Bak schiet uit zijn twee

Gestart door beunmaat, 27-07-2016 06:47:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beunmaat

Goedemorgen,

Sinds kort heb ik wat nieuws. Als ik aan het rijden ben en ik schakel terug naar zijn 2 schiet hij steeds vaker uit zijn versnelling.

Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb een kapot schakelbusje gevonden, setje nylon bussen gekocht en erin gestoken, maar het probleem blijft. De bak schakelt soepel door alle versnellingen.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

SB T-5R

Zou een motor / baksteun kunnen zijn die kapot is.

Kapitein Haak

Dit volg ik ff want heb er ook last van...
Vooral bij lagere snelheden en bv op laten pakken vanaf stationair...
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

Berserk-Volvo

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

pcpg.janssen

Het zou ook je synchomesh kunnen zijn: dat was het geval bij een vriend van me in z'n V70 diesel.

Even een schaamteloze copy-paste van de website van Carrec:
CiteerHet probleem van "uit de versnelling schieten", bijvoorbeeld bij het acceleren of gas loslaten, kan meerdere oorzaken hebben. Het schakelmechanisme kan versleten zijn, de schakelmof kan versleten zijn en het kan ook met de synchroniseer inrichting te maken hebben.
De tandwielen krijgen tijdens het rijden een behoorlijke kracht te verduren om het koppel van de motor over te brengen op de wielen. Deze krachten in combinatie met slijtage kan er voor zorgen dat er zijdelingse (axiale) krachten ontstaan, die er voor zorgen dat de versnellingsbak uit de versnelling schiet.
In sommige gevallen kan een losgelopen borging (een moer bijvoorbeeld) of versleten motorsteunen ook de oorzaak zijn.

Miyel

Er zitten in de bak verschillende veertjes met kogeltjes welke de versnellingen 'locken'. Mij viel op dat van twee losgehaalde bakken sommige veertjes minder lang en dus minder sterk zijn.
Als zon veertje breekt, kun je hem nog wel in een versnelling zetten maar blijft hier niet in hangen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

twotone

Is 't puur en alleen de 2e versnelling, of heb je met andere versnellingen (bijvoorbeeld de 4e) ook minder 'weerstand' ? Bij mij zijn de motor/baksteunen verrot en dit is naast 't voelbaar kantelen van de motor ook merkbaar in z'n 2e en 4e versnelling, waar die soms met gemak uit schiet tijdens 't uitrollen
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

beunmaat

in mijn geval alleen de tweede versnelling.
Alle motorsteunen zijn maximaal 4 jaar oud, ik verdenk de bak een beetje.