Meedenkers gevraagd voor aandrijfprobleem van de XC

Gestart door KIM, 30-06-2016 17:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Nee ook al koud; ik kreeg m de volgende dag niet meer de brug op.
Aandrijving werkt zowel vooruit als achteruit niet.

vincen tdi

Citaat van: Peultje op 04-07-2016 15:02:51
Als de Visco stuk is gaat mijn verhaal inderdaad niet op. Hetzelfde geldt als de cardanas gebroken is of het achterdifferentieel lurp.

Verder blijft gelden dat het principe van onze vierwielaandrijving er uit bestaat dat er normaliter 85 procent van het vermogen naar de voorwielen gaat. Als echter een voorwiel doorslipt komen de gemiddelde ( over links en rechts) toerentallen van voor en achter niet meer overeen en warmt de de siliconenolie in de Visco op en wordt daardoor visceuzer (net als in sommige radiatorfans) zodat er een meer starre verbinding met tussen de bak en de achterwielen ontstaat waardoor er meer vermogen richting die achterwielen gaat en je aandrijving blijft houden.
Dus als een voorwielas kapot is zou je achterwielaandrijving moeten houden. Dit tenzij er meer kapot is.


In samenhang met dit verhaal kan het natuurlijk wel zo zijn dat een van de voorste assen het eerst begeven heeft (losgelopen of homokineet )en dat een km of 75 later uiteindelijk de visco ook de geest heeft gegeven (want die heeft het dan 75 km lang flink te verduren gehad )
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

KIM

Dat verklaart niet waarom ik bij Tilburg in eerste instantie geen aandrijving heb gehad.

classicT5

Kunnen we weddenschap afsluiten? Ik gok op de koppelomvormer.

Ga je die nog openmaken na het wisselen?

V70R^2

Citaat van: Peultje op 03-07-2016 19:32:23
Als ik het goed begrijp wordt vanaf de krukas de koppelomvormer aangedreven. Deze drijft de automaatbak aan. Na de automaat splitst de aandrijving. Een aftakking gaat via de HO naar de achterwielen en de andere aftakking via een differentieel naar de beide voorwielen. Dat de as naar de HO om de rechtervoorwielas draait doet daar niets aan af. Met een defect voorwieldeel zou het achterwieldeel gewoon moeten aandrijven en vice versa. Ergo, het probleem ligt niet in het voorste differentieel of de HO of een ander deel hierna.

Het probleem kan dus volgens mij alleen in de koppelomvormer of de andere delen van de automaatbak liggen.

Ik hoop dat ik hiermee een zinvolle niet al te overbodige bijdrage heb geleverd.

Als ik er vanuit mag gaan dat de awd van zowel de automaat als handbak het zelfde werkt zit het toch ietsje anders bij het dikgedrukte:

De HO zit direct op het diff (kroonwiel) vast met die sleeve/bus.

Dus aandrijvingsverlies op welk wiel ook zou je volgens mij dichter bij de betreffende as moeten zoeken, of in de koppelomvormer.

Zijn beide assen al gecontroleerd of ze goed vast zitten en aandrijven, al dan niet gedemonteerd of ze stuk zijn?

Anders ga ook ik het in de koppelomvormer zoeken??

S. Brouwer

Met mijn eerdere 850 automaat ook meermalen de ervaring gehad dat de aandrijving volledig wegviel.
Even laten staan ( minuut)  en dan opnieuw starten zorgde ervoor dat de aandrijving weer hersteld was.
Volgens het revisie bedrijf bleek de oorzaak uiteindelijk in het brein vd bak te liggen.

Ik heb uiteindelijk de bak vervangen door een ander exemplaar. Kan dus niet exact de oplossing geven.
Persoonlijk zou ik het hierdoor echter niet in de omvormer gaan zoeken.

KIM

De voorassen zitten gekoppeld aan de sattelietwielen van het differentieel en krijgen op die manier hun differentieelwerking.
De bus van de HO zit gekoppeld aan het grote tandwiel van het differentieel. Differentieelwerking van de achterwielen komt van het achterdiff.
Een en ander betekent dat bij uitval van een van de voorassen nog altijd aandrijving naar achteren plaatsvindt. Mocht het zo zijn dat alleen deze aandrijving aanwezig is, denk ik dat niet voor de visco gevreesd hoeft te worden. Het frictiekoppel waarop deze wordt getest bedraagt al 50 Nm. Dat is ruim voldoende om tractie zonder slip te verzorgen bij rustig rijgedrag.

V70R^2

#52
Duidelijk zo. Ik geloof dat na nalezen we uiteindelijk toch hetzelfde bedoelen ;D

Een defecte bak/diff zou je wel moeten horen zou je denken, loopt aan/herrie/etc.

Koppelomvormer, misschien gezien de recente motorswap, toch de eerste verdachte? Aandrijving hiervan kan natuurlijk iets mee gebeurd zijn, geen druk = geen aandrijving als ik het goed begrepen heb?


Als het brein/ de kleppen slijten zou je toch de afgelopen tijd achteruitgang moeten hebben gemerkt? Zoiets treed niet zomaar op, en zorgen voor een blijvend verlies van aandrijving?

Peultje

Eens. De achterwielaandrijving zit tot de Visco star via het kroonwiel van het voordifferentieel, via de bus met binnenvertanding en de HO aan de uitgaande as van de bak. Eventuele toerenverschillen tussen de voor- en achterwielaandrijving worden in de Visco opgevangen. Vanuit het voorste kroonwiel worden de satellietwielen van het voordifferentieel aangedreven die weer aan de linker- en rechteraandrijfas naar de voorwielen zitten.

Het differentieel van de achterwielen zit in de achteras na de Visco.

Ik weet niet of het voorste kroonwiel direct op de uitgaande as van de bak zit of dat er nog een pignon overbrenging tussen zit.

Als dit laatste het geval is kan een probleem met die pignon KIM's probleem natuurlijk ook goed verklaren. Dit ook in het van het bij sturen verdwijnen ervan. Zou door een kleine links-rechts beweging van het kroonwiel toch net weer aandrijving door de pignon kunnen optreden.





Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

KIM

Ik zal vanavond even een foto van een AWD diff plaatsen. Daaraan is duidelijk te zien dat de bus naar de HO direct op het kroonwiel van het voorste diff zit.
Vandaar ook mijn conclusie dat het niet iets met (alleen) de voorassen kan zijn omdat je dan nog altijd achterwielaandrijving overhoudt.

classicT5


KIM

Kijk, dit is een AWD diff (met dank aan mario850):




Die splines die je ziet zitten zijn de splines waarover je de HO bus schuift; deze zit dit dan dus gekoppeld aan het kroonwiel.


Aan de binnenzijde kun je de splines vinden van de voorassen (in dit geval de recher vooras):




Deze zit dus gestoken in de sattelietwieltjes van het differentieel.


Ik verwacht dat alleen dit diff en het bakhuis aan de rechterzijde het verschil maakt met een FWD bak.


mario850

Heb vanmiddag ook de koppelomvormer open geslepen.

Daar zit niet veel bijzonders in dan schoepen en onderin een
Plaat met veren. Dacht dat het spannender zal zijn.
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

leons850

Citaat van: mario850 op 05-07-2016 18:41:48
Heb vanmiddag ook de koppelomvormer open geslepen.

Daar zit niet veel bijzonders in dan schoepen en onderin een
Plaat met veren. Dacht dat het spannender zal zijn.

Foto's? :angel:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

mario850

App ze morgen kan jij ze hier neer zetten😀
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options