Auteur Topic: Tuningoverzicht (update: meer info)  (gelezen 34377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvos60t5

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Geslacht: Man
  • S60 T5 Getuned door ET en MTE "The Sleeper"
Tuningoverzicht (update: meer info)
« Gepost op: 15-03-2005 08:56:49 »
Bij het zoeken op dit forum viel het mij op dat veel mensen op zoek zijn naar de verschillende mogelijkheden van tuning van (T-5) R motoren, dus heb ik een overzichtje gemaakt van de diverse mogelijkheden die ik ben tegengekomen. Dit overzicht is niet juist en/of volledig, want een deel is 'gepapegaaid' en een deel berust op smaak en daar kan je niet over twisten dus ik zie graag commentaar en/of aanvullingen.
 
 CHIPTUNING:   Elke injectiemotor is voorzien van een ECU. De ECU regelt o.a. de injectie, turbodruk, de lucht/brandstof verhoudingen enz. Bij het chiptunen gaat men de software  (en dus de parameters) beïnvloeden. Aangezien je auto wel heel moet blijven is het raadzaam om het chippen bij een ervaren tuner (zoals Rica, Heico, TME etc) te laten plaatsvinden zodat de andere regelingen zoals noodloopregeling, het opslaan van motorstoringen enz in stand blijven. Tuners beloven soms vermogenswinsten van 50+ pk's maar dit is zonder andere aanpassingen aan met name de flow van de lucht door de motor (denk aan inlaat en uitlaat) niet aannemelijk. Om het maximale vermogen ook daadwerkelijk tot je beschikking te hebben is het noodzakelijk dat super benzine getankt wordt. Sommige tuners adviseren om de automaat na tuning altijd in de Sport stand te zetten. Een en ander heeft te maken met het verhoogde koppel wat op de koppelomvormer wordt losgelaten (IS DAT ZO?). Alleen MTE maakt de software especifiek voor een automaat.

LUCHTFILTER:  Om het maximale uit de motor te halen is het belangrijk om de luchtstroom door de motor te optimaliseren. Er zijn diverse mogelijkheden om de luchtstroom aan de inlaatkant te optimaliseren:
Een vervangingsfilter (hierdoor blijft de originele 'kast' in stand) laat tot ~40% meer lucht door dan het originele luchtfilter. Bovendien  geven sommige  fabricanten een vermogenstoename op van 6 tot 8 pk. Bij alleen chiptunen volstaat een dergelijk filter.  
Een alternatief luchtfilter waarbij de originele 'kast' wordt verwijderd zorgt voor een groter oppervlak waardoor de lucht kan worden aangezogen en dus (nog) minder weerstand. Het aanzuiggeluid neemt hierbij wel toe.  Iets heel anders is de montage van een carbon airbox. Door de constructie van de airbox wordt een RAM-effect gecreerd, waardoor de aangezogen lucht onder druk de aanzuigbuis naar de turbo wordt ingeperst. Sommige fabricanten beloven vermogenstoenames van minimaal 10 tot maximaal 18 pk. Één van de grootste restricties zit in de pijp van de luchtbox naar de turbo. Vervanging van deze pijp kan tot wel 10 pk opleveren.
 
3" DOWNPIPE:   Het eerste deel van de uitlaat na de turbo heet de DownPipe. Door de montage van een 3" DP (origineel is dit 2,5") met/zonder catvervanger zal de motor beter kunnen ademen en de turbo al bij lagere toerentallen zijn werk gaan doen. Ook het 'turbogat' is na montage verdwenen. Bovendien beloven fabricanten een vermogenstoename van 10pk en 10Nm. Door de verminderde tegendruk wordt de turbo en/of het uitlaatspruitstuk thermisch minder belast en wordt zodoende de levensduur van turbo en motor verlengd. Bovendien verhoogt een 3" DP het rendement van het chiptunen. Let er wel op dat sommige turbo's een schuine flens hebben waardoor bij het vervangen van de turbo mogelijk ook weer een nieuwe DP nodig is. Om te weten of jou volvo een turbo met schuine flens heeft kan je kijken op www.swededemon.com/turbo/turbolist.html
Bij het monteren van een andere DP is noodzakelijk om de software opnieuw te laten upgraden (remappen).

GROTERE TURBO:  Om meer dan +/- 300 pk's uit het volvoblok te halen is een 18T, 19T en of KKK24 turbo vereist. Met deze originele volvoturbo's zijn tot maximaal +/- 350 pk's te mobiliseren. Voor nog meer vermogen zijn andere niet origineel door volvo geleverde turbo's noodzakelijk. Kijk op www.swededemon.com/turbo/turbolist.html om te checken met wat voor turbo jouw volvo is uitgerust. Bij het vervangen van een turbo is het i.v.m. de DP van belang om te checken of je oorspronkelijke turbo een schuine flens heeft. Ook hier is het noodzakelijk om te remappen.

INTERCOOLER:  Een geoptimaliseerde koeling zorgt voor een soepelere en constante vermogensafgifte. Een grotere en/of anders geplaatste intercooler zorgt voor een hogere efficientie van de turbo door de temperatuur van de lucht die de motor ingaat omlaag te brengen. Vooral bij 'zwaar' getunde motoren is een grotere intercooler effectief. De standaard intercooler is voor 'lichtere' vormen van tuning vaak afdoende. Bij sommige volvo's (850 en 70-serie vanaf 1995) zit een inlaatsysteem van buizen en slangen tussen turbo en gasklep gemonteerd met 11 bochten, daarnaast beschrijft dit systeem een behoorlijk traject over en langs het warme motorblok. Volvo heeft hiervoor gekozen om de inlaatlucht op deze manier niet te ver terug te koelen omdat er in erg koude landen anders problemen kunnen ontstaan met vastgevroren gaskleppen e.d. In Nederland zal het echter nooit zo koud worden dat dit probleem optreedt. Je kan dit systeem vervangen voor het zogenaamde 'reversed-system' waarbij de stroom door de intercooler precies andersom loopt en daarom het traject wat de gecomprimeerde lucht moet afleggen veel korter is (maar 6 bochten i.p.v. 11). Het effect is een snellere reactie op het gaspedaal en een hoger vermogen bij een lager toerental
 
INJECTOREN:  De verschillende type's hebben verschillende injectoren. De injectoren bepalen mede het maximaal mogelijke vermogen dus voor wie alles uit zijn motor wil halen is het zaak om te controleren welk type injectoren geinstalleerd is.  
 
OPEN DUMPVALVE:  De open dumpvalve vervangt de gesloten standaard dumpvalve. De opgebouwde druk in het inlaatkanaal wordt door montage van een open dumpvalve razendsnel afgeblazen zodat de turbo vrij kan blijven draaien. Hierdoor wordt het turbogat gereduceerd, en pakt de motor sneller op bij het schakelen. Bovendien krijg je het specifieke afblaasgeluid.

VERZWAARDE WASTE-GATE CILINDER: Deze verzwaarde waste-gate bedieningscilinders hebben een zwaardere voorspanning en zijn daardoor ideaal voor turbomotoren waarvan de turbodruk d.m.v. chiptuning is verhoogd. In een dergelijk geval kan de standaard waste-gate cilinder in sommige gevallen te weinig weerstand bieden aan de hogere druk die in het compressiegedeelte van de turbo wordt opgebouwd, daardoor wordt de waste-gate als het ware opengeduwd door deze druk. Een deel van de turbodruk vloeit daardoor meteen weg in het uitlaatsysteem en het toerental van de turbo wordt afgeremd.  
« Laatst bewerkt op: 05-01-2007 10:19:31 door volvos60t5 »
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Turbobiker

  • forum-terrorist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 8698
  • Geslacht: Man
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2005 12:33:17 »
Keurig Volvos60t5, je hebt het razendsnel opgepikt en netjes verwoord. Het zou nog iets uitgediept en uitgebreid mogen worden, maar het klopt behoorlijk ;) (ik zou het niet beter kunnen)

Hopelijk vinden nieuwe bezitters van een T5 snel dit stukje, dat kan ze direct een heel eind op weg helpen.

Over de automaat loopt een ander draadje momenteel en ik zou aan het tunen toe willen voegen dat het nu hoog tijd wordt iets aan je remmen te doen als je zoveel vermogen hebt en dan eventueel ook je onderstel aan te pakken.

Mogelijkheden voor remmen beginnen met andere blokjes, andere schijven, grotere schijven en betere remleidingen, maar veel beter is om voor een ander, hoogwaardiger remsysteem te monteren.

Voor het onderstel zijn diverse dempers te krijgen van gerenomeerde merken. Ze zijn allemaal stugger gedempt (dus ook minder comfort) en zorgen (vooral) voor een beter bochtgedrag. Instelbare dempers is voor straatgebruik niet echt nodig, tenzij je regelmatig wisselt met de belading van je Volvo.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2005 12:33:50 door Turbobiker »
De Tussenpaus

volvos60t5

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Geslacht: Man
  • S60 T5 Getuned door ET en MTE "The Sleeper"
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2005 13:35:07 »
Uitlaatsysteem: De originele uilaat zorgt voor tegendruk. Door de installatie van een free flow uitlaatsysteem kan je deze tegendruk verminderen. Hou er rekening mee dat de door volvo geleverde sportuitlaten minder tegendruk leveren maar nog wel meer dan een volledig free flow systeem van bijvoorbeeld ferrita, supersprint etc.

Waterinjectie: Waterinjectie brengt de temperatuur in de verbrandingsruimte omlaag (tot wel 100 graden lager ) waardoor de extra thermische energie die vrijkomt bij zwaar getunede motoren goed kan worden ondervangen. Hierdoor en omdat het mengsel veel homogener is kan je de turbodruk verhogen en de onsteking veel scherper afstellen. Belangrijk bij het installeren van waterinjectie is goede aanpassing van de software zodat je optimaal gebruik kan maken van de scherpere onsteking etc.

Uitlaatspruitstuk: Het originele spruitstuk heeft niet echt een optimale flow. Het later geleverde 'japanse' spruitstuk heeft al een betere flow en het nog later geleverde 'R' of 2.5T spruitstuk is nog beter.

Boostcontroller: zeker bij het Bosch 4.4 motormanagementsysteem kunnen boostspikes een probleem vormen bij installatie van grotere turbo's. Deze kan je voorkomen door de installatie van een boostcontroller. Daarnaast zijn er nog meer voordelen:
- je haalt altijd je druk ongeacht de weersomstandigheden (let wel op bij koud/vochtig weer)
- de turbodruk wordt digitaal en duidelijk weergegeven
- je kunt zelf de drukopbouw programmeren
- meerder presets (handig als je de wagen uitleent)

Gevolgen van tuning: Bij een getunde motor zijn de door volvo ingebrachte 'reserves' teniet gedaan. Er is sprake van zwaardere thermische belasting en onderdelen als een uitlaatspruitstuk, koppeling etc. slijten sneller. Een opgefokte volvo is dus uiterst kwetsbaar bij koude motor en vergt een bestuurder die de opwarmtijd van het koelwater (en de olie!) respecteert. Uiteraard ook de boel altijd goed laten afkoelen na 'goed' gebruik. Als gevolg van motortuning is het ook verstandig om de remmen en het onderstel aan te passen. De standaared dempers, en remmen zijn eigenlijk onvoldoende om het extra vermogen goed op te weg te krijgen waardoor een deal van de tuning eigenlijk verloren gaat.

 
« Laatst bewerkt op: 05-01-2007 10:16:43 door volvos60t5 »
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

s©ub@

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
  • Geslacht: Man
  • V70 XC AWD 2.5T '98 - C30 2.0D R-Design
    • Diving Nomads
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2005 16:43:15 »
en afkoeltijd... niet te vergeten... ;)

nu nog een stukje over een boostcontroler (manueel en automatisch) en over aquamist, dan kun je daarna door met de NOS beschrijving voor volvo's ;)

Net werk hoor 60t5
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Eugene

  • Going fast on a budget
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10058
  • Geslacht: Man
  • S60 T5
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #4 Gepost op: 15-05-2005 16:26:51 »
Beetje late reactie maar idd heel mooi werk. Voor een beginnend 850/x70(Turbo) rijder wordt zo een heleboel duidelijk.

Nu idd nog de boostcontroller en aquamist, al heb ik gene idee hoe beiden werken......

If it's not blown, it sucks...

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #5 Gepost op: 15-05-2005 22:03:04 »
Beetje late reactie maar idd heel mooi werk. Voor een beginnend 850/x70(Turbo) rijder wordt zo een heleboel duidelijk.

