update software automaatbak v70 classic mogelijk?

Gestart door LvD, 30-11-2011 11:27:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LvD

Beste forummers,

ik heb wat kleine probleempjes met mijn automaatbak en zoekend op de foutcodes en symptomen kom ik andere (amerikaanse, engelse) v70 rijders tegen waarbij het probleem zou zijn opgelost na een software update. Dus ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer, maar die kwam na 20 minuten terug met de mededeling: "Meneer, u hebt een v70 classic en daarbij kunnen we geen software update uitvoeren".
Nu heb ik een v70 classic uit 2000, met een vijftraps automaat, voor zover ik weet is dit dezelfde automaat die in de eerste v70N's zit. Klopt dat en was de dealer abuis, of had hij toch gelijk?

maartendeb

Ik herinner mij uit deze post dat een software update wel degelijk mogelijk is voor modeljaar 2000. Anders even een PB richting V70R-obert?

Jeroentjuh


LvD

Ik heb een afspraak voor vrijdag staan in Alphen aan den Rijn bij Hooftman. 't Moet inderdaad kunnen volgens hen.

LvD

Nou, keurige service daar in Alphen. Auto ingeleverd en toen ik terug kwam was-ie geüpdated. En hoe! Wat een verschil, echt nog veel meer dan ik had gedacht. De 'stop-neutral function' is weg, als ik stil ga staan voor een stoplicht merk je dat-ie niet meer ontkoppelt. De motor loopt iets minder soepel stationair dan 'vroeger' en als ik 'm nu handmatig in z'n N zet. Bij het wegrijden heb je direct versnelling ipv niets...niets....schokje en gas geven. Maar ook het terugschakelen gaat niet meer met een klap maar soepel en snel. Wist niet dat er zoveel 'problemen' kunnen worden opgelost met een simpele software update. En dat voor nog geen 6 tientjes... Daarnaast hebben ze 'm direct even bij de dealer aangemeld, zodat hij overal op kenteken herkend kan worden.

Ludo

Mooi dat je dat zo hebt kunnen oplossen.  :D

Wel jammer dat die andere dealer ernstige tekortkomingen heeft, wat betreft zijn vakkennis.  :eusa_doh:

birdiebertus

is zo iets ook mogelijk met een automaatbak van een 850 t5 van 1996

LvD

Volgens mij is het niet mogelijk om een softwareupdate voor een 4-traps automaat te doen, maar dat is meer het resultaat van logisch redeneren dan van kennis.
Wat sowieso niet kan is dat deze update een probleem van jouw versnellingsbak zou gaan oplossen. Wat hij deed was namelijk de 'stop-neutral functie' killen, wat inhield dat de automaatbak voor de update in N schakelde als je stilstond en zodra je ging rijden automatisch naar D ging. Dat bleek toch niet zo goed te werken als de heren engineers afdeling automatische versnellingsbakken hadden gedacht. Deze functie zat alleen in de >2000 modellen.