Tuning 2.0T

Gestart door cornelis-b, 20-07-2013 23:59:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Ik vraag me eigenlijk af welke turbo er standaard op mijn wagen is gemonteerd? Is dat een 12T of een 13G?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

MrCain

#16
Ff het type plaatje schoonmaken en aflezen wat op de compressor behuizing zit  ;) dan weet je het zeker!

Maar denk dat DCCCL gelijk gaat krijgen met de 12T aangezien je een 2 liter hebt ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

cornelis-b

Zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden op de turbo.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

UserID25761

Citaat van: cornelis-b op 21-07-2013 20:36:56
Zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden op de turbo.

Nou!!     Vuil zal het niet zijn ;D

cornelis-b

#19
Citaat van: NickGR op 21-07-2013 23:37:00
Citaat van: cornelis-b op 21-07-2013 20:36:56
Zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden op de turbo.

Nou!!     Vuil zal het niet zijn ;D

Nee alles zal wel leesbaar zijn Nick, vraag is alleen of mijn oude ogen het zien  ;D ;D
Anders jou bril maar even lenen en die in combie met die van mij moet werken  :eusa_dance:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Flinch

In hoeverre is een std 2.0T-blok anders dan een 2.0T5?

V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

cornelis-b

Citaat van: Flinch op 22-07-2013 09:51:09
In hoeverre is een std 2.0T-blok anders dan een 2.0T5?



Blok is volgens mij het zelfde alleen 2.0T een LPT en de 2.0 T5 een HPT.
Wie het zeker weet mag het zeggen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Flinch

Dat dacht ik dus ook. Het is lang geleden dat ik deze blokken verkocht heb, maar volgens mij zijn de turbo-basisblokken niet zoveel anders.

Dus 16T er op. Witte injectoren (of een tandje minder, wit loopt rijk), eventueel DP en chippie. Niet echt heel snel, maar een heel verschil met de std LPT :evil: ;D
V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

Martijn_B

Wit loopt rijk? Software bepaald tot je tegen de minimale openingstijd van de injector aanzit de hoeveelheid brandstof, niet de injectoren.
18T zou ook een prima turbo zijn dan.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

cornelis-b

Ik zie nu diverse turbo modellen langs komen 15G, 16T, 18T en snap het niet helemaal. Ik heb nu een LPT en ik dacht dat de andere turbo's juist HPT turbo's zijn of zit ik er nou helemaal naast?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Johann

Citaat van: cornelis-b op 22-07-2013 11:17:19
Ik zie nu diverse turbo modellen langs komen 15G, 16T, 18T en snap het niet helemaal. Ik heb nu een LPT en ik dacht dat de andere turbo's juist HPT turbo's zijn of zit ik er nou helemaal naast?

LPT motor = hogere mechanische compressie
HPT motor = lagere mechanische compressie

LPT motor werkt met lage turbodruk
HPT motor werkt met hogere turbodruk

De LPT turbo's, 12T, 13G, 14T zijn qua karakter en opbrengst op deze motor aangepast.
De HPT turbo's 15G, 16T, 18T, 19T en K24 dus ook voor de corresponderende motoren.

Het lijkt er op dat de LPT turbo's op koppel vraag zijn aangepast. 14T kom je dan ook veelal op zwaardere auto's tegen.
De HPT turbo's zijn naar top vermogen aangepast. 15G in aanvang 225 PK, 16T 240 PK, 18T 250 PK, 19T 265 PK en de K24 260 tot 300 PK. Er zijn nog een paar variaties met iets ander vermogen.

Uitgangspunt is dus hoe Volvo denkt dat de motor en turbo moet reageren.

Dit wil dus niet zeggen dat je geen HPT turbo op een LPT motor kunt zetten.




Flinch

Als je meer vermogen uit die 2 liter wilt zal je toch aan een andere turbo moeten. Je gaat dan inderdaad naar een HPT Cor. Alleen hoeveel HP is wat je zelf wilt en wat het mag kosten...
Ik rij dagelijks met een 16T en het is heel vlotjes, maar blijft ontzettend dociel in het dagelijkse verkeer. Ook het benzineverbruik zal als je gewoon rijdt niet echt veel anders zijn. Iedere liter brengt mij op de snelweg nog 12km verder, tenzij ik veel EVO's, Impreza's en andere volbestickerde japjes tegenkom  ;D

Het is maar net wat je wilt, en na een tijdje went alles... :eusa_whistle:
V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

cornelis-b

Duidelijke uitleg Johann maar stel dat ik een HPT turbo wil gaan monteren bv een 16T om maar even wat te noemen wat gebeurt er dan met het koppel onderin want de wagen heeft nu onderin zeker veel power. Met andere woorden ben ik dan het LPT effect kwijt?

Flinch je zegt het goed, na een tijdje went alles, in het begin vond ik hem best snel met zijn 210 RICA PK's. Nu valt het me niet meer op. Een paar weken geleden even een stukje getrapt met een kennis van me die een 854R AT heeft en die moest behoorlijk op het gas toen ik vanaf 100 naar de 190 ging, de 200 konden we net niet aantikken omdat we de afslag moesten hebben.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Flinch

Hoe groter de turbo, hoe groter het gat, zeker bij de TD04-turbo's. Dus ietsje later wielspin bij het optrekken  ;)
V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

Johann

Omdat de LPT motor een iets hogere mechanische compressie heeft zal deze iets beter bij de les zijn zolang er geen turbodruk is. Ofwel, de LPT motor heeft iets betere atmosferische eigenschappen. Vervolgens moet de turbo iets werk gaan verrichten en dan kom je bij een heel moeilijk theoretisch verhaal waar ze zelfs hier op het forum nog niet uit zijn..  ;)

Over de regel genomen, hoe kleiner het getal hoe lager in de toeren de turbo gaat pieken. Bij de 16T, 18T en 19T zou je misschien kunnen zeggen dat de piek op dezelfde plek zit maar bij een hoger nummer omhoog gaat.

Voor de piek heb je een opgaande kant en na de piek een dalende kant.
Bij een laag nummer, bijv. 12T, zit de piek zo laag in toeren dat de opgaande kant van de piek al heel snel de motor goed kan vullen. Je krijgt dan een mooie overgang van atmosferisch koppel naar turbo koppel.

Neem je bijvoorbeeld een 16T dan is de opgaande kant vrij stijl. Ook zijn de draaiende delen van de turbo iets zwaarder dus krijg je een iets tragere reactie op de uitlaatgas stroom. Het kan dan zijn dat je iets een saai gebied kunt waarnemen in de overgang van atmosferisch naar turbodruk. Omdat een 19T een hogere piek heeft en dus ook een iets bredere opgaande en dalende kant kan het zijn dat deze net iets meer bij de les is.

Mensen kijken veelal naar de turbo's op een manier van hoog nummer is veel PK's en dat kan de LPT motor niet aan maar het gaat er om dat je met de turbo goed in z'n ideale werkingsgebied kunt komen. Een 19T kan ook goed op 0.7 tot 0.8 bar draaien. Nadeel dan alleen is dat ie zo rustig z'n werk doet dat je je eigenlijk gaat afvragen of ie het wel doet.  ;) Je hebt dan niet die heftige reacties zoals van een turbo die op 1 bar z'n werk doet.
Een tuner moet nog wel iets van de slome reactie van de grotere turbo weg kunnen poetsen.