Repareren elektrische raambediening V70

Gestart door Louis, 27-03-2007 01:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tumtum850T5

 :( die van mij is vandaag weer stuk gegaan, ik zie geen mogelijkheid meer om dat Kl.... ding te rep.

Er staat er een op Ebay in Duitsland, en hij verkoopt ze (zover ik hem begrijp) nieuw en orgineel voor 90 euro...

Wat kost een sloop ongeveer....


Gr.  Ed

MICHEL306

Citaat van: thuur op 06-11-2007 22:03:40
Citaat van: Garfield op 06-11-2007 20:12:20
Ik heb dit verhaal vorige week eens zitten lezen en wat ik eigenlijk niet begreep was waarom de boel eigenlijk gedeeltelijk gesmolten was ?

De raammotors worden direct met de schakelaars bediend, zonder tussenkomst van relais oid. Dat betekent dat er nogal wat amperes door de contacten (ongeveer 5mm onder je vinger ;D) gaan. Bij slechte contacten wil de stroom toch de cirkel rond maken en gaat 'overspringen', oftewel knetteren. Bij dit fenomeen komt nogal wat warmte vrij.

Overigens 'knettert' het ook als de contacten nog goed zijn, zij het in mindere mate. Wellicht ooit opgevallen bij een muurschakelaar in je huis: licht aan- of uitmaken in het donker. Ook hier komt warmte vrij. Dit over een jaar of 10 genomen met tig keer een parkeergarage inrijden zorgt ook voor smeltende delen.


Gr 8)
Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik hoor toch echt een relais bij mijn v70 klikken als ik t raam bedien...dat wil zeggen als ik op de schakelaar druk, het raam beweegt niet...

thuur

Je bedoelt het tijdrelais voor Auto down?


Gr 8)

barrel

Arthuur, Op mijn V70 nw. ed II heb ik een auto-up en down voor beide voorportieren. Is het mogelijk dat ik deze schakelunit ook in mij XC kan plaatsen? Ik heb het idee dat de relais hiervoor ook te wisselen is, dus van een één richting naar een vier richting :eusa_think: Ik heb begrepen dat een forum lid hier al mee bezig is, zo ja wie en hoe is de status.
Menno
Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...

thuur


barrel

Goede vrienden zie je niet, zij staan achter je...

Topsport180

#51
Heren,

Ik heb met mijn C70 eenzelfde probleem: het raam aan de bestuurderskant wil niet meer geheel sluiten (staat nu een paar centimeter open), doch wel nog naar beneden ... De overige knoppen op het paneeltje (bediening raam rechts en sluiten portieren) werken wel nog naar behoren. Ik ben er inmiddels al mee naar de dealer gereden en die vertelt mij dat het bij de C70 echt "een heel kostbare aangelegenheid" is en honderden Euro's gaat kosten (slik). Dat komt onder meer omdat er proefritten gemaakt moeten worden waarbij de juiste sluiting van het (stijlloze!) raam getest moet worden. Bovendien zou de constructie in het portier van de C dermate ingewikkeld zijn dat Volvo er bij de nieuwe C70 niet meer voor heeft gekozen.

Ik vind het een vreemd verhaal want het motortje van het raam is duidelijk niet stuk (raam opent immers wel), dus waarom zou men het hele portier moeten slopen en het raam opnieuw afstellen ? Oude schakelaar eruit/nieuwe erin moet toch afdoende zijn ?

Ik durf er zelf in elk geval niet aan te gaan prutsen.
Wie van jullie (regio Sittard of Eindhoven) is handig en wil € 100,- verdienen  8)
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

viking_in_shorts

Dus het raam wil wel dicht, maar niet helemaal??

Wat gebeurt er met de knop "alles open / alles dicht" ?

Topsport180

De schakelaar voor het raam links doet niets meer wanneer ik 'm omhoog trek, wel wanneer ik erop duw. Maar dat laatste heb ik gelukkig dus maar heeeel even gedaan aangezien ik op tijd bemerkte dat het raam niet meer terug omhoog wilde ....

Hoe ziet de knop alles open/alles dicht eruit  ::) Wellicht dat jij die in je cabrio hebt zitten maar ik heb 'm volgens mij niet in m'n coupe   :D ?
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

viking_in_shorts

#54


Het onderste knopje.




