lampje motormanagement/kosten

Gestart door Stephan, 01-02-2006 11:35:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan

V70 XC AWD uit 11-98: Lampje "storing motormanagement" ging branden en laten resetten bij dealer. Bij kick down (enkele dagen later) ging het weer branden. Weer laten uitlezen met conclusie dat het van alles kon zijn. Weer gereset en enkele dagen later had ik weer hetzelfde "probleem". Weer naar dealer en afspraak gemaakt. Hele dag auto kwijt, auto opgehaald, 165 euro afgerekend, 2 km gereden en lampje ging weer branden. Meteen dealer gebeld en volgende dag weer auto gebracht. Anderhalve dag auto kwijt, ze hebben lang "testgereden", nu 460 euro (gematst, yeah right) afgerekend en na 100 m rijden ging het lampje weer branden. Meteen weer gebeld en zouden meetgegevens naar Volvo sturen en erop terugkomen. Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik heb er weinig vertrouwen meer in en denk aan juridische stappen als het probleem niet wordt verholpen zonder weer kosten te maken. Auto reed en rijdt trouwens zonder problemen. Alleen dat irritante oranje lichtje......
mr. cross country

Gringo

Stephan,
Ik rij een V70 1998, 2.5t en heb dezelfde problem gehad en ik ben er ook jaren mee bezig geweest om van het probleem af te komen. Mijn auto reed ook altijd probleemloos, alleen dat lampje..... Uiteindelijk, na wel 20 keer gereset door Volvodealer en huidige garagebedrijf  is het verholpen.

Er scheen in mijn inlaatspruitstuk een sensor te zitten, die er volgens het chassisnummer niet inzat, die is vervangen, en voila, het probleem was verholpen. Die sensor kostte me wel EUR 199, excl montage, maar het lampje heeft daarna niet meer gebrand, behalve wanneer de Roffel voor onderhoud moet. Ik zal thuis ff checken wat voor sensor het was. Dat zet ik dan nog op 't forum.

Groet,
Rob

thuur

Citaat van: Gringo op 01-02-2006 12:27:02
Stephan,
Ik rij een V70 1998, 2.5t en heb dezelfde problem gehad en ik ben er ook jaren mee bezig geweest om van het probleem af te komen. Mijn auto reed ook altijd probleemloos, alleen dat lampje..... Uiteindelijk, na wel 20 keer gereset door Volvodealer en huidige garagebedrijf  is het verholpen.

Er scheen in mijn inlaatspruitstuk een sensor te zitten, die er volgens het chassisnummer niet inzat, die is vervangen, en voila, het probleem was verholpen. Die sensor kostte me wel EUR 199, excl montage, maar het lampje heeft daarna niet meer gebrand, behalve wanneer de Roffel voor onderhoud moet. Ik zal thuis ff checken wat voor sensor het was. Dat zet ik dan nog op 't forum.

Groet,
Rob

Ik ben wel benieuwd naar die sensor 8)


Gr ;)

Stephan

Bedankt voor je tip. Gek dat er geen controlelampje bestaat dat meldt wanneer de sensor stuk is. Lijkt mij niet onbelangrijk. Hou me svp op de hoogte wat betreft de sensor. Ik baal nu wel enorm dat ik tot nu toe meer dan 600 euro heb betaald voor eigenlijk niks.

Heeft volvo het probleem trouwens ontdekt, of is het een "onafhankelijk" bedrijf geweest? Valt me dan wel tegen van volvo.

Bedankt, ik denk dat ik hier wel iets mee kan en hoor graag de gegevens van de sensor.
mr. cross country

Gringo

Stephan,

Uiteindelijk heeft het doorzoeken van het garagebedrijf in het dorp waar ik woon, die Peugeot-specialist zijn, geleid tot het oplossen van het steeds brandende lampje.
Men heeft een "gever" vervangen, die zit volgens mij in het inlaatspruitstuk. Het Volvo onderdeelnummer is 1275342. (althans volgens de factuur). De kosten van de gever waren EUR 99, plus een uurtje arbeidsloon van EUR 40, plus uitlezen diagnoseapparatuur door Volvo en nog wat kleine dingetjes, zoals BTW, uiteindelijk kostte het hele grapje me EUR 212, incl de BTW.

Omdat de dorpsgarage maar EUR 40 per uur rekent heb ik ze gevraagd door te zoeken. Dat durfde ik niet bij Volvo dealer te doen, want daar zijn de uurtarieven 2 keer zo hoog(alles ex. de BTW). Ik heb trouwens ook nooit begrepen waarom de Volvo dealer het niet op kon lossen, terwijl het toch een zeer veel voorkomend probleem is.

Succes ermee en ik hoop dat deze info je iets verder kan helpen.

