Auteur Topic: Meneer Jansen - Volvo 850 2.5 20V BS  (gelezen 18172 keer)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
Re: Meneer Jansen - Volvo 850 2.5 20V BS
« Reactie #210 Gepost op: 02-01-2021 12:57:58 »
Gaaf die rolling pics  :eusa_clap:

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #211 Gepost op: 06-01-2021 20:31:54 »
De stoelen zitten erin!
Na het weekendje weg meteen maar gaan klussen. Is toch wel een van mijn favoriete manieren van ontspanning...

Thermostaat en stoelverwarming getest op het werk:

Thermostaat schakelde goed aan/uit, wisselend tussen 0 Ohm bij lage temperatuur en >10000k Ohm bij hoge temperatuur, dus dat is mooi.
Verder werkte de stoelverwarming volledig bij beide stoelen, iets wat ik voor aankoop niet wist dus erg blij mee was! En ook leuk om te zien met de warmtecamera.

Installeren stelt eigenlijk niet zoveel voor.

Lekker (nog) meer ruimte zo. Kun je er nog beter in slapen... :P

Was zo gedaan en hier zitten ze erin! Van te voren nog even goed gepoetst met leer-behandelings spul en dat blijf ik ook wel doen om goede staat te behouden.
Auto voelt weer als nieuw! Zitting is veel minder doorgezakt dan bij mijn oude (deze stoelen komen dan ook uit een 850 die maar ~250k km op de teller had).
Het is wel even pielen met de instellingen; mijn oude "fijne" stoel-instellingen heb ik nog niet terug gevonden. Maar dat komt vast wel  :)

Daarnaast ook de knippers gewisseld voor de US variant.

Ook de V70 achterlichten vervangen voor mooie 850 lichten, en de zijknippers weer oranje gemaakt.

Ben er erg blij mee! Vooral de US knippers zien er erg strak uit. Oude knipperlichten waren ook wel flink dof en viezig geworden.
Weer lekker fris zo!

Volgende projectje zijn de veerschotels en toebehoren. Die kraken, al een behoorlijke tijd, bij het inveren. Behalve het spannen van de veer ook niet zo'n lastige klus, dus daar ga ik mee aan de slag!
'94 - Volvo 850 2.5 20V - Black Stone - 500.000 km

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #212 Gepost op: 06-01-2021 20:49:21 »
Goed bezig!  8)

en oranje knippers staan gewoon veel beter op een 850  :P

Stoelen allemaal manueel? Want als je van manueel naar elektrisch gaat kan de zitpositie instelling wel schelen (manuele stoelen kunnen wat dieper). Maar een flink ingezakt zitvlak geeft ook al een groot verschil (vaak zijn de 4 bladveren vooraan de stoel, waar zitvlak kussen op rust, afgebroken...)

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #213 Gepost op: 07-01-2021 09:22:33 »
Goed bezig!  8)

en oranje knippers staan gewoon veel beter op een 850  :P

Stoelen allemaal manueel? Want als je van manueel naar elektrisch gaat kan de zitpositie instelling wel schelen (manuele stoelen kunnen wat dieper). Maar een flink ingezakt zitvlak geeft ook al een groot verschil (vaak zijn de 4 bladveren vooraan de stoel, waar zitvlak kussen op rust, afgebroken...)

Thanks!
Stoelen zijn handmatig bediend inderdaad. Ik zocht stoelen met hetzelfde patroon/motief zodat ik niet de achterbank en deurkaarten hoefde te vervangen. En ik ben eigenlijk wel tevreden met deze combinatie van stof en leer, zit heerlijk.

De oude stoelen zijn wel te koop, ze staan in de weg. Dus als iemand nog interesse heeft in 2 (redelijk versleten) voorstoelen dan hoor ik het graag!

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #214 Gepost op: 17-01-2021 21:08:21 »
Van het weekend aan de slag geweest met de rubbers en lagers van de voorste veerpoten.
Linksvoor maakte al langer een krakend geluid en dat werd steeds erger. Omdat de veerpoten die ik eronder heb gezet een paar jaar terug toen al niet in geweldige staat waren leek het mij wel eens tijd om de veerpootrubbers en veerpootlagers te vervangen.

Het begin ging soepel, veerpoot links was er zo onderuit. Toen wel via-via een slagmoersleutel moeten lenen (credits naar MichielM850!!) om de bovenste bout los te krijgen. Uiteindelijk hielp dat apparaat echt enorm en gaat alles lekker snel (t.o.v. een handmatige ratel).

Veerspanners werkte ook goed, maar blijft uiteindelijk wel een klusje waar je voorzichtig en rustig mee om moet gaan.

Oude vs nieuwe lager

Na wat schoonmaak-werk zag het er een stuk beter uit!

Ondertussen begon het te sneeuwen terwijl ik nog niet klaar was, dus dat was onhandig. Uiteindelijk maar op zondagochtend afgemaakt.

Sneeuw zorgde wel voor een mooi sfeerplaatje.

Zondagochtend de veerpoten terug gemonteerd, ging goed. Maar bij montage zag ik het volgende  ???:

Rechtsvoor (passagierszijde)

Linksvoor

Rechtsvoor zit er iets niet goed. Dat was ook duidelijk te horen met rijden, en bij inveren: Het bovenste deel (wat je ziet op de foto) beweegt mee! Dat komt omhoog bij inveren.
Na wat onderzoek blijkt dat de "washer cap" aan de passagierszijde ontbreekt! :o Deze zat er niet bij demontage, dus die leek mij overbodig. Maar na montage blijkt deze toch wel zeker nodig te zijn: die houdt het binnenste deel van de schokdemper tegen, zodat deze niet mee omhoog komt bij inveren!
Op de eerste foto is het onderdeeltje linksonder te zien. Dit houdt normaliter de bumpstop vast, waar de stofhoes dan weer aan hangt.