Als het alleen het bedieningspaneel is, is het vervangen ervan niet zo duur. Een vervanger zou mij (=getest, probleem lag ergens anders) ong 170 euro gekost hebben. Het opnieuw afstellen van de kasette in de deur - wat bij jou volgens mij niet echt nodig is - is inderdaad een k*tklus.

Topsport180

#55
jaaa ... daar had de beste man het over: het afstellen/vervangen van de "cassette" (en daarna de, stijlloze, ruit) ! Dat zou veel tijd kosten en dus geld. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het raam met (alleen) een nieuwe schakelaar nog steeds niet werkt, maar het zal wel. Ik ontvang morgen de prijsopgave.

P.S. Zo'n paneeltje heb ik niet, de mijne heeft daar maar 3 knopjes zitten: 2 voor de ruiten links+rechts en 1 voor de sloten  :) De achterste ruiten zijn van die uitstel-ruiten en dus niet electrisch bedienbaar.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

viking_in_shorts

#56
Citaat van: Topsport180 op 18-08-2009 19:13:58
jaaa ... daar had de beste man het over: het afstellen van de "cassette" ! Dat zou veel tijd kosten en dus geld. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het raam met (alleen) een nieuwe schakelaar nog steeds niet werkt, maar het zal wel.

P.S. Zo'n paneeltje heb ik niet, de mijne heeft daar maar 3 knopjes zitten: 2 voor de ruiten links+rechts en 1 voor de sloten  :) De achterste ruiten zijn van die uitstel-ruiten en dus niet electrisch bedienbaar.

Ok - het is niet geheel ondenkbaar dat het bedieningspaneel kapot gaat. Ik denk dat wat betreft jouw vraag "wie is er handig en wil wat geld verdienen", terecht is. Aan de andere kant zal een nieuwe niet zó duur zijn - misschien toch eerst zelf even prutsen en dan nieuwe kopen als het nog steeds niet werkt?

Je krijgt het "blok / paneel" eruit door een bot mes erlangs te steken en dan het geheel omhoog te "wippen". Je kan ook het hele deur paneel eruit halen en het blok van onderen eruit duwen.

Deurpaneel zit vast met 1 schroef (torx - onder klepje bij deuropener) De rest van het paneel zijn plastic klikdingen die met een beetje beleid niet kapot gaat :eusa_whistle: Gewoon voelen en voorzichtig te werk gaan. Vergeet niet even de benzineklep / achterklep hendeltjes los te trekken ...

Als je het paneel los hebt moet je oppassen voor de connectors die aan de achterkant zitten, maar je kan overal makkelijk bij en losmaken. Het schoonmaken van het paneel / de unit zelf heeft hier ook ergens gestaan. Je kan de zoekfuntie eens proberen :eusa_think:

Wil je het toch niet proberen -> ik heb ooit op hoop van zegen zo'n vervang-unit besteld. De pipo van de garage heeft hem erin gestopt en we hebben gemerkt dat het niet hielp. Heb verder nix betaald voor de unit, noch de kosten van proberen / vervangen. Later heb ik dus toch een nieuwe casette moeten plaatsen.

viking_in_shorts

Heb een handleiding gevonden van Kabouter Klus: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20615.msg388572.html#msg388572

Verder bedenk ik me net: je krijgt het paneel er niet helemaal vanaf vanwege de aansluitingen van de speakers. Je zal het paneel dus een beetje moeten balanceren terwijl je vanuit onderen de bedieningsunit eruit duwt.

Topsport180

#58
Hartelijk dank voor de tips; ik ga dit morgenavond eens samen met mijn handige schoonvader (al bijna 35 jaar werkzaam in de auto-industrie) bekijken ... Honderden Euro's ertegenaan gooien kan altijd nog  ;D

Edit: Het is mijn schoonpa helaas ook niet gelukt en ik zit nu in zak en as  :P
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Topsport180

#59
Wie raadt hoeveel de dealer rekent voor een nieuwe cassette, schakelaar, inbouw en proefritten (ivm afstelling raam).

Edit:
Anybody  ;D ?

Edit:
Vooruit: € 1.100,-
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221