Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Citaat van: KIM op 01-01-2020 01:17:54
Is die SRS module ook uit een  CAN bus auto?
Ik dacht dat alle diagnose info via de CAN bus verloopt en niet via de K-lijn. Kom je wel de andere modules in met Vida?
Gelukkig wel. De SRS module uit een S70/V70 classic van 1999/2000 heeft Volvo onderdeelnummer 9472727 en is geproduceerd door Temic. Dit is in ieder geval zeker weten dezelfde. Volgens mij werd hiervoor een ander type controller gebruikt (ook omdat de airbags in de stoelen voor MY99 niet vanuit de controller werden aangestuurd).
Volgens de schema's is de CAN-Bus in onze classics maar heel beperkt en zitten de andere modules (voornamelijk interieur modules) in een ander netwerk. Omdat hier dezelfde modules op zitten als in de 850 ben ik er van uit gegaan dat dit de K-line is.
De CAN-Bus loopt in onze wagens heel duidelijk enkel vanaf pin 6 en pin 14 op de ODB2 poort. De overige signalen komen uit op pin 7, wat volgens de standaard pinout de ISO 9141-2-K-Line zou moeten zijn. De Cruise control zit op pin 13 en de IMMO heeft nog een aansluiting op pin 3, welke beide "Vendor Options" zijn, volgens de ODB standaard.




Citaat van: )()()sT op 01-01-2020 11:46:09
Respect hoor, dat je eraan begonnen bent!
Is het nou wel de gasinstallatie van de 10V, en los van de omschakeling, levert ie genoeg peut?
De installatie was al wel voorbereid: er ligt een 8mm leiding vanaf de gastank naar de verdamper en ook de verdamper kan 250PK leveren. De injectoren zijn net te klein (max 45,8PK per stuk, dus 229PK totaal), dus vandaar de cut-off bij 4000RPM (wat naar mijn idee erg conservatief is). De afstelling is uiteraard opnieuw gedaan en dat zal nog een keer gebeuren als de nieuwe (HANA Blue, max. 60 PK p.s.) injectoren geinstalleerd worden.

Citaat van: arjenT5R op 01-01-2020 16:03:35
ik geloof dat er ergens te lezen staat dat hij boven de 4000 rpm op lpg over gaat.
ik neem aan dat hij de lpg installatie opnieuw gecalibreerd heeft anders zou het sowieso niet kunnen werken
Jup. Zowiezo gebruikt de 10V een lambdasonde die een voltage van 5 naar 0 volt gebruikt om arm/rijk aan te duiden, terwijl de sensor in de T5 blokken precies andersom werkt. Dus dit zou inderdaad niet gewerkt hebben. Het aanpassen van instellingen is het minste wat je moet doen. Daarnaast heb ik de huidige injectoren al aangepast om het maximale vermogen te kunnen leven. Je boort de uitlaatjes van de injectoren namelijk op, om de maximale gasflow te reguleren. Ik had aanvankelijk 2,6mm gekozen om 144PK (=28,8PK per injector) te kunnen leveren (bij 1 bar verdamperdruk). Nu is dat uitgebreid naar 3.0mm om bij 1.2 bar maximaal 45.8PK per cylinder te kunnen leveren. Zie het plaatje hieronder voor de specificatie van de standaard W01 injectoren (links, rechts zijn de "Big-Flow" injectoren).


LPG is best een interessant stukje van de auto, wat dat betreft. De mogelijkheden in de AC Stag controller zijn best mooi en het is met enige moeite allemaal zelf te doen.

arjenT5R

Ohh maar als je de verdamperdruk nog wat hoger zet en de nozzle nog wat groter boort kom je er wel hoor.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Ja tot de originele 250 pk in ieder geval.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pcpg.janssen

Ik kom hier inmiddels veel te weinig. Niet omdat de Volvo er niet meer is, maar ik merk dat ik er minder tijd voor neem. Maar zo nu en dan doe ik nog iets nuttigs aan de Volvo, behalve de beurtjes en dat wil ik dan toch even delen voor het geval dat iemand een soort gelijk probleem heeft.

