Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Eerst even wissen en kijken welke er nog terug komen?

de Boeing

#496
Citaat van: V70geRwin op 22-10-2018 09:44:24
Eerst even wissen en kijken welke er nog terug komen?



Euh, to late for it now...

Citaat van: arjenT5R op 21-10-2018 08:24:16
Volgens mij heef je auto gewoon een hekel aan je :P


Haha, en gelukkig is het momenteel VOLLEDIG wederzijds, gvdse sch#$ b@k...

Dash demonteren stelt eigenlijk (als alles goed gaat) niet zo veel voor.

Geen how-to want die van Razorx is meer dan prima:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1240200.html#msg1240200

Het enige wat ik eraan zou kunnen toevoegen is dat het niet nodig is om ook je middenconsole ook te verwijderen. Enkel het stuk van het muntenbakje 12V plug losschroeven (2 kleine torx) en dan zie je deze torxen zitten:



die het dashboard verbinden met de middenconsole. Daarna wel wat dash omhoogdraaien om het eruit te pakken maar dat lukt.

Maar voor ik hier aanbeland was moest er (uiteraard) nog eerst het nodige mis gaan (smooth sailing, the story of my L...), beginnende met 4 bouten onder parafaan. Daarvoor moet motorkap open... not! Dus ik denken gelukkig heb ik de noodkabels aangelegd, windgeleider er onderuit, aan noodkabel trekken en noppes  ??? Beide sloten waren al ontgrendeld en motorkap kon wel beetje omhoog. ??? Blijkt dus dat de haak die centraal zit ook nog kan haperen, deze zat muurvast, flink wat WD40 en grof geweld lijde (ja lange IJ) uiteindelijk tot Victory  (weer meer dan 1.5u verder...)

Airbag losschroeven door stuur 90 graden links- en rechtsom te draaien (je hebt hier lange torx T30 voor nodig, zie dat je de goeie hebt want deze wil je niet stuk draaien!). Als je de airbag los hebt (top tip, volledig gratis) kan je de meelooprol voor de airbag fixeren met het schroefje waarmee het papieren label vastzit:


(linksonderaan foto, dit schroefje past precies in het gat waar oranje kabel van airbagstekker in de meesleeprol verdwijnt, dat zwarte plastic nokje. Bij montage niet vergeten terug te monteren zoals op foto!!  :eusa_wall: )

Daarna de stuurkappen demonteren; 2 ondiepe torxen onderaan zijn zo los, dan zijn er dus ook nog 2 die heel diep gelegen zijn helemaal aan de voorkant van de onderste kap:


Wat zien we hier: kabouter klus dacht wel even met zijn facom 1/4 dopje tot bij deze schroef te komen, volvo heeft ooit deze tunnel taps toe ontworpen (waarvoor dank) met het gevolg dat mijn schroevendraaier terug kwam, zOnder torx dopie... die zat namelijk mooi klem in die tunnel  :eusa_doh:

Enfin, hoop geëmmer later toch die dop eruit gekregen en schroef alsnog los gekregen met mijn verlengde aIfixit setje:



het is T15 btw!!! (zelfde maat aanhouden als die andere 2 korte schroefjes in kap aldaar was wellicht te handig geweest)

en toen kwamen de kappen al los:


Verklaart ook waarom ander 2 schroeven niet echt los moesten, deze waren vroeger al afgebroken (mijn R is dus wellicht niet van oud vrouwtje, altijd binnen gestaan, geweest en heeft in zijn verleden al de nodige kabouter-kluns over zich heen gehad...)

Daarna nog wat kabels loshalen, met name grote gele stekker aan bestuurderskant en 1tje voor middenconsole, zie onderstaande foto:



De anti tril mousse is zowat overval vergaan en heél vies plakkerig geworden...

En dan eindelijk bij aanleiding van al dit alles uitgekomen:


Dit is het 1ste montagepunt (of wat er van overblijft) achter de dash klokken  (op 1ste foto van deze post zie je restanten nog zitten op schroef, die ik uiteraard niet kon losschroeven)

Montage punt 2 is ook helemaal verbrijzeld, stukjes lijken er wel nog allemaal te zijn (reconstructie lijm feestje)



Montage punt 3 is ook goed op weg naar de eeuwige jachtvelden:




Montage punt 4 is nog in takt maar dat is natuurlijk de laatste in lijn om te sneuvelen, en daarna gaat er van alles serieus overdwars barsten en scheuren in het dashboard (zie op verschillende amerikaanse fora). Is dit eigenlijk alleen een 850 probleem en opgelost bij de X70's?

