855 T-5R DOP: frisse turbine

Gestart door LeoZandvliet, 29-10-2013 16:32:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

LeoZandvliet

Vorige week de pakkingen van de turbo vervangen: een droog blokkie na een kort ritje  :eusa_dance:

Gisteren eindelijk een lekker stuk gereden
en na afloop voor de gein is kijken of ie olie lekt.
Laat dat voor de gein maar weg want het was nog net geen straaltje  :eusa_sick:

Daarna 's avonds laat het blok even bekeken, die was het aan de distributiekant en bij de nokkenassen lekker droog,
dus vandaag nog is uitgebreid gekoekeloert en komt uit de versnellingsbak (krukaskeerring?).

In december, vlak voor demontage van de kop, was koppeling + krukaskeerring al vervangen,
dus wellicht is die net niet goed gemonteerd geweest of zit er bijv. een kleine beschadiging aan de krukas.
Eerst maar weer tijd vinden dat alles uit elkaar kan...
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

vincen tdi

Das wel pech zo achter elkaar.  :-\
Is de carterventilatie wel in orde ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Sándor01

Je kan niet zeggen dat je niets te doen hebt...  :eusa_snooty:
The car I've always wanted and now I have it. I rule!

LeoZandvliet

Zo inmiddels een aardig tijdje verder...

Bijna geen olie lekkage meer !

Er was een beschadiging op de krukas aan de kant van de koppeling,
een 'noodoplossing' houd het tot nu toe redelijk:
de keerring er ver genoeg in tikken :)
Hopelijk blijft dit ook lekvrij,
maar wie weet beschadigt ie toch nog na een x aantal km.

Er hangt nog wel wat 'zweet' onder het blok, dat komt waars door een rubbertje bij het pijlstokje.

Maar goed, er komt nog steeds aardig wat rook uit de uitlaat.

Bij langer stationair draaien of op nagenoeg stationair toerental door dorpjes heen rijden begint ie toch een partij te roken.
Kruispunt is dan compleet in een mistbank gehuld :)

Aangezien eigenlijk alles al vervangen is, behalve de turbo, zou dat het dan kunnen zijn?
Of de lambdasonde, lees ik ook nog wel eens over dat die het kan zijn.
Maar hoe kun je zoiets makkelijk/goed testen?
Beiden zijn niet de goedkoopste om 'even' te vervangen toch?
Ook durf ik niet met zekerheid te zeggen dat ie 'altijd' flink gaat roken,
volgens mij heeft het ook te maken met of ie net gestart is of niet.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

LeoZandvliet

Ja die is volges de monteur nieuw, slangetjes erheen nog wel even vervangen en alles doorgespoten.
en daar kwam geen vuiligheid meer uit zogezegd.

Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Jeroentjuh

Meet voor de zekerheid de carterdruk nog eens....

Douwe

Volg de vacuumslangen vanaf de carterventilatie naar de turbo eens, dan kom je bij een verdelertje. Deze wil nogal eens vergeten worden bij het vervangen van de cv. Deze verdeler ziet er een beetje uit als een paddestoeltje, en zit vaak verstopt.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Hengeveld

Indien het de turbo niet is en de carterventilatie nieuw is: klepsteelrubbers?

LeoZandvliet

Citaat van: Douwe op 29-05-2014 23:58:36
Volg de vacuumslangen vanaf de carterventilatie naar de turbo eens, dan kom je bij een verdelertje. Deze wil nogal eens vergeten worden bij het vervangen van de cv. Deze verdeler ziet er een beetje uit als een paddestoeltje, en zit vaak verstopt.

Oké zet ik even op het lijstje.

Citaat van: Hengeveld op 30-05-2014 00:07:34
Indien het de turbo niet is en de carterventilatie nieuw is: klepsteelrubbers?

De kop is er al helemaal af geweest en alle rubbertjes en keerringen zijn vervangen. Kleppen geslepen, kop gevlakt.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

GroKo

Dat is een lelijk probleem. Ik heb het ook. Een beetje pruttelen door kleine straatjes of even in de file en hopa daar is de stoomboot.
Ik dacht de oplossing te hebben in de klepsteelrubbers. Maar als ik jou verhaal zo lees, dan hoeft dat het niet te zijn :eusa_think:


GroKo

Citaat van: Douwe op 29-05-2014 23:58:36
Volg de vacuumslangen vanaf de carterventilatie naar de turbo eens, dan kom je bij een verdelertje. Deze wil nogal eens vergeten worden bij het vervangen van de cv. Deze verdeler ziet er een beetje uit als een paddestoeltje, en zit vaak verstopt.
Hoi Douwe, bedoel je dat paddestoeltje vlak voor de inlaat van het compressorhuis? Wat is dit eigenlijk? Er zit een grote en een kleine vacuumslang op en een electrisch stekkertje


V70geRwin

Turbo denk ik, lekt ook als je harder rijd maar dan merk/zie je het niet.
Wat is je olieverbruik ongeveer?

Anders de olieschraapveren. Die kan je proberen los te maken met een flush.

LeoZandvliet

#29
Citaat van: Douwe op 29-05-2014 23:58:36
Volg de vacuumslangen vanaf de carterventilatie naar de turbo eens, dan kom je bij een verdelertje. Deze wil nogal eens vergeten worden bij het vervangen van de cv. Deze verdeler ziet er een beetje uit als een paddestoeltje, en zit vaak verstopt.

Wordt dit ook wel 'vlamdover' genoemd?
In ieder geval is dat dingetje bij mij al weg, had denk ik de vorige eigenaar al gedaan. Wellicht bij vervanging van de carterventilatie maar dat staat er uiteraard niet bij :)

En kun je evt. nog testen of het de LMM is die de rookmachine activeert, zonder een nieuwe à ~240 euro te kopen?
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996