Al een aantal weken hoor ik op hobbelige of klinkerwegen een piepje van achteren komen. De eerste gedachte was natuurlijk weer de achterklep, maar toen ik de bank op een gegeven moment neerklapte, was het geluid ook weg. Het kwam dus uit de rugleuning van de achterbank. In de vergrendeling van de achterbank zitten 2 rode PUR blokjes, die zorgen dat de rugleuning goed klem wordt gezet tussen de metalen beugel die aan het chassis zit en de vergrending in de achterbank. Na grofweg 20 jaar, vallen die blokjes uit elkaar:


De voorgenomen oplossing zou kunnen zijn om de volledige vergrendeling te vervangen, maar de blokjes komen er redelijk makkelijk uit (zeker als ze toch al uit elkaar vallen) en als je iets van stevig rubber gebruikt, kun je hetzelfde effect bereiken. Ik heb daarom een oude slipper gepakt van een niet nader te noemen zwembad uit Nijmegen. Die dingen hebben een behoorlijk stevige/harde onderkant en wat minder hard foam om je voeten op te zetten. Verder heb je een hobby mes en een snijlat/lineaal nodig.


Je maakt van de slipper een nieuw blokje. Ik heb ervoor gekozen om de harde laag zowel aan de voor- als achterkant te doen en er ook 1 in het midden te plaatsen. Op die manier wordt het blokje lekker stug. Ik heb 2 varianten gemaakt: 1 heb ik in elkaar gezet met montage kit (krijg je vieze vingers van) en 1 met dubbelzijdige tape (die je ook kunt gebruiken om je spiegel in de badkamer aan de muur te plakken).


Plak op het stukje welke richting de bekleding van de stoel gaat "kijken" nog wat dubbelzijdige tape om te voorkomen dat het blokje ooit aan de wandel gaat als je de bank plat gooit, friemel het blokje terug de vergrendeling in en je krijgt het volgende resultaat:


Of het lang gaat werken: geen idee. Maar het is nu in ieder geval stil achter me  :D

Timo

Handig, rugleuning rechts achter maakt ook lawaai bij mij maar nog niet naar gekeken.
Nu moet ik niet meer ver zoeken wss  ;D
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

pcpg.janssen

Kleine waarschuwing voor iedereen die er vanavond (of de komende dagen) op uit gaat met de Volvo: het waait!



Mocht iemand een het betreffende dakstripje hebben liggen, dan wordt een PB-tje gewaardeerd.

pcpg.janssen

#217
Even wat achterstallige updates neerpennen:

12 november 2021 - Volvo V70 618.400KM - Rolhoes revisie
Zoals zovelen had ik ook het probleem dat de rolhoes was losgekomen van de zijkanten en dus niet meer oprolt. Na enige tijd in de garage te hebben gelegen, heb ik toch maar eens zo'n reparatie setje besteld en ik moet zeggen: een kind kan de was doen. Zeker als de hoes aan beide kanten geknapt is, zoals bij mij het geval was. Je zet de metalen stukken simpelweg op de rolhoes:


Je brengt de hoes op spanning door de metalen stukken een paar slagen te draaien en vervolgens schuif je de zijkanten er weer op. Zet hem terug in de auto, en het ziet er weer als nieuw uit:

pcpg.janssen

3 maart 2022 - Volvo V70 623.800KM - Plaatwerk
Na wat akkefietjes die de wagen er allemaal niet mooier op hebben gemaakt (deukje opgelopen in de linker voorportier op een parkeerplaats waar iemand te laat remde, het rechter voorscherm had een keer een tikje gehad en de motorkap had zo'n hoop steenslag dat het er echt niet meer uit zag), was het tijd om er weer eens wat moois van te maken. Dit is namelijk geen gezicht:


Dus met de geldbundel naar Auto Rima geweest waar ze chirurgisch twee ribben hebben verwijderd, maar de buit was aardig.

Het voorscherm en de motorkap zijn in ieder geval weer deukvrij en de juiste kleur blauw. En de strip bij de voorruit is vervangen voor een fris exemplaar.


En portieren vervangen is eigenlijk zo gepiept: 4 schroefjes en je tilt het portier er zo uit (niet vergeten je kabelboom los te maken).


De achterdeur had helaas gegraveerde ruiten. Leuk, omdat ik de voorgaande eigenaar van de XH-ZB-27 kan bedanken voor zijn portier. Minder leuk, omdat ik verder geen gegraveerde ruiten heb. Inmiddels is de achterruit ook vervangen voor het originele exemplaar, zodat het er weer netjes uit ziet.


Daarnaast ook nog een setje frisse naafkapjes gevonden in de nieuwe stijl


En die staan keurig netjes in de Perfo's


Jammer dat er nu een partij stof/zand op zit, dus het wordt weer wassen dit weekend. En dan ziet de V70 er weer keurig uit  8)

pcpg.janssen

18 maart 2022 - Volvo V70 624.800KM - Beurtje en weigerende cruise control
Afgelopen weer waren er 2 "spannende" dingen met de Volvo. Er ging een lampje aan met de tekst "Service" en de cruise control deed raar. Soms deed de cruise control het wel, soms niet, soms viel hij tijdens het gebruik uit en de laatste paar dagen wilde de cruise control helemaal niet meer aan.
Dus vandaag de garage in gereden met de nodige filters (lucht, interieur, olie) en een fles olie om dat Service lampje eens aan te pakken. Niet echt spannend, eigenlijk amper de vermelding waard, maar het is weer gebeurd.
De cruise control gaf wat meer uitdaging en was weer een leuke, oud-Hollande puzzel. Met dank aan deze Service & Repair Manual van Volvotips.com was het gelukkig een erg overzichtelijk probleem. Het eerste wat ik wilde doen was controleren of het pompje nog wel goed werkte. Als dat namelijk goed werkt, kun je simpelweg de cruise control "servo" (dat ding dat aan je gaspedaal vast zet) activeren en als je gaspedaal gedurende 1 of 2 minuten lekker in de WOT stand blijft staan terwijl het pompje niet meer loopt, weet je ook dat je geen vacuüm lek hebt. Met wat klooien met draadbruggen in het voetje van de cruise control module, was dat zo gepiept: het pompje werkt en ik heb geen vacuüm lek. Dan is het waarschijnlijk een electronisch probleem en na het verwijderen van de kap achter het stuur, was ook meteen duidelijk wat het probleem was:


Een simpel draadbreukje. Dus de soldeerbout, wat tin en een krimpkousje erbij gepakt, de twee stukjes kabel weer aan elkaar gemaakt en we hebben weer een werkende cruise control.

Binnenkort op het programma
Het dashboard rammelt/piept rechtsvoor. Ik had al eerder een poging gedaan nadat het ophangpunt rechts zo ongeveer geëxplodeerd leek:


Maar kennelijk ben ik een kluns met glasvezel en hars, dus ben ik nu opnieuw aan de beurt  :eusa_wall:

Ries van de Zilverschuit

Dat gekraak moet ik ook nog eens aanpakken. Ook die punten. Kan de zin er nog niet voor vinden.

Wel een mooie km-stand inmiddels zeg!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

pcpg.janssen

#221
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-03-2022 11:43:05
Wel een mooie km-stand inmiddels zeg!

Hij is gisteren nog iets mooier geworden  8)


Meteen even m'n handtekening aanpassen  ;D

pcpg.janssen

#222
30 mei 2022 - Volvo V70 628.800KM - Pre-APK controle
Ik mag weer voor de APK en dat wil zeggen dat het weer tijd is om eens goed onder de auto door te lopen. In de afgelopen had ik een probleempje met wat inhouden vanaf 3000RPM onder WOT. Zowel op gas als op benzine, hoewel het op gas iets vaker/heftiger leek. De oorzaak is inmiddels gevonden:

De verdelerkap is niet meer erg mooi:


En de rotor is wit uitgeslagen, dus die heeft het ook zwaar (gehad):


In beide gevallen, kun je de slijtage zien. Voor nu heb ik ze even schoongemaakt en afgevijld en het probleem is minder, maar soms nog wel aanwezig. Dat is bemoedigend, want dat betekent dat ik in de goede richting zit.

Daarnaast vond ik de auto wat zoekerig en zijwind gevoelig op snelheid. Na 6 jaar is er al de rechter endlink in m'n achterwielophanging versleten. Dat vind ik erg snel voor Lemforder endlinks.

