Diesel kopen, waar moet ik op letten

Gestart door verron, 15-07-2010 09:08:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verron

Beste forum leden,

Momenteel heb ik een V70XC aut. '99 en overweeg deze in ruilen op een V70 2.5D. aut. Vanwege de vele kilometers die we rijden, (24.000 km in de afgelopen 9 mnd) lijkt ons dit een stuk voordeliger want de XC is toch behoorlijk dorstig met 1:7,8 gem met een overwegend rustige rijstijl. Maar voor dat ik misschien een vreselijke vergissing bega wil ik eerst eens hier op het forum advies inwinnen waar ik op moet letten voor ik er daadwerkelijk één aanschaf. Ik heb een V70 2.5D aut. op het oog met 193.000 km uit '00 met het kenteken: 15-ZL-XN. Is iemand bekend met deze auto?

Gezien het kenteken zal het een import auto wezen, maar dat doet toch niet veel af aan de kwaliteit van de auto afgezien van het feit dat z'n verleden onbekend is.

Ik hoop van harte dat iemand mij van tips kan voorzien.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Quota

Het hangt er erg vanaf waar de auto vandaan geimporteerd is, wanneer dit Duitsland is, dan kun je (bij overleggen van onderhoudsboekjes en facturen) er redelijk van uit gaan dat de auto bijna toe is aan echte olie ipv inloop olie. Wel even controleren of en wanneer de distributieriem vervangen is, en of de waterpomp ook meegenomen is. Zo niet dan word dat alvast een kostbare grap (zeker in vergelijking met de benzine motoren). Controleer of de vacuumpomp nog mooi geruisloos werkt. Verder vooral ook kijken of de slijtage sporen in het interieur overeenkomen met de km stand. Heb je een linkje met wat meer foto's?

Robby72

Is LPI in de XC geen optie in plaats van een andere wagen kopen?

verron

Citaat van: Robby72 op 15-07-2010 11:32:44
Is LPI in de XC geen optie in plaats van een andere wagen kopen?
Zou een optie kunnen zijn ware het niet dat er meer problemen mee zijn................awd resoneerd en fibreerd, de bak schiet regelmatig in storing als de caravan er achter hangt. We hebben hem net 9 mnd en de dealer is bereid mee te werken aan een oplossing om de auto terug te nemen. Hij begint er ook flauw van te worden. Kortom het vertrouwen in deze auto is weg.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

#4
Citaat van: Quota op 15-07-2010 11:21:09
Het hangt er erg vanaf waar de auto vandaan geimporteerd is, wanneer dit Duitsland is, dan kun je (bij overleggen van onderhoudsboekjes en facturen) er redelijk van uit gaan dat de auto bijna toe is aan echte olie ipv inloop olie. Wel even controleren of en wanneer de distributieriem vervangen is, en of de waterpomp ook meegenomen is. Zo niet dan word dat alvast een kostbare grap (zeker in vergelijking met de benzine motoren). Controleer of de vacuumpomp nog mooi geruisloos werkt. Verder vooral ook kijken of de slijtage sporen in het interieur overeenkomen met de km stand. Heb je een linkje met wat meer foto's?

LINK
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

Robby72

 ??? persoonlijk heb ik zelf een s70 2.5D automaat en de wagen bevalt mij echt prima. Persoonlijk maak ik niet zo veel km per jaar 15.000 maar wil voorlopig met niets ruilen (tenzij een R)

Indien je er een caravan achter hangt zou ik ook eens kijken voor een handbak. Heb enkele maanden geleden met een zware aanhanger gereden door Frankrijk en verschoot ervan dat mijn bak soms kuren kreeg (vooral bergop etc).

Even zoeken op het forum zal wel raad brengen...

verron

Hier staan nog een paar fotos met ook het interieur.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/7076512/fotos

Waar vind ik de vacuumpomp en wat mag die vooral niet doen?
Ik had ook ergens op dit forum iets gelezen over allerlei onderhouds moment, wanneer iets vervangen dient te worden, ik kan eht alleen niet meer vinden.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: Robby72 op 15-07-2010 11:59:01
??? persoonlijk heb ik zelf een s70 2.5D automaat en de wagen bevalt mij echt prima. Persoonlijk maak ik niet zo veel km per jaar 15.000 maar wil voorlopig met niets ruilen (tenzij een R)

Indien je er een caravan achter hangt zou ik ook eens kijken voor een handbak. Heb enkele maanden geleden met een zware aanhanger gereden door Frankrijk en verschoot ervan dat mijn bak soms kuren kreeg (vooral bergop etc).

Even zoeken op het forum zal wel raad brengen...