Groet,
Rob

Stephan

Bedankt voor je tip. Als ik het goed begrijp is het eigenlijk hetzelfde wat Thuur ook zegt: een sensor of "gever" in het inlaatspruitstuk. Ging het lampje bij jou ook na resetten op een gegeven moment weer branden? Of brandde het sowieso constant? Bij mij was is het zo dat het lampje na gereset te zijn geweest enige tijd uit bleef en vervolgens weer ging branden en ook bleef branden. Ik zal sowieso met deze info naar de dealer in Maastricht gaan en hoop dat ze er iets mee kunnen. Ik ga er in ieder geval van uit. Ik heb namelijk 600 euro betaald zonder dat het "euvel" is verholpen. Ik wacht op een telefoontje omdat ze de meetgegevens zouden opsturen naar Volvo Nederland. Ik heb daar echter niet veel vertrouwen in.

Heeft iemand enig idee in hoeverre men bij Volvo gevoelig is voor (dreiging met) juridische procedures en weet iemand de ervaring dat het zin heeft gehad?

Nogmaals bedankt voor je tip!
mr. cross country

Gringo

Stephan,

Bij mij duurde het soms maar 40 km(een halfuur in tijd) of het lampje ging weer branden, nadat de boel was gereset. De 1ste 5 jaar is de auto in onderhoud geweest bij Bluekens in Breda en daar bleef het lampje dan een paar weken uit, maar uiteindelijk ging het dan weer aan. En het bleef branden. Ik ben meerdere malen naar het buitenland op vakantie geweest met zo'n lichtpunt in zicht. Gek werd ik ervan!
Op een gegeven moment hoefde ik bij de Volvodealer niet eens meer te betalen voor de reset.

3 jaar geleden ben ik op voorspraak van een collega bij het merkonafhankelijke garagebedrijf terecht gekomen en dat zijn jonge enthousiaste gasten, (echte autoliefhebbers) die het niet uit konden staan, dat het lampje kort na iedere reset weer gingen branden. Die zijn echt op zoek gegaan naar de oorzaak. Dat onderzoek kostte me uiteindelijk maar een uur arbeidsloon.

Ik denk dat je juridisch zwak staat om stappen te ondernemen naar de Volvo dealer. In hun leveringsvoorwaarden zal geen sprake zijn van een resultaatverplichting, maar van een inspanningverplichting. Hooguit, dat je de dealer op het gevoel kan aanspreken en dat je enige coulance krijgt met je volgende rekening.

Succes ermee.
Rob

Stephan

Rob, het lijkt me inderdaad verstandig om het niet weer door de dealer te laten onderzoeken. Je zou me enorm helpen als je me de naam van het bedrijf zou geven. Dan kan er ook eens informeren. Ik word ook gek van dat irritante lampje. En ik heb ook weinig zin om naar een willekeurig onafhankelijk bedrijf te gaan.

Groeten en alvast bedankt,

Stephan
mr. cross country

Jeroentjuh

1275342 is een luchtdruksensor (alleen Turbo modellen)

Gringo

Stephan,

Ik breng mijn Roffel naar Autobedrijf Wetsteyn in Bavel. Mijn auto is eerst 4 jaar mijn leaseauto geweest en moest toen in onderhoud bij een officiele Volvo dealer. Als de leasemij betaalt, dan is daar niks mis mee, maar als je prive ook enorme facturen voor je kiezen krijgt, dan wordt een Volvo een dure auto in onderhoud. Vandaar nu mijn plaatselijk autobedrijf. Ze bezorgen ook mijn auto bij mij thuis(nu woon ik in bavel, maar toch...)

Als er eens een probleem is met mijn auto, kijk ik veelal eerst op het forum of er iets bekend over is, dat vertel ik vervolgens aan de monteur(die is tevens eigenaar) en die nemen ook iets van je aan. Ze gaan niet oorspronkelijk denken en uren op onderzoek, nee ze geloven wat je zegt. Soms heb ik het ook mis hoor, maar dat zegt de monteur dan ook direct.

Succes ermee,
Rob

Laserblue

Ik heb dit probleem ook gehad,

bij mij was het de luchtmassameter
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Stephan

Is een luchtmassameter niet hetzelfde als een luchtdruksensor? Als dat zo is, hebben jullie (en hopelijk ik ook) hetzelfde probleem (gehad). En Rob: bedankt alvast. Ik zal eens kontakt met ze opnemen en het ook eens met de dealer bespreken. Als ze niet met een coulant aanbod komen, zijn ze een klant kwijt.
Wat een betrokkenheid trouwens: even op het forum neuzen en je bent weer een stuk wijzer. Het lijkt erop dat de monteurs bij de dealer dat niet doen. Het zou de klanttevredenheid behoorlijk ten goede komen.
Maar ik zal niet te vroeg juichen. Zo meteen is het iets anders dan de luchtdruksensor/luchtmassameter (hetzelfde onderdeel???).
mr. cross country

Stephan

Trouwens thuur... jij komt uit Maastricht.... en bent benieuwd naar de sensor.... Je werkt toch niet toevallig bij volvo?????
mr. cross country

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Stephan

Nog een Limburger. Helaas geen commentaar op het onderwerp.
mr. cross country