De linker oogt trouwens nog gloednieuw  :eusa_think:

En tot slot vond ik daar vlakbij nog wat lelijks: de koppeling van de benzinetankhals (scrabblewoord?):


Dus vandaag maar eens wat nieuwe onderdelen besteld. Naast de endlinks ook het tooltje besteld om deze te kunnen verwijderen/plaatsen (Volvo 9995497), een aantal meter 4mm vacuumslang om onder de motorkap eens wat te gaan vervangen en 2 nieuwe bandjes (Hankook Ventus Prime 3 K135).

Zaterdag kan ik bij een forumlid een dashboard en een bijrijdersstoel gaan ophalen. Die laatste gaat uit elkaar gehaald worden om de vulling in mijn bestuurdersstoel te vervangen, want na 600k km merk je toch dat het wat gebruikt is. En de meeste bijrijdersstoelen krijgen een stuk minder te verduren.

Dus het wordt een druk pinksterweekend  :eusa_dance:

850blues

't Blijft leuk om je blog te volgen, zeker met die foto's erbij.  :eusa_clap:

Die koppeling van de benzinetankhals is zeker krokant  ;D , maar in die staat heb ik ze hier wel eerder gezien.

Had je die rotor en verdelerkap overgezet van je 10V?
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

pcpg.janssen

#224
1 juni 2022 - Volvo V70 628.900KM - Rotor en verdelerkap
Citaat van: 850blues op 01-06-2022 12:57:43
't Blijft leuk om je blog te volgen, zeker met die foto's erbij.  :eusa_clap:
Thanks!

De rotor en verdelerkap waren in ieder geval oud. Ik weet niet zeker meer of ze van de 10V afkwamen, maar dat zou goed kunnen. Op 1 juni kreeg ik een doosje met onderdelen binnen en de verdelerkap/rotor wisselen is een klein klusje, dus dat heb ik 's-avonds vast gedaan.



Het reed weer heerlijk stottervrij, de volgende ochtend naar kantoor  :eusa_dance:


2 juni 2022 - Volvo V70 629.000KM - Deurrubbers vullen
Ik heb er al een tijdje last van, dat er na een flinke regenbui, wat water op de stoelen ligt. Het lekt langs de portierrubbers naar binnen. Nu had ik het idee dat de deurrubbers wellicht wat slap/plat zijn geworden na 23 jaar en dat het misschien wel een idee was om de rubbers te vullen met een stukje siliconenslang (4mm binnendiameter). Zo gedacht, zo gedaan:



Ik heb eerst het rubber uit de sponning gehaald en daarna aan de achterzijde een sneetje gemaakt waar ik de slang door naar binnen kon duwen. Met een trekveer en de nodige siliconenspray heb ik de siliconenslang er uiteindelijk in gekregen. Nog geen bui gezien, maar op het gehoor lijken de voorportieren in ieder geval beter te sluiten. De achterportieren zijn een minder groot succes: je moet ze met aardig geweld dicht gooien, anders vallen ze niet helemaal dicht. Dus die slang moet er weer uit. Jammer, want de achterbank was regelmatig nat.

En vandaag de 629.000 km aangetikt:


3 juni 2022 - Volvo V70 629.000KM - Subframe endlink achter vervangen
Geen kilometer gereden, maar wel wat gedaan vandaag. Die vervelende subframe endlink vervangen. Ditmaal heb ik het tooltje ervoor besteld en daarmee ging het vrij soepel.


Omdat het maar aan 1 kant fout was, heb ik het subframe aan 1 kant laten zakken. Je hebt in principe genoeg ruimte om te werken, als je het subframe aan de andere kant van de auto iets los maakt en de schokdemper aan de kant waar je aan het werk bent. Ik heb geen enorme foto rapportage gemaakt, omdat ik de klus al eens eerder heb gedocumenteerd. Dus voor de vorm, de oude en nieuwe endlink naast elkaar:


Wat me opviel bij de oude is dat die gemaakt is door Boge, terwijl er Lemförder op de doosjes stond.


En dit was de reden van de ellende. Er zat wat keramisch vet tegen de endlink aan, wat kennelijk het rubber heeft aangetast.


Dus de wijze les die ik hieruit kan delen: let op met het gebruiken van vetten bij rubbers. Ik heb de endlink er nu trouwens ingeperst met siliconenvet als glijmiddel, omdat dit rubbers niet zou aantasten.