tussenbak AWD perikelen

Gestart door mbouwheer, 03-03-2012 16:00:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mbouwheer

Je bedoelt de grote bout aan de voorkant? En dat je dan het diff zelf met visco en al naar beneden kunt draaien?

M a r c

Citaat van: mbouwheer op 16-03-2012 12:28:17
Ik heb een AWD set bij elkaar van een nieuwer type. Als ik ook de visco koppeling die tegen het achter diff zit vervang dan past dat allemaal prima. Nu loop ik er tegenaan dat de visco koppeling met vier bouten vast zit. En de bovenste twee kan ik met geen mogelijkheid bij. Zit tegen de brandstoftank aan gebouwd. Ik vrees dat ik de complete achteras zal moeten laten zakken of is er nog een andere slimme manier om die stomme bouten los te krijgen?

 

Inderdaad het achterdiff kantelen en dan kun je door een aantal 1/2" verlengstukken op elkaar te klikken uiteindelijk de bout vastdraaien.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mbouwheer


mbouwheer

#33
Alles zit er nu onder en ik heb net even een proefrit gemaakt. Meteen maar even een extreme off road situatie opgezocht (lees zandpad  ;D) en het werkt merkbaar goed.

Geen bijgeluiden maar wel een behoorlijke trilling aan de achteras kant zo rond de 90 km/uur. Lijkt op onbalans in visco of aandrijfas. Nu wordt die officieel ook gebalanceerd. De set van visco/as en haakse overbrenging komen onder een andere auto vandaan. Maar de as was niet gemerkt qua aansluitpositie. Iemand een idee wat ik het beste kan doen?

De R voelt zich hier best op zijn gemak nu hij weer AWD is:


arjen850

Nooi Martijn, dat hebbie netjes gedaan :eusa_clap: Maarre, nu weet ik waar Wielsma heen moest toen ik ze in het bos tegen kwam ;D
Volgens mij is de aandrijflijn te ballanceren via een scooter, weet dit niet zeker. Waarschijnlijk zal dan de aanfrijfas er wel onderuit moeten.

UserID6342

De cardanas kun je los laten balanceren bij bedrijven zoals Wijlhuizen in Arnhem, Dronk in Huissen, etc.  Doen zowel vrachtwagen- als personenauto assen.

mbouwheer

Het probleem bleek te zitten in een flens op de visco die niet goed vastzat op de as. Na die vastgezet te hebben is de trilling weg en rijd hij zoals het hoort. Dus het AWD verhaal is gelukkig klaar.

Meteen even de visco getest zoals je kunt zien in dit filmpje:

Zodra de voorwielen sneller gaan draaien dan de achterwielen koppelt hij de achterwielen bij.
Het valt mij op dat de draaisnelheid van de achterwielen groter is dan voor. Waardoor de visco koppeling pas in werking gaat als er al een percentage slip op de voorwielen is. Weet iemand hoeveel dit overbrengingsverschil is? Dan kun je namelijk precies uitrekenen wat het exakte omtrek verschil tussen de voor en achterbanden mag zijn voordat de visco permanent gaat inschakelen waardoor hij stuk kan gaan. Dit i.v.m. het bekende profieldiepte verschil wat bij een AWD belangrijk is.  

"http://www.youtube.com/embed/D3t0AktIQqQ"

arjen850

Hey Martijn, mooi dat het klaar hebt, en gelukkig bleek de trilling achteraf iets kleins te zijn.. Leuk filmpje zo, het geeft de werking van het AWD systeem goed weer. Wel goed dat je de 2e test je handen anders hield, je had je behoorlijk pijn kunnen doen ;D
Puik werk geleverd, en goed dat je er zo aan bent begonnen, nu wordt het hoog tijd die R van jou eens over de baan te hengsten ;D :angel: