850

gr,b
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

thuur

Citaat van: mathh op 10-11-2004 17:43:44
Citaat van: thuur op 10-11-2004 15:07:41
Citaat van: Mick op 10-11-2004 13:42:22
Citaat van: denkweb op 09-09-2004 15:54:54
Vooropgesteld: ik rijdt nooit rond met grootlicht aan. Ik gebruik het alleen om een donker stukje weg te verkennen als ik iets niet goed kan zien, of om een signaal te geven aan medeweggebruikers of bermtoeristen, iets wat overigens ook geen dagelijkse bezigheid is. Het effect dat er dan net effe iets meer licht afkomt als men verwacht is in mijn optiek leuk meegenomen. Zie het maar net als mistlichten, die zitten er ook maar voor de fun op (al gebruikt een enkeling zo ook dagelijks).

Ja leuk hoor, een jaar of 5 geleden, dacht een of andere "Mongool" dat ook bij mij, even groot licht opzetten... Wat wil het geval, ik, net als duizenden andere mensen, ben gedeeltelijk nachtblind. Dit wil in mijn geval zeggen, ik kan 's avonds autorijden, maar niet op onverlichte stukken weg.

De weg waar ik reed was verlicht, echter die mafkees had veel meer licht dan de lantaarnen gaven.

Resultaat: Ik was volledig verblind en ben tot stilstand gekomen in een weiland. Leuk die lichten!!!

Houd dat even in je achterhoofd, als je nog eens iemand seint met die lampen van je!



Hee, wat herkenbaar! Gelukkig nog nooit in een wieland beland (knock on wood), maar als een mongool met mistlichten eraankomt ben ik dus ook tijdelijk verblind! Dan heb je niet 4 felle lampen in je bakkes schijnen (nat wegdek) maar ACHT!! In mijn land zouden daarom ook mistlichten, bermlichten en breedstralers verboden worden  8)


Gr 8)

Ikke ook nachtblind. Misschien kunnen we een subclubje beginnen voor nachtblinde Volvo-rijders ;D ( 8))
Waar ik me in zo'n situatie enigszins mee kan redden is de witte streep rechts naast de rijbaan in de gaten blijven houden als referentie.

's Nachts heb ik de spiegel in de anti-verblindingsstand staan, de stoel een tikje dichter op t stuur (meer controle in geval van..) en ben ik super-geconcentreerd. Erg vermoeiend..  ::) :P

Links witte reflector, rechts rode! Perfect gedaan heren wegbeheerders!

En ik probeer altijd een auto voor me te houden (die smoes gaat niet op als je door de KLPD wordt aangehouden met 160, maarja.... safety first!)

Bij tegenliggers kijk ik zoveel mogelijk de andere kant op.

En last but not least: mensen met een hele batterij aan verlichting die sein ik dus het weiland in  >:( Die hebben echt geen enkel idee hoe de rest van het landschap in een enorm zwart gat verdwijnt voor sommige bestuurders >:(


Gr 8)

PS: Ik heb NOOOIT mijn mistlampen aan (aan de voorkant dan ;) )!!

Daan

Philips Blue Vision is super, geeft duidelijk meer en helderder licht. Heb ze gekocht toen ze er net waren en heb er jaren mee gedaan, gingen aanzienlijk langer mee dan 'standaard' halogeen lampen.
Kon ze niet overzetten vanwege andere fitting (Astra -> V70).
Als mijn huidige lampen een keer kapot gaan zet ik ze er weer in, of een nog beter alternatief.
Ach, ze vallen in het niet bij de overige kosten van autorijden.
My other car is an MG  -  http://www.vveldhuizen.nl

850g3

Citaat van: HarmCBolt op 14-09-2004 14:53:38
Pas op!

Het achteraf installeren van xenon-verlichting kan betekenen dat de wagen bij een apk door een goed oplettende keurmeester afgekeurd kan worden. De Europeesche regelgeving verplicht namelijk dat een auto voorzien van xenon-verlichting tevens voorzien moet zijn van een z.g. "auto-level" systeem. Dit zorgt er voor dat de wagen, afhankelijk van de ladingsbelasting, automatisch "horizontaal" blijft zodat de lichten niet verbindend zijn voor tegenliggers.

Dit verhaal klopt niet. Ikzelf distribueer Xenonconversiesets naar merkdealers, inbouwstations en zelfs importeurs. Als de auto af-fabriek met xenonverlichting wordt uitgerust is het verplicht om een wis/was installatie en automatische hoogteregeling in te bouwen. Bij aftermarket is dit niet. Als je het niet gelooft, ik heb hier een brief van de RDW liggen. Je moet wel oppassen, die setjes die vaak op marktplaats worden aangeboden hebben een verkeerd brandpunt, hierdoor komen ze niet door de keuring. Die goedkope sets hebben vaak ook geen CE4 keurmerk, waardoor ze sowieso verboden zijn om te gebruiken.

Er rijdt hier in het dorp een gele R rond met een xenonconversieset van mij ;). Is erg mooi en scheelt een hele hoop met lichtopbrengst.

mehn

#39
Ik heb er sinds kort Osram Silverstar inzitten (4x). Naar mijn mening maakt het toch verschil met normale H1 lampjes.

Oh ja, er kwamen overigens 3 verschillende soorten lampjes van twee verschillende merken uit de koplampen ;)

<edit>silverstar</edit>

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: Ludo op 11-12-2004 22:42:23
Citaat van: mehn op 11-12-2004 11:03:12
Ik heb er sinds kort Osram Silverline inzitten (4x).
je bedoeld de Silverstar?.
waar heb je ze vandaan?.

Ook goeiemorgen...:-[..natuurlijk Silverstar

Heb ik van de Essen Motorshow meegenomen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Bas850

Vrouw kwam vanmiddag thuis met de mededeling er blijft een lampje branden. Mhh. Het was gelukkig het lampje van de lampje stuk. Dus vanmiddag even de blue vision er in geprikt, wat een verschil zeg.
Ziet er goed uit.

Bas

"to finish first, you first have to finish"

Reitse

he fijn, weer iemand die overige weggebruikers gaat verblinden...
Ellendelampjes zijn dat zeg, als gebruiker vast heel fijn en mooi maar voor tegenliggers....

Ko

Gewoon normale H7 nemen, niets mis mee.