Auteur Topic: V70 2.5 10V 1999  (gelezen 275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

emperorbone

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
V70 2.5 10V 1999
« Gepost op: 28-07-2021 11:37:45 »
Dag,

naar aanleiding van mijn voorsteltopic leek het me leuk om ook een dagboek bij te houden, bij deze.

Sinds half juni ben ik in het bezit van een mooie V70 Classic 2.5 10v uit 1999 op LPG met ondertussen 207.000 km op de teller. De auto komt uit Duitsland, heeft daar volgens de boekjes t/m 2019 jaarlijks hoogstens 8.000 km per jaar gereden en is door de vorige eigenaar naar Nederland gehaald, voorzien van een Vialle LPi installatie en in net geen twee jaar van 140.000 km naar 205.000 km gereden. Technisch lijkt de auto in erg goede staat, op licht aanlopende banden bij maximale stuuruitslag na is me nog niks opgevallen. Er ligt nu 205/55/16 op ipv 205/50/16, gezien het prijsverschil snap ik wel dat de vorige eigenaar daarvoor gekozen heeft. Optisch is het ook erg goed in orde voor een auto van 22 jaar oud, al komt hij net van de reparateur om twee schades op de bumper te repareren. De eerste plek had ik na een goede week al te pakken toen de auto geparkeerd stond (dader gevlogen helaas), de tweede was een eigen moment van onoplettendheid toen er een boomstam langs de parkeerplaats bleek te liggen..  :eusa_silenced:

Afijn, die eerste schade was me al een kleine doorn in het oog dus toen maar voor beide schades een afspraak gemaakt voor spotrepair, van allebei is nu niks meer te zien. Ze hebben als service gelijk een de spiegels meegepakt, deze hadden een paar kleine plekjes, maar constateerden wel dat de linkerspiegel ooit een tik gehad heeft aangezien die niet helemaal recht meer. Valt eigenlijk alleen op als je hem vergelijkt met de andere spiegel, maar komt wel op het to-do lijstje. Daarnaast kreeg ik nog een lakstift van ze mee, komt ook mooi uit voor een paar steenslagplekjes. Kostte me alles bij elkaar €350, maar aangezien ik van plan ben de auto goed te conserveren vond ik dat het wel waard.

Het to-do lijstje ziet er nu als volgt uit:
- stuuruitslagbegrenzers vervangen voor blauwe (zitten nu witte op)
- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen

- het ruitenwisser interval relais wisselen voor een instelbaar interval van VW, dat is toch wel een klein gemis af en toe
- steenslag bijwerken en later eens goed laten polijsten
- stevige reservewielhoes vinden, het ding wat ik nu heb is een prul
Er zal heus nog wat bijkomen, ook als er eens wat gesleuteld moet gaan worden, maar verwacht geen schokkende zaken :)

Oja, tot nog toe heb ik de bekerhouder vervangen (was een klein hoekje van afgebroken) en een GROM Bluetooth module geïnstalleerd, met name de Bluetooth maakt een lange trip nog net iets comfortabeler.

En omdat een dagboek waardeloos is zonder foto's:




« Laatst bewerkt op: 03-08-2021 21:03:39 door emperorbone »

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
  • Geslacht: Man
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2021 11:46:06 »
Saai kleurtje zeg... Een groot voordeel: je zie er weinig op, zowel vuil als kleine krasjes.

Deze tienklepper is net ingereden dus. Kan nog tonnen mee, zullen verschillenden hier zo wel gaan vertellen, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 28-07-2021 15:40:49 door Ries van de Zilverschuit »
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

emperorbone

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2021 12:07:55 »
Tja er zijn spannendere kleuren mogelijk, maar als ik iets spannends had gewild had ik waarschijnlijk geen 2.5 10v gekocht ;D Hij rijdt heerlijk, maar een strepentrekker is het niet met 140pk op ongeveer 1500kg. Voordeel van de tienklepper is inderdaad wel dat ze motorisch amper stuk te krijgen lijken, zo had ik tijdens het inlezen voor aanschaf en in m'n voorsteltopic al vernomen.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5557
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2021 12:35:36 »
...Voordeel van de tienklepper is inderdaad wel dat ze motorisch amper stuk te krijgen lijken...