Nu maar eens bedenken hoe ik dit weer ga fixen/versterken ...


En als toemaatje, handrem vergeten op te trekken en pook in N (wegens de grote dashboard limbo). dus nu staat R half op oprit en half in tuin  :eusa_wall: :eusa_wall: Het is vast geen goed idee om auto te starten zonder dashboard/stuur erin??






KIM

Lekker bezig :)
Starten kan maar je hebt dan wel gelijk een airbag foutcode en dus een brandend lampje als je de boel weer hebt ingebouwd...

de Boeing

 :eusa_dance: KIM to the rescue :eusa_dance:

...blijkt ie gewoon te rijden... Foutlampjes? ik heb niks zien voorbijkomen  ;D (vast wel weer te resetten)

schrok wel nog van de vacuüm lekkage van het turbometertje, hij zuigt aardig ja!

(en waar rijden zonder deurpaneel al een beklijvend gevoel gaf, is dat zonder stuur en dashboard toch wel de next level...)

classicT5

Pas in zon zeflrijdende Tesla gereden, is ook heel raar. Zeker in de stad, voor je gevoel wil je constant ingrijpen.

Goed bezig, leuk om te lezen en te zien

de Boeing

lijkt me idd ook heel raar


Iemand nog tips voor anti rammel tape? of vilt tape? Want ik vind bij autozaken alleen maar van die vulkaniserende linnen tape maar dat is volgens mij toch niet helemaal hetzelfde...

classicT5


de Boeing

Die zwaluwband idd, had hier lokaal ook al epdm band gevonden maar die is met 5mm toch wel wat te dik vrees ik.

Volvo zelf heeft hier 2 types toegepast lijkt het, een schuimachtig materiaal (vooral in achterklep kom ik die tegen) en een fluweel achtige tape (dunner) die bij dashboard veel lijkt te zitten (maar dus hier en daar door is gesleten).

Miyel

Die kapjes om de stuurkolom hoeven nooit los te zijn geweest voor de afgebroken schroefpunten.. Vaak genoeg er met de knie tegenaan stoten does the trick as well.
Deze kapjes zonder gebroken montagepunten vinden is lastig geworden!

Evenals het kabelboom schuim; ik wil het ook allemaal vervangen want vergaan. Helaas nog niets kunnen vinden wat er op lijkt, zelfs niet op Alie!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

Citaat van: Miyel op 23-10-2018 20:50:27
Die kapjes om de stuurkolom hoeven nooit los te zijn geweest voor de afgebroken schroefpunten.. Vaak genoeg er met de knie tegenaan stoten does the trick as well.
Deze kapjes zonder gebroken montagepunten vinden is lastig geworden!

Evenals het kabelboom schuim; ik wil het ook allemaal vervangen want vergaan. Helaas nog niets kunnen vinden wat er op lijkt, zelfs niet op Alie!

kapjes lijmen ook nog op to-do

Kabelboomschuim is echt vies en vervelend om te verwijderen  >:(

Wel heb ik nog (steeds) mijn slopert eiland-N staan en daarin zit ook nog flink wat van dat schuim rond de kabelboom (wat verrassend goed losgaat en nog intakt is, dat is dan weer mooi meegenomen  :) ). Al maakt het materiaal hier niet zo veel uit, je kan het volgens mij ook prima met wat oud textiel inpakken en vasttapen om rammel tegen te gaan...

de Boeing

#505
Zucht, waar zijn we weer aan begonnen...

Bij nadere inspectie blijkt er veel meer afgebroken te zijn:



Beide onderste schroefpunten zijn volledig verbrijzeld.

Bevestiging van de schopplaat bestuurderskant zijn ook alle afgebroken (wist ik eigenlijk al ..)



Heeft eerdere kluskabouter al eens proberen te herstellen met heeel vies goedje:


(ruwe schuurspons en veel remmenreiniger nodig gehad om dit weg te krijgen :<

Bij de alarm led onder de voorruit zit ook al een bast:

(hier kan ik helaas niet goed bij langs onder... maar goed, mits ik de 4 hoofd bevestigingspunten terug kan vastzetten gaat dit niet verder barsten)

De eerste eigenaar van de R was een bloemist (oud vrouwtje?!) met een zware voet want er zat een stinger in de auto waarvan ik nu nog de restanten tegen kom (sensor onder bumper al lang geleden verwijderd):



Dit is volgens mij de kabel daarvan (wegens losse zekering in kabel). Wel RaaR dat deze aangesloten lijkt op een originele Volvo stekker (die gele  ??? ?). De binnenmodule van die stinger zat niet meer in de auto toen ik hem kocht (wel 2 lelijke gaten in mijn dashboard onder bij de schopplaat, maar goed daar heb ik alleen last van als ik weer eens kachelradiator moet vervagen (binnen 10j :))

Dit is dan weer minder:



Iemand enig idee waarvan deze is? het alarm??  Rode losse draadje lijkt me niet bevorderlijk...


