Auteur Topic: RPM defloater  (gelezen 34174 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

  • Thuurbo Fivespoke
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 24143
  • Geslacht: Man
  • \/olvo'\/7O.T5 \/olvo'85O.T~5
    • thuurbo
Re: RPM defloater
« Reactie #30 Gepost op: 13-09-2013 01:43:00 »
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Marijn Degens

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
  • 855T-5R + S70RS
Re: RPM defloater
« Reactie #31 Gepost op: 13-09-2013 02:05:49 »
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Bij mij wel helaas. Bij het intrappen van de koppeling soms echt klimmen in de toeren en als ik het zijn gang laat gaan vaak ook enkele seconden.

Maarten-t5

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
  • 850 t5
Re: RPM defloater
« Reactie #32 Gepost op: 22-11-2013 14:27:43 »
Ondanks het gebrek aan posts in dit topic van mijn kant, ben ik wel verder gegaan met het ontwikkelen hiervan. Heb het prototype eindelijk zover dat het naar mijn zin functioneert. Ik moet nog wat kleine veranderingen maken in de software ervan, maar ik ga binnenkort onderdelen bestellen om nog een paar prototypen te maken. Als het zover is kunnen deze uitgeprobeerd worden door mensen die dat zien zitten. Intussen ga ik er even rustig mee rond rijden, kijken hoe het zich op de lange termijn houd.
« Laatst bewerkt op: 22-11-2013 17:33:08 door Maarten-t5 »

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2675
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: RPM defloater
« Reactie #33 Gepost op: 22-11-2013 14:39:36 »
We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)

leons850

  • "Tokkies gonna tokkie" zeggen ze op het internet...
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3903
  • Geslacht: Man
  • S70 T5M MY98 LPI Schutten tuning
Re: RPM defloater
« Reactie #34 Gepost op: 22-11-2013 14:45:03 »
We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)

Ook ik wil wel proefkonijn zijn als hij ook makkelijk te verwijderen is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Maarten-t5

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
  • 850 t5
Re: RPM defloater
« Reactie #35 Gepost op: 22-11-2013 16:32:59 »
Ik wil met de standaard bosch stekkers gaan werken om installatie (en deïnstallatie) simpel te houden.
Ik ben ook aan het kijken of ik kan zorgen dat als je met het gas ingedrukt het contact aan zet, hij zichzelf uitschakeld voordat je de motor start.

luuksch

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
  • Volvo V70 D5 2005
Re: RPM defloater
« Reactie #36 Gepost op: 22-11-2013 16:47:24 »
Toevallig op dit topic gestuit. Ik dacht dat het tussen de oren zat en dat ik lomp schakelde. Ik blijf het volgen!
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5685
  • Geslacht: Man
Re: RPM defloater
« Reactie #37 Gepost op: 25-11-2013 20:12:49 »
Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: RPM defloater
« Reactie #38 Gepost op: 25-11-2013 20:48:49 »
Ik lees dit nu pas. Goed hoor!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Ik denk dat je veel mensen erg blij maakt met je uitvinding.

Houd ons vooral op de hoogte en plaats, als je dat wilt, plaatjes van je ontwikkeling.

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2675
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: RPM defloater
« Reactie #39 Gepost op: 25-11-2013 21:10:09 »
Yits (Razorx) kan namelijk heel goed meedenken en met advies helpen als het om elektronica gaat, Maarten!

En als je Bosch-stekkers zoekt, ik denk dat de dealer die wel kan leveren, al zijn er mogelijk ook wel goedkopere wegen, die meer in bulk doen.   

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5685
  • Geslacht: Man
Re: RPM defloater
« Reactie #40 Gepost op: 25-11-2013 21:52:46 »
Alleen nog in de auto van Maarten.... It's my Son.
Maar ik word zijn eerste "klant"

Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".

Rij jij er ook mee Piet?

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11931
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: RPM defloater
« Reactie #41 Gepost op: 25-11-2013 22:01:20 »
Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17392
  • Geslacht: Man
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: RPM defloater
« Reactie #42 Gepost op: 25-11-2013 22:10:52 »
Leuk topic dit! Had het eigenlijk nog niet echt gevolgd afgelopen zomer :)

Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.


Klopt, na de ombouw naar handbak heb ik een tijdje met de AT-software gereden. Dan valt ie idd heel snel terug naar stationair, te snel. Nu ik weer handbak-software heb is het weer als een originele handbak, maar het lijkt iets minder te blijven plakken.

Piet

  • AKA rat-rod Pete
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5685
  • Geslacht: Man
Re: RPM defloater
« Reactie #43 Gepost op: 25-11-2013 22:11:35 »
Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.

We zijn  samen nog een projectje aan het ontwikkelen, iets met coil on plugs, EEPROM voetjes en M4.4's.
Maar daar volgt later meer over, is nu nog wat "preliminary"   8)
« Laatst bewerkt op: 25-11-2013 22:17:30 door Piet »

LeoZandvliet

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: RPM defloater
« Reactie #44 Gepost op: 08-12-2013 11:05:32 »
Mooi project !
Hoe weet je eigenlijk waar te beginnen met zoiets?

In de filmpjes vind ik persoonlijk het toerental nogal ver en snel zakken (~1100 toeren of iets dergelijks),
zou je het ook zo kunnen maken dat dit wat bijgesteld kan worden per auto?
Dus dat je kan instellen hoe snel en/of hoeveel die in toeren moet zakken?

Zelf ervaar ik in elk toerenbereik (ook onder de 3k) dat het toerental eerst ~250 - 500 stijgt en daarna pas daalt.
Wat ik doe om dit te voorkomen met opschakelen is tijdig eerst gas volledig dicht, daarna pas koppeling in trappen.
In hoge toeren vergt dit nogal wat van de bestuurder, totdat je het echt goed onder de knie heb zit je wel vaak in een schokkerige auto :)
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996