Ik heb gedurende 640.000km mijn best gedaan, maar het is niet gelukt  ;D Wel moest de koppeling al bij 666K km vervangen worden  :eusa_whistle:

Goede aankoop, mechanisch beetje bijhouden en dan kun je er lang plezier van hebben. En optisch, ach dat is persoonlijk. Ik maal inmiddels niet meer om een krasje meer of minder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 759
  • Geslacht: Man
  • donateur ver. Botterbehoud
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2021 14:00:32 »
Welkom en leuk dat je een blog begint  :D

met 140pk op ongeveer 1500kg.

Als het idd 140 pk is, ben ik toch wel benieuwd of je een echte 2.5 10v hebt. Die heeft 144 pk/106kw.
Gezien het bouwjaar zou jij ook het nieuwere motortype 2.4 (B5244S2) kunnen hebben, van 140pk/103kw.
Of is er bij de import door de RDW een verkeerd motortype aangevinkt....
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

henry classic v70

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11071
  • Geslacht: Man
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2021 14:20:27 »
Leuk zo'n blog

- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
Gaat het raam wel omhoog met de bediening rechtsachter?

- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen
Breekt wel vaker wordt door de jaren heen oud en broos, ik heb dubbel tape voor sanitair hiervoor gebruikt en werkt prima

- het ruitenwisser interval relais wisselen voor een instelbaar interval van VW, dat is toch wel een klein gemis af en toe
Dacht relais 99 van VW, deze kun je plaatsen onder het stuur (weet zo niet welke houder)
« Laatst bewerkt op: 28-07-2021 14:27:22 door henry classic v70 »

emperorbone

  • Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2021 21:20:33 »
Als het idd 140 pk is, ben ik toch wel benieuwd of je een echte 2.5 10v hebt. Die heeft 144 pk/106kw.
Gezien het bouwjaar zou jij ook het nieuwere motortype 2.4 (B5244S2) kunnen hebben, van 140pk/103kw.
Excuus, ik bedoelde inderdaad 144pk! Beide getallen waren bij benadering, maar met de 2.4 mogelijkheid een beetje ongelukkig geformuleerd.


- raam rechtsachter fixen, dit gaat vanuit de bestuurdersdeur wel omlaag maar niet meer omhoog
Gaat het raam wel omhoog met de bediening rechtsachter?

- portierlampje linksvoor vervangen; het clipje hiervan is afgebroken dus deze bungelt 9 van de 10 keer uit de deur bij het openen
Breekt wel vaker wordt door de jaren heen oud en broos, ik heb dubbel tape voor sanitair hiervoor gebruikt en werkt prima

Dank voor de tips! Het raam gaat met de bediening rechtsachter wel omhoog inderdaad. En, ondertussen ook weer met de bediening linksvoor :) Ik had in het Elektra subforum al gelezen dat de kans groot was dat het in de bediening linksvoor zat. Deze er dus uitgewipt, opengemaakt, contactjes schoongemaakt en voila, hij deed het weer.

Ik had het portierlampje ook in eerste instantie vastgezet met dubbelzijdige tape, maar zag daarbij dat er ook een hoekje afgebroken was.. Klein detail, maar ik heb er toch een nieuw (imitatie) lampje voor besteld. Weer een klein puntje van de lijst  8)

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2782
  • Geslacht: Man
Re: V70 2.5 10V 1999
« Reactie #7 Gepost op: 03-08-2021 22:01:50 »
Mijn ervaring is langzamerhand dat voor elk puntje dat verdwijnt er vaak zich snel weer een nieuwe aandient. Gewoon om je lekker aan het hobbyen te  houden.  ;D
« Laatst bewerkt op: 03-08-2021 22:04:02 door Ries van de Zilverschuit »
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue