The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 14-11-2017 07:25:02
Ik heb altijd gezegd, en het is gebleken dat het ook zo is, als je autogeen kunt lassen kun je ook TIG lassen.  MIG is idd makkelijker om te oden.

Autogeen en tig schelen elkaar idd niet zoveel.

Mig... Tsja ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Ik had eerder al aangegeven dat het carter nog onder Yeti vandaan moest. Omdat vorig weekend pijpweekend was was er niet eerder tijd voor dan vandaag.
Wat was het probleem? Bij een koude start bleef het oliedruklampje wat langer dan gewenst branden. Navraag leverde mij op dat dit een kwaal van ME7 motoren is: De O-ringen tussen carter en blok vervormen waardoor de pomp de olie weer terug het carter in perst en niet het systeem in.

Aan de slag dus:

Motorsteun los, stuurleiding opzij, oliekoeler los en alle boutjes eruit.... De brandstofleiding is dan nog wel een lastpakje maar met wat gewurm komt het carter er af.
Dan is de boosdoener gelijk zichtbaar:

Omdat ik nog een carterpan had liggen die wat schoner was dan degene die er af kwam, ben ik daar maar mee verder gegaan. Vrij eenvoudig is de paaking met een mesje en Scotchbrite te verwijderen:

Boven het hoofd is wel wat lastiger:

Alleen verbaas ik me elke keer over de inwendige vervuiling van zo'n blok in de hoekjes:

Bij nader beschouwing ziet de andere o-ring er ook niet helemaal tof meer uit:

Blokkie ook schoon:

Oliepomp weer terug (met nieuwe o-ring natuurlijk):

Nieuwe o-ringetjes in het blok:

Roze vloeibare pakking op het carter:

Voor de mensen die twijfelen over de aangebrachte hoeveelheid:

Zo ziet het eruit als de boutjes zijn aangedraaid.

En nu is de boel weer gemonteerd:

Het lijkt er op dat het lampje weer snel uit gaat; morgenochtend de ultieme test.
Vandaag heb ik namelijk eerst de olie met behulp van de startmotor en losgenomen injectoren eerst rond gepompt en pas daarna gestart met gekoppelde stekkers van de injectoren.

Vulk

Mooi klusje zo! Wat zou de oorzaak zijn van de vervormende O-ringen?

)()()sT

Ewout Schalkwijk

Citaat van: KIM op 18-11-2017 19:02:17

Oliepomp weer terug (met nieuwe o-ring natuurlijk):

De oliepomp hoefde er helemaal niet voor uit hoor. ;D :-*

Verder prachtige plaatjes :eusa_clap:

Dat pijpen hoef ik dan verder weer niet te weten, ik vertel ook niet op het forum wat ik in m'n weekenden uitvreet. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

de Boeing

Mooi klusje weer (en inderdaad mijn olielampje gaat nu onmiddellijk uit na start, oef, want ik had deze ook preventief vervangen)

Ik had precies ook zo een roetaanslag in mijn blok (dacht dat het wel slecht onderhoud was geweest maar het komt dus voor in de beste families  ;D)

Raar ook dan knikje in de O-ring:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1619738.html#msg1619738

je zou bijna denken dat ie net wat te groot was destijds...

KIM

Die aanslag heeft wel degelijk met onderhoud te maken. Bij dit blok ben ik daar pas de laatste 40.000 voor verantwoordelijk. Aan de kop van de R heb ik gezien dat goede olie en regelmatig onderhoud loont.

V70geRwin

Mooie plaatjes en wel bagger als die 2 rubbertjes je een blok kosten.

FrankvdAa

'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

arjenT5R

Jep op tijd wisselen en goed warm rijden houdt de motori schoon!

En goede olie uiteraaaar ;D

Mooi klusje korrrr ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Altijd fijn, nuttige klusjes...topjob
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

elianmars

Dus het was niet overbodig, Kor.

Ik ga de olielampjes ook eens in de gaten houden, al zit ik niet echt op dit soort klusjes te wachten, maar wat moet dat moet....

Edit: valt m'n '05 T5 ook in de risicogroep?

KIM