De bakstoring was alleen op de heenweg, ik merkte wel dat hij érg vaak bleef op en terug schakelen. In België is toen de bak gereset
en op de terug weg ben ik de hele weg in z'n 3 blijven rijden en toen bleef de storing uit. Je kan dan ook gewoon 100 rijden zonder dat hij al te veel toeren maakt.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Ik heb ook nog een passat variant 1.9 tdi bluemotion (105pk handbak) en die trekt een caravan beter dan de de xc (daar baal ik van).
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Dat op en terugschakelen heb je (deels) zelf in de hand; als er een berg aankomt, dan schakel ik de pook altijd in 3 (alsof je je handbak van 5 naar 4 terugzet) en dan dender ik omhoog  8)

Zo'n dieseltje trekt een caravan heerlijk trouwens.

De prijs van die V70 is vrij fors moet ik zeggen, al is de km-stand wel weer pRettig.

v40pokemon

Citaat van: verron op 15-07-2010 12:09:40
Ik heb ook nog een passat variant 1.9 tdi bluemotion (105pk handbak) en die trekt een caravan beter dan de de xc (daar baal ik van).

ik rijd zakelijk ook met een 105pk bluemotion en het koppel is heerlijk. De 2.5D zul je merken heeft het koppel pas bij een hoger toerental. Verder is het een beresterke motor

verron

Citaat van: )()()sT op 15-07-2010 12:17:23
Dat op en terugschakelen heb je (deels) zelf in de hand; als er een berg aankomt, dan schakel ik de pook altijd in 3 (alsof je je handbak van 5 naar 4 terugzet) en dan dender ik omhoog  8)

Zo'n dieseltje trekt een caravan heerlijk trouwens.

De prijs van die V70 is vrij fors moet ik zeggen, al is de km-stand wel weer pRettig.

Dat had inderdaad een oplossing kunnen zijn om gewoon terug te schakelen echter het begon al bij Boxmeer..........en een viaduct vind ik persoonlijk niets iets om voor terug te schakelen lijkt mij, zeker niet met een caravan van 1200 kg. Bij Francochamps had ik dat beter wel kunnen doen bedenk ik me nu.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Nou.... ik heb dus vorig jaar voor het eerst met mijn gechipte R met caravan gereden.
Uiteraard een overschot aan pk's (280).

Echter, als je in D bv. 100 km/u rijdt, dan draait ie maar net 2100 toeren en dat is als ie iets moet werken gewoon veel te weinig, dus ook ik moest dan regelmatig terug.
Zelfs als je stukken "vals plat" hebt, of een stuk vlakke Peage met tegenwind in zuid Frankrijk; ik heb ook hele stukken in de 3 gereden.

Het leuke van de R was dan weer wel, dat wanneer ik bij een stevige helling ook in die 3 reed, ik bijna geen gas bij hoefde te geven dan half gas, en toch met 100 alles voorbij blies  :eusa_dance:

verron

Citaat van: )()()sT op 15-07-2010 12:37:05
Nou.... ik heb dus vorig jaar voor het eerst met mijn gechipte R met caravan gereden.
Uiteraard een overschot aan pk's (280).

Echter, als je in D bv. 100 km/u rijdt, dan draait ie maar net 2100 toeren en dat is als ie iets moet werken gewoon veel te weinig, dus ook ik moest dan regelmatig terug.
Zelfs als je stukken "vals plat" hebt, of een stuk vlakke Peage met tegenwind in zuid Frankrijk; ik heb ook hele stukken in de 3 gereden.

Het leuke van de R was dan weer wel, dat wanneer ik bij een stevige helling ook in die 3 reed, ik bijna geen gas bij hoefde te geven dan half gas, en toch met 100 alles voorbij blies  :eusa_dance:

Dat is ons inderdaad ook gebeurd. op de terugweg in 3 heeft niet veel moeilijkheden met heuvels. 100 haal ik niet (tenzij ik de boel over de kop jaag misschien) maar een xc 90 (t6) met een veul grotere sleurhut (tandemasser)  kon het niet bij sloffen.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: )()()sT op 15-07-2010 12:17:23
Dat op en terugschakelen heb je (deels) zelf in de hand; als er een berg aankomt, dan schakel ik de pook altijd in 3 (alsof je je handbak van 5 naar 4 terugzet) en dan dender ik omhoog  8)

Zo'n dieseltje trekt een caravan heerlijk trouwens.

De prijs van die V70 is vrij fors moet ik zeggen, al is de km-stand wel weer pRettig.

Maar is het een redelijk voorstel om de XC te ruilen voor die 2.5D? (zuunig als ik ben wil ik liever niet bij betalen) De XC hebben we begin november bij dezelfde dealer gekocht voor 8950 (toen met 255000km nu heeft hij bijna 280000)
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)