Die "washer" had ik niet besteld dus volgende week kan ik weer aan de slag. Gelukkig weet ik nu hoe het moet (:
Hopelijk daarna van het gekraak en gekloenk af, en rijdt hij weer lekker soepel en geluidloos!

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #215 Gepost op: 17-01-2021 21:12:33 »
Toevoeging:
Na wat meer rondkijken op andere fora begin ik te twijfelen. Mogelijk zit de cross-nut (kruisvormige moer) niet goed vastgedraaid???
Alhoewel ik haast zeker weet dat ik dat wel goed heb gedaan. Maar het is niet mogelijk om die op moment te zetten vanwege de vorm, dus helemaal zeker weet ik het ook niet. Aan de andere kant zit het namelijk wel goed en voelt het ook goed tijdens rijden. Aldus, komende week niet rijden (toch niet nodig met al dat thuiswerken nu) en volgend weekend opnieuw aan de slag.

nr. 8 is het onderdeel wat aan de passagierszijde missend is
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021 21:32:41 door TBoss3 »

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #216 Gepost op: 17-01-2021 22:43:52 »
Idd alleen nog even de moer loshalen en de kruismoer verder strak draaien.
Daarna de moer er weer op, kan je allemaal zo met de auto op de grond, het gewicht van de auto drukt al lekker op de veer.

De verdikking in de alu staaf uit je schokdemper kan niet verder omhoog dan de ring in het rubber, dit rubber draagt de demping bij het inveren (en natuurlijk de veer die er ook in draait).
Alles wat je aan de bovenkant vast draait is voor het uitveren, dit hoeft ook niet overdreven zwaar vast te zitten.

Zal straks weer een stuk lichter sturen en respect zo in de kou buiten  :eusa_clap:

gero

• Lid 500+
  • Offline Offline
  • Gero&Lara-Volvo 850-V70R
« Reactie #217 Gepost op: 18-01-2021 09:24:49 »
Idd alleen nog even de moer loshalen en de kruismoer verder strak draaien.
Daarna de moer er weer op, kan je allemaal zo met de auto op de grond, het gewicht van de auto drukt al lekker op de veer.

De verdikking in de alu staaf uit je schokdemper kan niet verder omhoog dan de ring in het rubber, dit rubber draagt de demping bij het inveren (en natuurlijk de veer die er ook in draait).
Alles wat je aan de bovenkant vast draait is voor het uitveren, dit hoeft ook niet overdreven zwaar vast te zitten.

Zal straks weer een stuk lichter sturen en respect zo in de kou buiten  :eusa_clap:

zegt dat wel, petje af zo in de kou :eusa_clap: :eusa_clap:

ik ben nog steeds jaloers op je noten houten stuur , mooi stuurtje. ;D

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #218 Gepost op: 18-01-2021 17:02:12 »
Ok, het is opgelost!
Ik had inderdaad die cross nut (kruisvormige moer bovenop veerpoot) niet strak genoeg vastgedraaid...
Eerst geprobeerd met de hand los te krijgen, dat ging niet zo lekker dus toen even langs een garage in de buurt om een luchtsleutel te gebruiken. Daar waren ze zo lief om die mij te lenen, dus toen kwam ik erachter dat die cross nut ├ęcht losjes zat. Dat was dus behoorlijk dom van mij.
Nu zit hij vast en kraakt/kloenkt/rammelt er niks meer, en rijd ik weer lekker soepel! Blij mee :D

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #219 Gepost op: 18-01-2021 17:06:10 »
Ok, het is opgelost!
Ik had inderdaad die cross nut (kruisvormige moer bovenop veerpoot) niet strak genoeg vastgedraaid...
Eerst geprobeerd met de hand los te krijgen, dat ging niet zo lekker dus toen even langs een garage in de buurt om een luchtsleutel te gebruiken. Daar waren ze zo lief om die mij te lenen, dus toen kwam ik erachter dat die cross nut ├ęcht losjes zat. Dat was dus behoorlijk dom van mij.
Nu zit hij vast en kraakt/kloenkt/rammelt er niks meer, en rijd ik weer lekker soepel! Blij mee :D

Meestal kan je bovenin een inbus of torx steken om tegen te houden, of hij heeft een platte kant.
Maar die kruisvorm heb ik ook nooit begrepen, heb wel eens een tooltje met 4 pinnen gezien die op de tol kan om de kruismoer los te krijgen. Minder chique maar een waterpomptang doet het ook wel.

Mooi dat het opgelost is, nu weer lekker rijden  :eusa_clap:

TBoss3

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • '94 855 2.5 20V
« Reactie #220 Gepost op: 18-01-2021 17:37:39 »
Meestal kan je bovenin een inbus of torx steken om tegen te houden, of hij heeft een platte kant.
Maar die kruisvorm heb ik ook nooit begrepen, heb wel eens een tooltje met 4 pinnen gezien die op de tol kan om de kruismoer los te krijgen. Minder chique maar een waterpomptang doet het ook wel.

Mooi dat het opgelost is, nu weer lekker rijden  :eusa_clap:

Jij bedankt nog voor het advies Gerwin!

Nog een toevoeging:
Die "washer cap" die ik eerst benoemde was dus niet de oorzaak. Natuurlijk hoort dat er officieel wel op, ik vermoed om de bumpstop te beschermen als je volledig inveert. Die is nu dus missend, en alleen daarvoor ga ik hem niet opnieuw uit elkaar halen. Ik rijd toch altijd voorzichtig over drempels :)