Ook blauw :)

Gestart door rludeke, 22-11-2012 20:39:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rludeke

Hallo allemaal, ik rij inmiddels alweer een half jaartje rond in mijn V70R in het saffron en heb er al aardig wat aan gedaan. Nivomats eruit en gele koni's erin, grote beurt, automaat laten flushen, alle motorsteunen vervangen (die vlakbij de turbo was echt leuk :eusa_wall: ) en nog wat kleine dingen.
Waar ik nog niet uit ben is een blauw pluimpje bij het starten. Gebeurt niet elke keer, voornamelijk als de auto warm is en daarna een paar uur stilstaat. Tijdens het rijden eigenlijk geen last, gisteren op de A7 maar is geprobeerd wat hij doet bij volgas, bleef de achterblivers gewoon zien in mijn achteruitkijkspiegel. Ze werden overigens wel snel kleiner :evil:
Olie verbruik is zeer beperkt, nog geen liter op 8000km.
Ik heb op het forum al aardig wat gevonden, maar niet met dit specifieke probleempje. Ik denk aan de turbo of de klepsteelrubbers, heeft iemand een idee welke van de twee het waarschijnlijk is?

Hengeveld

Krijg je een blauwe pluim als de auto een tijdje (paar minuutjes) stationair draait en je dan gas geeft? Zo ja, dan klinkt het als klepsteelrubbers.

rludeke

Nee, het is echt alleen op het moment dat hij gestart wordt na een uurtje stil te hebben gestaan.

R.Bijl

ik denk niet dat het olie is maar een te rijk mengsel....
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

rludeke

Heb ik even aan gedacht maar het is echt zo'n mooie dikke pluim blauw dat ik dat eigenlijk niet geloof. Ik zie wel in de buizen vanaf de turbo naar de inlaat wat olie zitten. Maar begreep dat een klein beetje normaal is.

Hengeveld

Rook bij volgas duidt op turbo.
Rook bij gas na tijd stationair duidt op klepsteelrubbers.
Rook alleen tijdens starten....tja, rijk mengsel zou kunnen. Werkt te koelvloeistoftemperatuurmeter wel goed? Komt die snel op 3 uur te staan?

rludeke

Ja hij staat keurig snel op drie uur, Het gebeurt een enkele keer ook als de auto koud is.

Hengeveld

Fluit de turbo?
Hoe staat het met de carterontluchting?

rludeke

De fluit heb ik gisteren voor het eerst gehoord, maar dan moet je dus wel ff flink doortrekken. De carter ontluchting lijkt in orde de olie dop blijft keurig los liggen, ook bij gas geven.

Hengeveld

Dan lijkt mij de turbo toch de eerste verdachte. Alleen waarom het dan alleen bij starten is, kan ik niet verklaren.

rludeke

Ik ga binnenkort een turbometer monteren, is kijken of de handel netjes op druk komt. Alhoewel ik sinds gisteren het idee heb dat er genoeg druk op komt. Wat ging die er lekker vandoor voor een familiewagen  ;D

Hengeveld

Druk zegt niets over olieverbruik van de turbo.

rludeke

Ik twijfelde in het begin een beetje of de turbo wel helemaal deed wat die moest doen, vandaar. Niet om te kijken of er iets met olie verbruik aan de hand is.

rludeke

Hij is net ingereden, 243000km

rludeke

Ik denk dat het de eerste turbo nog wel is ja. Wil je hem horen fluiten moet je wel behoorlijk doortrappen. Het "fluiten"begint pas ruim boven de 4000 toeren.Wat geeft het fluiten aan? Het begin van het einde?