Hier volgt een inbouwbeschrijving van een module voor afstandsbediening van de reeds aanwezige centrale vergrendeling.

Voertuig: Roffel estate (2,5 l 10 klepper) bouwjaar 1993 kenteken januari 1994
Afstandsbediening: SPY
http://www.mbcarparts.com/?page=catalog&view=product&product_id=343Schema’s voertuig Haynes service and repair manual

Uit het schema dat te vinden is in het Haynes maual vinden we de volgende zaken voor de basisfunctie
Code 3/75 Lock Right Front (slot rechts voor)
Code 31/15 Ground point, A post passenger side (massa Kl-31 punt A stijl passagierskant)
0,75 BL-P draaddoorsnede 0,75 mm2 kleur Blue-Pink (Blauw met dun streepje rose)
0,75 Y-GR draaddoorsnede 0,75 mm2 kleur Yellow-Gray (Geel met grijs streepje)

Knipperlicht aansturing
0,6 GN draaddoorsnede 0,6 mm2 kleur Green (groen)
0,6 BL_GN draaddoorsnede 0,6 mm2 kleur Blue-Green (Blauw groen)
In deze uitsnede van het schema is de sturing voor de cv van het rechter voorportier te zien. Onder de M (motor) zien we een schakelaar staan met de teksten open en lock. In de getekende stand bevind de schakeling zich in de open stand (deuren open). Kijken we naar het stukje schakeling aan de linker kant van het blokje en volgen we de lijn vanaf sterpunt 14, waarop het moeder contact van de wisselschakelaar is aangesloten dan zien we dat deze eindigt op een massa-aansluiting (31/15).
Conclusie de eenheid wordt aangestuurd door de desbetreffende aansluitingen aan massa te leggen. In schema’s is dit meestal terug te vinden als negative-trigger. De rest van het schema heb ik achterwege gelaten, maar daarin is tevens te zien dat het hier om stuursignalen gaat waardoor erg weinig stroom zal lopen. Het zijn waarschijnlijk open collector uitgangen waardoor er ook geen spanning te meten zal zijn.
Goed nu we weten wat we moeten zoeken en waar we het moeten zoeken gaan we aan de gang.

Stap 1: Verwijder het dashboard kastje (paar Torx schroefjes en uitvalstrips (borging) los halen met horloge schroevendraaier.

Stap 2: Achter het kastje aan de rechter zijde zijn een heleboel draden te zien. Even een beetje de bundeltjes aan de kant duwen en je ziet de dradenbundel die het portier in gaat. Hieruit zoeken we de Blauw-rose draad (goed uitkijken dat je dit niet verward met Blauw-wit) dit is stuurdraad voor het sluiten van de auto. Ook zoeken we de Geel-grijse draad op, dit is de stuurdraad voor het openen van de auto.

Prik door allebei de draden een kopspeld (mogen mekaar niet raken). Nu wordt het tijd voor een test. Neem een draad en houdt deze aan een zijde aan het chassis, verbind het andere eind kortstondig met het speldje dat in de blauw-rose draad gestoken zit. De cv-unit moet nu de portieren sluiten. Houd vervolgens de draad tegen het speldje dat in de geel-grijse draad gestoken zit en de cv-unit zal de deuren nu openen.
Stap 3: Bepalen welke draad van de cv-afstandsbediening hierop aangesloten moet worden. De blauw-rose draad moet worden afgetakt en aangesloten op de witte draad van de SPY-unit. De geel-grijse draad moet worden afgetakt en aangesloten op de wit-zwarte draad van de SPY-unit. Dit aftakken is het beste te doen door de draad door te knippen en stukje krimpkous over de draad heen te schuiven en de drie draadeinden aan elkaar te solderen. Tot slot schuif je het krimpkous over de soldeerverbinding heen verwarmd deze en voila een prima permanente verbinding.

Stap 4: De voeding aansluiten. Ik heb de reeds aanwezige groene connector (voorbestemd voor volvo AB) gebruikt voor de voedingslijnen. Rood voor de permanente spanning en zwart voor de massa.

Stap 5: De schakeldraden naar massa aansluiten. De gele en de geel-zwarte draad van de SPY-unit aansluiten op de zwarte draad genoemd in stap 4.
Klaar! (functioneel)
Volg de handleiding van SPY om de afstandsbedieningen in te leren en even testen.

Uitbreiding Knipperlicht aansturing
Stap 6: In het (stukje) schema van de knipperlicht aansturing is te zien dat de draad BL_GN (Blauw-groen) voor de rechterzijde van het voertuig is en de draad GN (Groen) voor de linkerzijde van het voertuig. Deze draden zijn te vinden op de connector van de alarmlichtschakelaar in het dashboard. Deze is vrij eenvoudig met behulp van 1 of twee kleine schroevendraaiers uit het dashboard te halen. Zelf heb ik even de radio verwijderd en via dat gat de ECC unit zodat ik makkelijk de twee bruine draden van de SPY unit naar de schakelaar kon brengen. Het maakt niet uit welke bruine draad je op de BL_GN draad aansluit, hetzelfde geldt voor de GN draad.
Stap 7: Alles netjes vastleggen met tie-raps (bijgeleverd bij SPY UNIT). De antenne netjes languit vastbinden aan bestaande kabelboom en klaar is kees.
Complete schema

Zo klaar perfect werkend range ca. 60 m.