V70 wil(de) niet starten na kort parkeren

Gestart door volvobug, 16-10-2010 11:12:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack v

Jawel maar er werken meeredr dingen op die sensor via de ecu word ook de fan geregeld. En als hij niet een corecte waarde doorgeeft kan dat problemen geven.

Het kan zelfs zo zijn dat ook dit een gevalletje massa ecu is. Die zit bij jou onder de re koplamp.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Citaat van: Jack v op 03-08-2011 22:43:21
Het kan zelfs zo zijn dat ook dit een gevalletje massa ecu is. Die zit bij jou onder de re koplamp.

Daar zat ik ook al eens aan te denken, naar aanleiding van een topic dat recent een tijdje gelopen heeft en waarbij de beste man uiteindelijk onder zijn rechter koplamp uitkwam (weet zo even niet meer de forumnaam).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: volvobug op 03-08-2011 22:35:58
Haalt de temperatuurmeter op het dashboard zijn signaal ook van de kvs-tempsensor? De meter loopt bij opwarming van de motor altijd mooi mee tot " drie uur"  en blijft daar ook altijd staan. Als het signaal zou missen, zou de meter dan ook niet moeten werken?


Als het signaal goed was kreeg je geen 135.


Gr :D

UserID6342

Citaat van: Jack v op 03-08-2011 21:52:19
tempsensor is stuk of de aansluiting zit niet goed/smerig.
Kleine toevoeging: of de massa van de ECU is verrot.... zie ook mijn topic en specifiek met de auto van Jim.

volvobug

#21
Vanochtend  2 x kort parkeren (tanken en de bouwmarkt) en jawel hoor, beide keren niet starten met warme motor. Bij het tankstation accu eraf, na aansluiten niet lopen, nogmaals accu eraf en langer wachten, en toen startte hij weer. Met stationair lopende motor eens aan de stekkeraansluiting van de nokkenassensor gefriemeld. Als ik die flink richting verdeler duw, begint de motor te "hakkelen", dus daar zit iets vreemds.

Thuis de sensor eraf, geprobeerd door te meten op kabelbreuk. Er zitten drie aansluitingen in de stekker. Maar welke combi ik probeer, het geeft allemaal oneindig ohms. Valt er iets te meten aan de sensor?

Verder eens geprobeerd te starten zonder nokkenassensor om te kijken welke foutcode dit geeft. Opmerkelijk genoeg start de motor wel en loopt hij nog goed ook (stationair). Uiteraard gaat het motormanagement lampje branden. De foutcode die ontstaat is 3-1-4, nokkenassignaal mist. Logisch. Maar die heb ik nooit eerder gehad. Na plaatsen sensor en reset ook niet teruggekomen.

Vreemd genoeg kon ik daarna het hakkelend lopen bij het duwen tegen de stekker/kabel niet meer reproduceren.

Vervolgens maar eens de massa-aansluiting ECU onder de rechter koplamp opgezocht. Door het zagen van een uitsparing kun je bij de bout komen. Een gat boren zou netter zijn, maar dan moet je goed gokken wil je precies boven de kop van de bout zitten.



Je kunt het front ook nog lossen door links (voor de kijkers) de 2 bouten te lossen en het front zo ver mogelijk naar je toe te halen (vandaar de dop links tussen carrosserie en front).

Dopje 10 met verlengstuk en hoppa, daar is het kabeloog.



Groen geoxideerd, wel massieve verbindingen. Maar goed, er zal vast wat oxidatie tussen kabel en kabeloog zijn gaan zitten, dus de boel maar afgeknipt, schoongestript en tijdelijk oog er weer opgezet. Stond een beetje onder tijdsdruk want de vriendin moest weg met de V70. Maar eens kijken of het probleem nu wegblijft.

Ik moet er dus nog definitief een net oog op zetten. Wat is aan te bevelen, wel of niet solderen?

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

So far so good, gisteren en vandaag geen startprobleem meer.