Nu idd nog de boostcontroller en aquamist, al heb ik gene idee hoe beiden werken......


Raadpleeg dan een expert want een boostcontroller in onjuiste handen is in staat om in één klap je motor te slopen, je gaat dan namelijk de turbodruk en opbouw regelen buiten de ecu om, dus de ingebouwde veiligheden worden ook omzeild. M.a.w. je kunt de druk erg (té) hoog opvoeren zonder dat de ecu ingrijpt.....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

  • Going fast on a budget
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10058
  • Geslacht: Man
  • S60 T5
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #6 Gepost op: 15-05-2005 22:31:04 »
Maar zon boostcontroler heb je pas nodig als je het nog niet snel genoeg vind gaan met een 19T, 3" downpipe, grotere intercooler, chip enz... of is die altijd handig zodat je niet altijd op het maximum van de auto rijdt?

Wie heeft hier eigenlijk een boostcontroler?

If it's not blown, it sucks...

M a r c

  • Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11424
  • Geslacht: Man
  • Broemmmmm
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #7 Gepost op: 15-05-2005 22:46:28 »
Maar zon boostcontroler heb je pas nodig als je het nog niet snel genoeg vind gaan met een 19T, 3" downpipe, grotere intercooler, chip enz... of is die altijd handig zodat je niet altijd op het maximum van de auto rijdt?

Wie heeft hier eigenlijk een boostcontroler?

Moi
Tom
Johann
Scub

De belangrijkste redenen om een boostcontroller aan te schaffen (voor mij):

- eventuele boostspikes voorkomen door de ingebouwde "Peakwarn"
- je haalt altijd je druk ongeacht de weersomstandigheden
- de turbodruk wordt digitaal en duidelijk weergegeven
- je kunt zelf de drukopbouw programmeren
- meerder presets (handig als je de wagen uitleent)
« Laatst bewerkt op: 15-05-2005 22:49:40 door MH »
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #8 Gepost op: 15-05-2005 22:52:35 »
En moi 8)
En niet op de hoogste stand zetten met koud weer........ :-\

Zippo

Eugene

  • Going fast on a budget
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10058
  • Geslacht: Man
  • S60 T5
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #9 Gepost op: 15-05-2005 22:59:41 »
Dus als je ermee weet om te gaan is het eigenlijk meer voor de veiligheid en continue prestaties ipv "betere" prestaties?

Wat kost zoiets ongeveer?

If it's not blown, it sucks...

Zippo

  • Volvo Specialist
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • Geslacht: Man
Re:Tuningoverzicht
« Reactie #10 Gepost op: 15-05-2005 23:04:05 »
Rond de 275 euro via Ebay! ;)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11032
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: Tuningoverzicht (update: meer info)
« Reactie #11 Gepost op: 23-12-2008 23:40:31 »
Moet er hier niets staan over stage 0? :)

RobbertC70

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • Geslacht: Man
  • C70 T-5 Automaat 1998, MTE performance
Re: Tuningoverzicht (update: meer info)
« Reactie #12 Gepost op: 24-12-2008 14:08:00 »
Stage 0; brede banden en zorgen dattie blinkt die Volvo van je! :eusa_dance:

elianmars

  • C70 T5 convertible
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 33969
  • Geslacht: Man
  • C70 T5 convertible + MG ZS EV
Re: Tuningoverzicht (update: meer info)
« Reactie #13 Gepost op: 24-12-2008 14:10:14 »
Stage 0; brede banden en zorgen dattie blinkt die Volvo van je! :eusa_dance:


 :eusa_naughty:  ;D

Eerst zorgen dat alles 100% in orde is, voordat je überhaupt aan tuning gaat denken.

Eugene

  • Going fast on a budget
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10058
  • Geslacht: Man
  • S60 T5
Re: Tuningoverzicht (update: meer info)
« Reactie #14 Gepost op: 24-12-2008 14:18:59 »
Stage 0; brede banden en zorgen dattie blinkt die Volvo van je! :eusa_dance:


 :eusa_naughty:  ;D

Eerst zorgen dat alles 100% in orde is, voordat je überhaupt aan tuning gaat denken.

Met name de techniek dan, steenslag loopt ie niet minder om :P ;D

If it's not blown, it sucks...