Na goed zoeken (plastic vinden) en puzzelen toch nog mijn 2 afgebroken dashbevestigingspunten kunnen reconstrueren:




Hier gelijmd met 2 componenten lijm geschikt voor ABS. Nee dit gaat niet sterk genoeg zijn maar geeft me wel een goede 'mal' om het te versterken zodat ik wel de exacte plek van het schroefgat weet. (blij/opgelucht mee want deze 4 bevestigingspunten zitten niet mooi op 1 lijn en je kan het ook onmogelijk bekijken/opmeten met het dash erin).

Ik denk dat ik ze alle 4 hierna nog ga versterken/inpakken met epoxy en carbontape.

Hier even drogend met wat schilderstape om ze voorlopig op hun plek te houden:



Onderste ook maar volgekapt met lijm:



en de schoopplaat punten eveneens even aan de droog 'was'draad:



Voordeel ook hier was dat door de vinyl alle afgebroken plastic stukjes hier nog wel min of meer op hun plaats zijn blijven zitten wat helpt bij het lijmen. Ook deze ga ik wellicht nog versterken met epoxy en carbontape.


Ooit heeft er ook zo een duikboot telefoon (of iets kudo-achtige) vastgeschroefd gezeten tegen het dashboard langs de radio, waardoor er daar nu 2 lelijke schroefgaten zitten, had al eens gekeken of dit nu ook te fixen is (vinyl kan je blijkbaar ook lostrekken en vervangen) maar dat terug strak krijgen?! (mss maar mee leren leven, want lelijk is ie toch a...)

arjenT5R

Die'n geel stekker is een favoriet van mij haha is idd een originele niet gebruikte stekker alles zit er op constant plus geschakelde plus en massa. Ik sluit daar ook meestal losse meters enzo op aan.

En mn rete stoere cut-out valve zit er ook op :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

cornelis-b

De afgebroken punten heb je nu weer verlijmd, om dit weer stevig te krijgen kan je aluminium 1mm nemen en daar met een schaar het juiste model uit knippen. Zowel het aluminium als het kunststof opruwen met schuurpapier bv korrel 180 en dan de boel verlijmen met Bison Rapide epoxylijm. wordt weer bere sterk. Heb zo al heel wat schopplaten en dashboard bevestigingen hersteld.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

de Boeing

Citaat van: arjenT5R op 24-10-2018 13:04:10
Die'n geel stekker is een favoriet van mij haha is idd een originele niet gebruikte stekker alles zit er op constant plus geschakelde plus en massa. Ik sluit daar ook meestal losse meters enzo op aan.

En mn rete stoere cut-out valve zit er ook op :P

Jaa, kijk daarom alleen al is het zinvol om een blog bij te houden. Kan ik vannacht weer rustig (van iets anders) wakker liggen.
Maar idd keihandig, kan ik eindelijk eens mijn hemelverlichting (x70 mod) ledjes geschakeld maken zonder in de originele kabelboom te moeten snoeien (brrr)

de Boeing

Citaat van: cornelis-b op 24-10-2018 13:16:12
De afgebroken punten heb je nu weer verlijmd, om dit weer stevig te krijgen kan je aluminium 1mm nemen en daar met een schaar het juiste model uit knippen. Zowel het aluminium als het kunststof opruwen met schuurpapier bv korrel 180 en dan de boel verlijmen met Bison Rapide epoxylijm. wordt weer bere sterk. Heb zo al heel wat schopplaten en dashboard bevestigingen hersteld.

Ja zoiets zat ik ook al te denken, al lijkt het me wel wat moeilijker uit te voeren...

Dit ook nog gevonden:
https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/04/20/95-repair-brokenloose-dashboard/
aan de andere kant van de plas fixen ze het met metalen strips ter versteviging...


Dacht zelf het te versterken met die carbontape (15mm) en epoxy die ik ook gebruikt heb om mijn R bumpert te fixen (werkte namelijk wel fijn om contouren te volgen en lijkt bij bumper heel stevig te zitten). Of denk je dat het hier bij het ABS interieur geen goed idee is?