Stationair regelklep

Gestart door stefanhuijser, 07-08-2010 19:45:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:20:24
Citaat van: Ludo op 16-08-2010 11:12:21
Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:08:12
Wel 1 ding geleerd : de cis-klep van een 10V hoeft bij het op contact zetten niets te doen.

Dat is normaal, bij een 20v hetzelfde.
Het brommen waarover sprake is, kan wel nog even doorgaan, als je de motor stil legt na een rit.

Ik was onlangs bij Hans in Nijeveen en die toonde mij dat als hij zijn auto op contact zet, de cis-klep begint te trillen en volgens Hans hoort dit ook zo.

Groet,
Roger

Dat doen die van mij en van velen wat ik heb gezien ook. Wellicht is het een bouwjaar-iets?


Gr :eusa_think:

rpakuypers

Citaat van: thuur op 16-08-2010 18:03:01
Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:20:24
Citaat van: Ludo op 16-08-2010 11:12:21
Citaat van: rpakuypers op 16-08-2010 11:08:12
Wel 1 ding geleerd : de cis-klep van een 10V hoeft bij het op contact zetten niets te doen.

Dat is normaal, bij een 20v hetzelfde.
Het brommen waarover sprake is, kan wel nog even doorgaan, als je de motor stil legt na een rit.

Ik was onlangs bij Hans in Nijeveen en die toonde mij dat als hij zijn auto op contact zet, de cis-klep begint te trillen en volgens Hans hoort dit ook zo.

Groet,
Roger

Dat doen die van mij en van velen wat ik heb gezien ook. Wellicht is het een bouwjaar-iets?


Gr :eusa_think:

Zou het niet in de 2 of 3 polige kabel liggen ? Van de 2 polige zijn er veel minder te vinden ............

Groet,
Roger

stefanhuijser

Citaat van: elmarconi op 15-08-2010 23:07:37
Citaat van: stefanhuijser op 15-08-2010 22:11:05
Haha. die dus ook vervangen..

Motor loopt nog steeds tussen 1000 en 2500 toeren stationair.. tijdens rijden bokkende automaat door te hoog toerental bij gas loslaten..

In de loop van de week maar eens de vacuumslangen controleren en de injectoren..
Maar of dat het nou is?

Uit Vadis (net weer aan de praat):

CiteerBasic control of idling speed

Two sensors are required for this. The throttle position (TP) sensor (6). This provides a signal indicating closed throttle position (CTP). The engine speed (RPM) sensor (2). This indicates that the engine speed (RPM) is low; in other words idling speed.
(Closed throttle + high engine speed (RPM) = engine braking)

The control module reads its own memory to check what the idling speed should be in the current operating condition.

The control module varies the length of the ground pulse to the idle air control (IAC) valve (22). This is so that the idling speed is correct and kept constant.

Hieruit concludeer ik dat voor een stabiele stationair een werkende TPS en een RPM sensor aanwezig moeten zijn.
Maar welke nu brak is zodat bovenstaand fenomeen (idlen tussen 1000 en 2500 rpm) optreedt, geen idee.
Ik had bij mijn auto het idee dat tussen 100-2500 idlen slechts kort optrad. Na een herstart en korte rit was het over.

Wederom bedankt voor jullie reacties!

TPS heb ik net vervangen voor een nieuwe deze kan dus niet defect zijn, hooguit een kabelbreuk, maar dit lijkt me sterk aangezien alles functioneerde voor het reinigen van mijn carterventilatie.

RPM sensor ben ik niet aangeweest.. weet eerlijk gezegd niet eens waar hij zit.. en zou mijn motormanagement daar geen storing van moeten geven??

Als ik het verhaal uit Vadis lees zou ik zeggen dat hij het misschien in zijn geheugen heeft opgeslagen?
Misschien eens de accu pool er een tijdje af laten?

Groet stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Ludo

Citaat van: stefanhuijser op 17-08-2010 19:43:28
TPS heb ik net vervangen voor een nieuwe deze kan dus niet defect zijn,

Heb je ook de stekker er terug op geplaatst?.

thuur

RPM sensor = krukassensor = vliegwielsensor en ook wel niet-geheel-maar-wel-een-beetje-correct: BDP sensor.


Gr :D

stefanhuijser

@ thuur, maar wordt hier een storingsmelding van gegeven in motormanagement?

En de stekker is natuurlijk teruggeplaatst, eerste dat ik gecontroleerd heb na de eerste keer starten ;)

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

thuur

Citaat van: stefanhuijser op 17-08-2010 21:34:02
@ thuur, maar wordt hier een storingsmelding van gegeven in motormanagement?

Meestal wel, maar dat hoeft niet:

- De sensor kan echt kapot zijn, de computer krijgt dan niet het signaal (Ohmse waarde) wat hij verwacht -> foutcode.
- De sensor kan elektrisch in orde zijn, maar is niet in staat om altijd een net stroompje terug te sturen -> waarschijnlijk foutcode.
- De sensor kan elektrisch in orde zijn, maar is helemaal niet in staat om een stroompje terug te geven -> geen foutcode!

Het stroompje wordt opgewerkt door een verandering in het magnetisch veld door de uitsparingen in het vliegwiel. Het vliegwiel kan wel draaien langs de sensor maar als deze dat niet "opmerkt" denkt de computer simpelweg dat de motor niet draait.


Gr :D

stefanhuijser

Nuttige informatie!

Maar dan nu de hamvraag : waar zit deze sensor en wat kost ie?

Neem aan ergens op de bak, als dat zo is kan ik hem natuurlijk misschien wel eens per ongeluk hebben aangeraakt..

Gr stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

thuur

Als je voor de auto staat en je kin op de verdeelkap legt kijk je er recht op. Zwart, zit met een boutje vast (dopje 10).

Zal gebruikt niet veel kosten. Nieuw weet ik niet. Heel vaak gaan ze niet stuk en schoonmaken wil ook nog wel eens helpen. Ook de stekker trouwens.


Gr 8)

stefanhuijser

Om dit topic maar even af te sluiten :

Na het plaatsen van een nieuwe inlaatpakking! (ons ben zunig ;) ) is het volledige probleem verdwenen, boardcomputer gereset en storingen verdwenen en stabiel stationair..
Tot de dag van vandaag..

Bedankt allen!
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5