Van het weekend aan de slag geweest met de rubbers en lagers van de voorste veerpoten.
Linksvoor maakte al langer een krakend geluid en dat werd steeds erger. Omdat de veerpoten die ik eronder heb gezet een paar jaar terug toen al niet in geweldige staat waren leek het mij wel eens tijd om de veerpootrubbers en veerpootlagers te vervangen.
Het begin ging soepel, veerpoot links was er zo onderuit. Toen wel via-via een slagmoersleutel moeten lenen (credits naar MichielM850!!) om de bovenste bout los te krijgen. Uiteindelijk hielp dat apparaat echt enorm en gaat alles lekker snel (t.o.v. een handmatige ratel).

Veerspanners werkte ook goed, maar blijft uiteindelijk wel een klusje waar je voorzichtig en rustig mee om moet gaan.

Oude vs nieuwe lager

Na wat schoonmaak-werk zag het er een stuk beter uit!
Ondertussen begon het te sneeuwen terwijl ik nog niet klaar was, dus dat was onhandig. Uiteindelijk maar op zondagochtend afgemaakt.

Sneeuw zorgde wel voor een mooi sfeerplaatje.
Zondagochtend de veerpoten terug gemonteerd, ging goed. Maar bij montage zag ik het volgende

:

Rechtsvoor (passagierszijde)

Linksvoor
Rechtsvoor zit er iets niet goed. Dat was ook duidelijk te horen met rijden, en bij inveren: Het bovenste deel (wat je ziet op de foto) beweegt mee! Dat komt omhoog bij inveren.
Na wat onderzoek blijkt dat de "washer cap" aan de passagierszijde ontbreekt!

Deze zat er niet bij demontage, dus die leek mij overbodig. Maar na montage blijkt deze toch wel zeker nodig te zijn: die houdt het binnenste deel van de schokdemper tegen, zodat deze niet mee omhoog komt bij inveren!
Op de eerste foto is het onderdeeltje linksonder te zien. Dit houdt normaliter de bumpstop vast, waar de stofhoes dan weer aan hangt.
Die "washer" had ik niet besteld dus volgende week kan ik weer aan de slag. Gelukkig weet ik nu hoe het moet (:
Hopelijk daarna van het gekraak en gekloenk af, en rijdt hij weer lekker soepel en geluidloos!