Ik moet het massa oog nog definitief maken, is het aan te bevelen dit ook te solderen?. Origineel gebeurt het nl. nooit, maar volgens mij is het voordeel van wel solderen dat er geen oxidatie meer tussen kabel en oog zelf meer plaatsvindt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

daytonawim

Ik heb begrepen dat je wel vast kan knijpen en dan solderen, maar niet solderen en dan vastknijpen, waarom dat zo is ???

Ronald21


thuur

Citaat van: volvobug op 05-08-2011 19:10:01
Ik moet het massa oog nog definitief maken, is het aan te bevelen dit ook te solderen?. Origineel gebeurt het nl. nooit, maar volgens mij is het voordeel van wel solderen dat er geen oxidatie meer tussen kabel en oog zelf meer plaatsvindt.

Dat klopt, maar vergeet niet dat er bij solderen toch wel wat chemische reacties plaatsvinden die meestal corrosie behoorlijk kunnen versnellen. Hoe dan ook zul je de soldering moeten afdekken van lucht. Daarbij is het raadzaam altijd de soldering goed schoon te maken en de juiste "tin" voor de toepassing te kiezen.


Gr ;)

volvobug

Citaat van: volvobug op 05-08-2011 19:10:01
So far so good, gisteren en vandaag geen startprobleem meer.

Helaas, gisteren was het euvel er weer een keer. Bij SirRutte speakers opgehaald, half uurtje staan OH-en bij zijn T5 en niet starten. Het was weer eens een warme dag (dat is, boven de 20 graden), auto stond in de zon en zaak zal lekker op temperatuur zijn gebleven. Ik ga maar eens achter een nieuwe kvs tempsensor aan. Wel vreemd dat de originele het meer dan 12 jaar doet en deze het na ruim 2 jaar niet meer OK zou zijn. Kan het ook niet rijmen met het feit dat mijn temperatuurmeter op het dashboard altijd keurig doet tijdens opwarmen en op temperatuur strak op 3 uur blijft. Maar ik moet iets, dat is, de volgende verdachte uitsluiten. Kan iet eeuwig met ratel en dopje 10 in het deurvak blijven rijden....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cas

sommige motorblokken lopen vast voor de ton, en sommige lopen er 5.  gewoon de sensor vervangen  ;)

en ehm.... zagen in je voorfront? niet echt slim. dat ding is er om een deel van de klap bij evt botsing op te vangen. Nu heb je er een stukje stevigheid uitgehaald....
niet meer doen  :eusa_naughty:  ;D
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

hayke

Hmmmm... Euvel is bij mij bijna een jaar weggeweest, maar vorige week was het (op de enige quasi-zomerse dag) raak na een tankbeurtje. Daarna niet meer voorgekomen. Accu los hoeft bij mij trouwens niet. Gewoon kap open, geduldig wachten, tijdschriftje erbij... En na een minuutje of tien deed 'ie het weer. Over 3000km is 'ie aan de volgende beurt, dan eens vragen om de kvs-sensor te bestuderen....

volvobug

Citaat van: hayke op 17-08-2011 19:47:20
Accu los hoeft bij mij trouwens niet. Gewoon kap open, geduldig wachten, tijdschriftje erbij... En na een minuutje of tien deed 'ie het weer.
Dat is ook sterk, zat vanavond met iemand te beredeneren dat het misschien niet helemaal ligt aan de accu los en wachten, maar het simpele feit dat de kap openstaat en de ergste hitte weg kan. Als ik nl. accu loshaal en vrijwel meteen weer aansluit start hij nog steeds niet, moet zeker 5 minuten wachten. En het gebeurt tot dusverre ook altijd bij omgevingstemperaturen richting 25 graden of hoger.

ben er nog niet uit met de kvs sensor, nokkenassensor of bedrading ervan blijft voor mij ook nog verdacht. Kabelbreukje of slecht contact ergens.
Wordt vervolgd.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.