Ombouwen van motronic 4.3 naar motronic 4.4

Gestart door -D©©©L-, 26-12-2008 10:09:18

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Zoals de titel al zegt;
Ombouwen van 4.3 naar 4.4 is dat technisch een eenvoudige zaak of is het nodig om de kabelboom te geheel vervangen/ver-herbouwen ?

Enno

Werkt Motronic 4.4 niet met een 2e lambda sonde? Dit in tegenstelling tot de Motronic 4.3.

Ik zit ook wel eens met de gedachte te spelen mijn LH 3.2 te vervangen door iets anders. Lijkt me niet echt makkelijk te realiseren al lijkt het wel wat voordelen te hebben maar niet iets om zo maar even te doen.

http://www.scribd.com/doc/3839492/Volvo-850-96

jberg

Eugene

Citaat van: -D©©©L- op 26-12-2008 10:09:18
Zoals de titel al zegt;
Ombouwen van 4.3 naar 4.4 is dat technisch een eenvoudige zaak of is het nodig om de kabelboom te geheel vervangen/ver-herbouwen ?

Da's een hele goeie. Als ik er zo even over nadenk zou het niet al te moeilijk kunnen zijn. Extra lambda sonde moet erbij, maar voor de rest zijn de sensoren etc. volgens mij gewoon gelijk als ik het me goed herinner  :eusa_think:

Weet niet wat er precies voor zorgt dat een 4.3 niet eens aanslaat met een 4.4 ECU erin

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

Citaat van: Eugene op 26-12-2008 11:19:45
Citaat van: -D©©©L- op 26-12-2008 10:09:18
Zoals de titel al zegt;

Da's een hele goeie. Als ik er zo even over nadenk zou het niet al te moeilijk kunnen zijn. Extra lambda sonde moet erbij, maar voor de rest zijn de sensoren etc. volgens mij gewoon gelijk als ik het me goed herinner  :eusa_think:

Weet niet wat er precies voor zorgt dat een 4.3 niet eens aanslaat met een 4.4 ECU erin

Dat zal de startblokkering zijn misschien. Maar dat is softwarematig wel te verhelpen.

Johann

SD1 deed het wel op een M4.4 ECU. heb 'm alleen stationair laten draaien maar de motor wou er dus wel op lopen. Wel was er een foutmelding omdat ie de barometer niet kon vinden. Deze zit normaliter net voor de ECU box bij de motorkap steun, paarse sensor.
De stekker op de ECU heeft voor zover ik toen kon zien de ingangen voor deze sensor vrij. Je zou dus bij de sloop zo'n sensor met draadje en stekkertjes kunnen halen en deze in de M4.3 stekker prutsen.

Maar dan ben je er nog niet want ik meende dat er in het interieur ook nog een sensor zit die er bij op moet.

De SD1 was trouwens een MY1997 auto en qua bedrading een OBD-2 model. Met de 4.4 ECU in de auto waren alle OBD functies met een standaard OBD reader gewoon uit te lezen trouwens. 

M a r c

O.a. de aansturing airco loopt via 4.3 anders dan met 4.4

Als je een 4.4 ecu in een 4.3 auto steekt schakelt de aircopomp niet meer uit en loopt die dus stuk....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Vulk

Hoe zit dat tegenwoordig, 8 jaar later?

Er zijn nu  4.4 ECU's in omloop die je zomaar in een 4.3 auto prikt. De sturing van de airco wordt tegenwoordig softwarematig aangepast.
Hoe gebeurt het uitlezen dan nog in een obd1 auto?

razorx

Den heb je wat de ECU aangaat OBD II. De rest blijft dan ouderwets.
De AC mod van Piet is dan handig.

Met een Volvospeed bin is de startonderbreking er al standaard uit. De extra sonde's die een 850 niet heeft kan je in de bin uitschakelen.

Vulk

Citaat van: razorx op 26-06-2016 14:23:26
Den heb je wat de ECU aangaat OBD II. De rest blijft dan ouderwets.
De AC mod van Piet is dan handig.

Met een Volvospeed bin is de startonderbreking er al standaard uit. De extra sonde's die een 850 niet heeft kan je in de bin uitschakelen.

Uitlezen kan dan niet meer? Want de auto heeft nog een obd1 interface.

razorx

Jawel hoor. Juist beter.

Als de wagen OBD 1,5 had dan is hij gewoon via die steker en het OBD II protocol uitleesbaar.

Als het om een OBD I wagen zou gaan heb je een OBD II schassisdeel nodig.
Daarvan verbind je pin 4 en 5 met de massa. 16 naar een ongeschakelde +12V  en 7 gaat naar B36 van de ECU.

Vulk

razorx

Als je mijn de tweede optie toepast kan je de wagen met OBD II uitlezen en loggen.

Vulk

Citaat van: razorx op 26-06-2016 15:25:17
Als je mijn de tweede optie toepast kan je de wagen met OBD II uitlezen en loggen.

Okido. dus uit een 850 uit 1996 heb ik het stuk nodig wat in de auto zit bij de sigarettenaansteker, toch?

cornelis-b

Citaat van: Vulk op 26-06-2016 19:27:25
Citaat van: razorx op 26-06-2016 15:25:17

Okido. dus uit een 850 uit 1996 heb ik het stuk nodig wat in de auto zit bij de sigarettenaansteker, toch?

Correct Thomas
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien