Onregelmatig stationair, geen probleem boven 2000 rpm (update)

Gestart door elmarconi, 08-08-2010 23:07:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmarconi

Daar zijn we weer. Altijd op vakantie treden de problemen op...
Het beestje deed het prima, tot de laatste 250 km, nadat de Gotthard (eroverheen) was genomen. De eerste 150 ? km tot aan Lugano niks gemerkt (downhill) maar hier ter plaatse wil de burger ook wel eens relaxed cruisen, laag in de toeren. Ook op de camping stationair 10km/u gaat de auto enorm bokken. Heb al de meest voor de hand liggende dingen uitgesloten:

Injector:  Nee, zowel op LPi als op Benzine treedt het fenomeen op.
Ontsteking: is anderhalf jaar geleden er nieuw opgekomen. (behalve bobinekabel...)
bougies: zien er fris en identiek uit.
Vacuumslangen: alles gechecked.

Het doet ook meer aan het op 4,5 poot lopen denken dan op 4 poten wat ik toen had.

Ik kom er wel mee thuis, maar ben een beetje bang voor de enige restpost, een afgebrande uitlaatklep oid.

Wie heeft er nog suggesties, Volvo-garages zijn hier zeldzamer dan een terras met goedkoop bier  :(


--
Autogas Inside . . .

mevita

ik weet het niet zeker maar kun je die bobine kabel niet eens doormeten met een multimetertje op ohm zetten dan moet bijv als de kabeldikte 7mm is iets van 7 aangeven als ik het me goed herinner (anders zal mij vast wel iemd hier corrigeren) bij minder als z
7 of er komt een 1 is je kabel niet meer helemaal fris,

gr mevita

elmarconi

Heb een (brakke) mmeter er tegenaan gehouden. 1 kant is een beetje gecorrodeerd. Ik meet 4-5 Ohm. Maat het is een verdachte! Ik zal eens zoeken bij de lokale garages.

Meer tips altijd welkom!
--
Autogas Inside . . .

mevita

meet dan ook even een bougiekabel dan zie je meteen hoeveel ohm die heeft is het verschil groot en je schrijft de bobinekabel is een beetje gecorrodeerd is die inderdaad een verdachte, of probeer even een bobinekabeltje van 1 van je medecampingburen dan weet je het zeker

elmarconi

Citaat van: mevita op 09-08-2010 00:06:07
meet dan ook even een bougiekabel dan zie je meteen hoeveel ohm die heeft is het verschil groot en je schrijft de bobinekabel is een beetje gecorrodeerd is die inderdaad een verdachte, of probeer even een bobinekabeltje van 1 van je medecampingburen dan weet je het zeker

Ik zal even op zoek gaan (om half een 's nachts...)  ;)
Morgen dus. Heb hier wel een (1) 850 gezien. Of passen alle merken bobinekabels?
--
Autogas Inside . . .

mevita

vergelijk gewoon even het kabeltje bij 1 van je buurmannen, meestal past het wel als ze zo,n standaard bruine verdeelkap hebben,

gr mevita

thuur

Het meten van een bougiekabel met een multimetertje slaat nergens op. Pieken hoogspanning gedragen zich als wisselspanning, een onderbreking is dus geen enkel probleem.. Je kunt beter de isolatie controleren op scheurtjes e.d.

Doet de auto het ook als ie weer koud is?
Zwarte walmen (benzinestank) als ie bokt?


Gr ;)

mevita

@thuur dat mag dan wel zo wezen , maar ik heb eens een amerikaan gehad waarvan het toerental telkens onregelmatig was en niemand kon het vinden toen heb ik eens de kabels doorgemeten met zo,n metertje en van de zes kabels had er 1 een mindere weerstand waarna ik deze heb vervangen en het euvel was opgelost,

gr mevita

EVV

Ik heb een keer een mist achterlicht schakelaar gehad die volgens de meter netjes 0,1 Ohm als weerstand had, maar toch niet werkte, totdat ik de contacten goed schoonmaakte. Je kunt met een multi meter wel vaststellen dat de kabel stuk is, maar niet dat hij goed is.

mevita

en daar gaat het toch om je weet dan in ieder geval of hij stuk is, als je de bougiekabels meet en van de 5 bougiekabels geeft er 1 een afwijkende waarde mag je ervan uitgaan dat deze niet meer goed functioneerd,

gr mevita

UserID6342

Wat ik nu zeg, zal wel weer vloeken in de kerk zijn maar soit; lul allemaal niet zo dom, en probeer dat bobinekabeltje van de buurman gewoon even of het dan is opgelost ja of nee.  Klaar !!

thuur

Citaat van: mevita op 09-08-2010 09:57:25
@thuur dat mag dan wel zo wezen , maar ik heb eens een amerikaan gehad waarvan het toerental telkens onregelmatig was en niemand kon het vinden toen heb ik eens de kabels doorgemeten met zo,n metertje en van de zes kabels had er 1 een mindere weerstand waarna ik deze heb vervangen en het euvel was opgelost,

gr mevita

Dan zullen de doppen wel erg beroerd zijn geweest: overgangsweerstand door aanslag, vuil of corrosie. Overigens zijn veel bougiekabels van tegenwoordig volledig ongeschikt als gelijkstroomgeleider. De kern is alleen goed in het geleiden van piekspanningen, met een multimeter (gelijkspanning) zijn deze dus ook niet te meten.


Gr :D

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 09-08-2010 11:44:29
Wat ik nu zeg, zal wel weer vloeken in de kerk zijn maar soit; lul allemaal niet zo dom, en probeer dat bobinekabeltje van de buurman gewoon even of het dan is opgelost ja of nee.  Klaar !!
;D en zo is het maar net  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elmarconi

Enige krachtige termen later kan ik mededelen dat het uitwisselen van een bobinekabel niks nada noppes uitmaakt.

Kan een TPS hier debet aan zijn? (zoekerdezoek)
Wat mij opviel is dat hoe kouder het werd op de terugreis hij steeds beter ging lopen, alleen dat stationair gehakkel blijft...
--
Autogas Inside . . .

elmarconi

Verder:

Nadat het lambda-lampje brandde ( her en der wat kabels losnemen terwijl de auto loopt) heb ik even de codes uitgelezen:

1-2-2
1-1-5
2-4-3
3-2-3
5-1-2

Fenix 5.2. De bekende pdf van denkweb is niet meer on-line.  :(
Wie 'm heeft mag 'm me opsturen!

--
Autogas Inside . . .