Zelf chip kopen en monteren

Gestart door martijn., 24-02-2003 19:09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mellow_yellow

#15
CiteerNee,alles komt toch gewoon door de apk,en technische is het toch een t5r.

Zo ken ik er ook een paar; een T-5R is technisch ook een T5, alleen de ecu is anders. En een GLT is eigenlijk ook een GLE, scheelt alleen 10 kleppen.... Een echte T-5R kun je niet maken, die koop je. Maar in ieder geval heb je nu wel een auto die net zo snel is als een T-5R.  ;D De remmen zijn overigens sowieso hetzelfde.

jan855t5r

#16
zou dat dan betekenen dat iedere getunede aangepaste verlaagde GTI-rijder ook in de problemen kan komen als je ermee over de grens gaat? Dat zijn er veel!  ???

Raf

#17
Thanx Ludo, dat is nou net wat ik ermee wilde zeggen ;D
De gustibus non disputandum est!

Eric

#18
Kijk das nou net een onderwerp waar ik zelf ook mee zit. Ik hoop dat ik hier even op mag inhaken.
Ik rijd een 94er T5 en heb een gebruikte T5R chip gekocht. Het is een 5-bak dus dat verhaal van automaat of niet zit ik dus niet mee? Kan men zo'n chip zelf ompluggen om moet dit gesoldeert worden?
Wie kan uitleggen waar de regeleenheid eigenlijk zit waar ie in moet?
Mocht zo'n chip op de een of andere manier niet goed zijn kan dit dan onherstelbare schade aanrichten?
Nou ben heel benieuwd ot het allemaal lukt en hoe veel verschil ik straks merk.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Gelebanaan

#19
CiteerKijk das nou net een onderwerp waar ik zelf ook mee zit. Ik hoop dat ik hier even op mag inhaken.
Ik rijd een 94er T5 en heb een gebruikte T5R chip gekocht. Het is een 5-bak dus dat verhaal van automaat of niet zit ik dus niet mee? Kan men zo'n chip zelf ompluggen om moet dit gesoldeert worden?
Wie kan uitleggen waar de regeleenheid eigenlijk zit waar ie in moet?
Mocht zo'n chip op de een of andere manier niet goed zijn kan dit dan onherstelbare schade aanrichten?
Nou ben heel benieuwd ot het allemaal lukt en hoe veel verschil ik straks merk.

Kijk hier eens http://members.chello.nl/t.heijligers/Chip%20tuning.htm, er komt toch wel wat bij kijken maar het is te doen als je er handig in bent.


Eric

#20
Allebij bedankt voor de reactie!
Ik was er inmiddels achter dat ik hier niet de kennis en de gereedschappen voor heb. Ook heb ik al iemand gevonden die hem er voor me in bouwt.
Wat ik me nog wel af vraag is of het schade aan zou kunnen richten aan de rest van de computer wanneer de chip onverhoopt kapot zou zijn of dat het dan weer gewoon oude chip insolderen is en rijden maar weer.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Gelebanaan

#21
CiteerWat ik me nog wel af vraag is of het schade aan zou kunnen richten aan de rest van de computer wanneer de chip onverhoopt kapot zou zijn of dat het dan weer gewoon oude chip insolderen is en rijden maar weer.

Volgens mij kan er weinig stuk aan een E-prom en is de kans klein dat hij niet zo werken. Als je aan het solderen slaat zou ik een voet in de print solderen, je kunt dan eenvoudig van E-prom wisselen en dus testen. Hoe weet je zo zeker dat het een chip is uit een T-5R?!

Eric

#22
Tja ik moet die persoon maar geloven op zijn woord eigenlijk. Ben in contact gekomen met iemand van een duitse volvo site. Kijk maar eens op www.volvofansgermany.de
Bij de leden-foto's staat een foto van een gele T5R met porsche wielen en deze is dan weer van de oprichter die me wist te vertellen dat zelf een snellere chip had gekocht. Bij de ledenlijst staat dan weer de juiste naam als in de correspondentie dus ik neem aan dat het allemaal klopt.
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Gelebanaan

#23
Hmm, om je wat backup te geven: een originele E-prom welke Volvo gebruikt is de zeldzame (!) 28F512 Flash. Op de E-prom zelf zit een stickertje met groene stempel en een nummer.  Op eerdergenoemde link kun je zien hoe dit stickertje eruit ziet. Hieraan kun je de originele E-proms herkennen. Helaas zie je geen onderscheid tussen de T-5 en T-5R exemplaren.  :(

Eric

#24
Mmmm, het is dus ook mogelijk om deze e-proms te copieren. Ben benieuwd of het dan een orginele is zoals die beste man gezegd heeft. Kwestie van inbouwen en dan zou ik het verschil wel moeten kunnen merken denk ik  :)
Maar al zou het een gecopieerde zijn dan neem ik aan dat deze toch net zo werkt als de originele? Of kan de kwaliteit hier van minder zijn?
Er zijn dus ook voetjes in de handel waar ik dus gemakkelijk de eprom mee kan ompluggen. Kan ik tenminste later mijn eigen weer terug plaatsen of mischien een snellere er in.
Waar ik hem in laat bouwen is een gerenommeerd bedrijf wat dit soort dingen doet dus ik neem aan dat hij aan zo'n voetje moet kunnen komen of.....of kan dat wel eens lastig worden?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Gelebanaan

#25
Geen enkel probleem, deze voetjes zijn gewoon bij een electronica zaak te krijgen. Een kopie zal het net zo goed doen als het origineel, dus dat zal het probleem niet zijn. En inderdaad zal je het verschil wel merken, bij de T-5R chip zal de turbo een hogere druk realiseren. (3/4 van het witte vlak ipv 1/2).

Succes,

Gelebanaan

#26
CiteerGeen enkel probleem, deze voetjes zijn gewoon bij een electronica zaak te krijgen.
Let er wel op dat het een voetje is met "gedraaide" bussen en niet met klemmetjes om de E-prom vast te houden.

martijn.

#27
Toch maar een nieuwe chip bij rica laten monteren ::),dan loop ik het minste risico,thanxs voor de tips.

Maar voor dat ik de chip laat monteren,monteer ik eerst mijn grotere remmen. ;D

Huib

#28
Een ruilecu is ook een optie, een van te voren geprepareerde ecu, speciaal voor de 850.
Het grote voordeel? goedkoper en...ook geschikt voor mensen met twee linker handen, zoals ik! ;D

martijn.

#29
Hoi,

Wat kost zo'n ruil ecu dan?
En wat kost het wanneer je de chip niet inruilt.
Het is toch een org.t5r chip,en ik las dat die zeldzaam waren.
Stel dat ik hem ooit voor de verkoop orgineel zou willen hebben of hij gaat echt teveel brandstof verbruiken.

Mvrg