Auteur Topic: Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.  (gelezen 572147 keer)

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • +600.000 km and still going strong!
Re: Ook maar een blogje van mijn rode R, en de Sandstone 2,5 10V automaat.
« Reactie #8820 Gepost op: 24-05-2021 15:14:40 »
Ik zou toch eens gaan denken aan een aparte oliekoeler b.v. net achter de bumper zodat de KVS nooit meer bij de bakolie kan komen.
Wordt wel wat McGyveren om het netjes te krijgen maar zeker de moeite waard.

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #8821 Gepost op: 24-05-2021 15:57:02 »
Aparte oliekoelers voor de automaat bestaan al lang, ook een universele vinden en leidingen op maat laten maken (hydrauliek bedrijf) moet geen probleem vormen.
Wat wel een "probleem" vormt is de bedrijfstemperatuur behouden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Demon

• When God made me, He broke all the rules!
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • +600.000 km and still going strong!
« Reactie #8822 Gepost op: 24-05-2021 16:03:56 »
Dat zou dan met een thermostaat kunnen lijkt mij.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #8823 Gepost op: 24-05-2021 16:14:18 »
Ben je afhankelijk van de radiateur voor de koeling van de olie? Of is er ook een optie om te koelen buiten de radiateur om? De gevolgschade van zo'n interne lekkage is wel erg groot. (Zelf geen automaat, maar nog wel oliekoeling via de radiateur)

Je kan natuurlijk altijd een losse koeler plaatsen zodat er nooit koelwater bij kan, idem voor de olie kant.
Weet wel dat het eigenlijk een warmtewisselaar is die de temperatuur uitwisselt met het koelwater.

Iemand een idee wat de optimale temperatuur is voor de automaat olie, je zou er een aparte koeler met thermostaat voor kunnen maken.

NinaPaul

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #8824 Gepost op: 24-05-2021 16:35:59 »
Gemiddeld ~ 80-110 graden celcius (LET OP! Dit is een gemiddelde waarde, niet specifiek voor deze auto)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #8825 Gepost op: 24-05-2021 17:00:24 »
En dat is het probleem...
De olie thermostaat opent de oliekoeler indien de bak niet in lock-up is. Ik heb met de XC getest hoe lang het duurt voordat de bak op temperatuur is bij langdurige lock-up. De rit naar mijn werk (40 km) is daar wel geschikt voor. Ik zag dat na die 40 km die temperatuur nog niet op 80 graden is.

Nu ben ik er nog steeds niet achter hoe kwalijk het is voor de bakolie om op te lage temperaturen te rijden dus ik wil altijd nog eens de koeler in de radiateur uitsluiten en alles via de externe koeler te laten lopen. Ik ervaar namelijk ook de KVS temperatuur als een probleem voor de bakolie. De temperatuur van die KVS gaat bij belasting met gemak naar de 110 graden en dan heb je voor de bak nog maar een window van 15 graden voordat deze in safety mode gaat.

Lastig, lastig.