Symptomen versleten koppeling?

Gestart door Edwin, 14-09-2005 15:57:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Ik heb al via de zoekfunctie op "versleten koppeling" gezocht maar niks gevonden.

Wat zijn de symptomen van een versleten koppeling? Ik heb bij het wegrijden soms een een schurend geluid op het punt als de koppeling bijna volledig omhoog is. Ik heb het eigenlijk al 2,5 jaar en in het begin zei de dealer dat het iets van koppelingsstof of iets vettigs kan zijn wat op de platen kan komen. Hij adviseerde om wanneer het zich weer voordeed even de auto op de handrem te zetten en dan proberen zachtjes weg te rijden oftwel even de koppeling laten slippen bij stilstand. Dit helpt inderdaad wel iedere keer maar na een tijdje is het er weer. Verder rijdt de auto gewoon normaal zonder symptomen (op de draaikolk in de tank na dan  ;) )
Nu vraag ik mij eigenlijk af:
- is de koppeling op, zo ja is het dan mogelijk dat ik al 2,5 jaar en 45.000km met een versleten koppeling kan rijden??
- wat zijn verder nog symptomen, want hij grijpt gewoon goed aan ("hoog" in het koppelingspendaal) en voelt ook gewoon aan, geen trillen of doorschieten of stoterig rijden???

Kmstand is nu 204.000 en volgens mij is het nog de eerste koppeling want ik heb de onderhoudshistorie vanaf 100.000 km of hij moet daarvoor vervangen zijn?

gr. Edwin.  8)

italia

#1
De eerste symptomen zijn:

-Zwaarder schakelen in 1/2 en achteruit.
-km stand; (drie ton is normaal, maar bij een T5 kan ie bij juist gebruik natuurlijk eerder op zijn ;))

waar ik bij jou aan denk is meer een gevoellig druklager. Bij wegrijden jankt ie even. komt rond de 2 ton voor en; is bewezen nog voor ruim anderhalve ton aan kilometers goed werkzaam te zijn.

Is een bekend karakter (ik noem het geen fout) bij ALLE Volvo's. maar dan ook alle! Behalve de F-serie, die niet.

Lekker laten gaan die hap!

OWja; symptoom versleten koppeling; Kloppend pendaal en schurend geluid bij ingehouden pendaal. In dat stadium staat de mijne nu al en ga ik vrijdag mee aan de gang.  :-*

thuur

Het ultieme moment om de plaat te vervangen: Je rijdt een km of 80 per uur in de 3 en geeft volgas. Als je motor nu wel flink toeren begint te maken, maar de auto rijdt geen meter harder dan is het echt tijd voor een nieuwe plaat.

'Snelle' test (als je b.v. een auto koopt): handrem er op, in de 1 en vlot de koppeling op laten komen. Hoe sneller de motor afslaat hoe beter de koppeling is.

Normale symptomen van een dunne plaat zijn 'hoog' aangrijpingspunt en zwaar pedaal.

Rest heeft italia al gezegd (plaat kan goed 3 ton mee, maar druklager gaat meestal al 'rammelen' vanaf 2 ton.)


Gr 8)

johan283

Dennis, bij een T5R is de koppeling toch altijd zwaar :? ...... die kun je niet met kleine teen bedienen.


Edwin

Allen bedankt voor de snelle antwoorden!

@ italia: je hebt het inderdaad precies omschreven, hij "jankt" even bij wegrijden en soms nog bij van 2-3 schakelen, verder niks.

@ thuur: vanmiddag nog paar keer geplankt in 2 en 3 en hij gaat er direct als een haas vandoor  ;D dus geslaagd voor die test!

@ dennis850estate: bedankt voor de symptomen, de koppeling is nog steeds licht vind ik en verder geen bijgeluiden.

Ik denk dat mijn koppeling nog wel goed is dan! Is er wat aan het "janken" te doen?? Vanmiddag weer even op de handrem en proberen weg te rijden, ging bijna door de handrem heen.. :o maar de "jank" is weg...

gr. Edwin.  8)

Christiaan

Dan moet je je handrem wat beter afstellen.............. ;D
Nee even zonder dollen. Mijn 10 klepper heeft nu 418K op de teller.
Voor zover ik kan nagaan in de onderhoudshistorie (eerste 318K bij een dealer en daarna heb ik hem gekocht) is de koppeling nog nooit vervangen en ik heb geen klachten anders dan dat ik baal van dat geklapper in de bak............. maar dat schijnt een kwaaltje te zijn waarmee ie heeeeel oud kan worden.
Christiaan

thuur

Citaat van: Christiaan op 15-09-2005 09:38:47
Dan moet je je handrem wat beter afstellen.............. ;D
Nee even zonder dollen. Mijn 10 klepper heeft nu 418K op de teller...... is de koppeling nog nooit vervangen en ik heb geen klachten anders dan dat ik baal van dat geklapper in de bak............. maar dat schijnt een kwaaltje te zijn waarmee ie heeeeel oud kan worden.
Christiaan

Is het soms een automaat :o :o


Gr ???

Christiaan


italia

Dan ist ie al vervangen, punt

Afgelopen zaterdag de koppeling vervangen, met zn tweeen dik acht uur bezig geweest. WAT EEN T#%RING KLUS! ik snap niet Dennis dat je dit vaker "voor de lol" doet.

Druklager was volledig aan puin, uiteraard de keerring ook gelijk meegepakt. Wel achter "losse" fuseepennen gekomen, dus dat moet nu weer achteraf.

Christiaan

Citaat van: italia op 19-09-2005 09:54:42
Dan ist ie al vervangen, punt


Dan mag jij in mijn volledige onderhoudshistorie uitdraai aanwijzen wanneer dat gebeurt is...................... Het kan natuurlijk zijn dat het buiten de dealer om gebeurd is maar verder is hij tot de dag van vandaag dealer onderhouden, dus of dat waarschijnlijk is?

italia

Of... gekocht bij 318? bij de dealer? dan kan ie op dat moment gedaan zijn.  ?!?

italia

Citaat van: Edwin op 14-09-2005 15:57:46
in het begin zei de dealer dat het iets van koppelingsstof of iets vettigs kan zijn wat op de platen kan komen. Hij adviseerde om wanneer het zich weer voordeed even de auto op de handrem te zetten en dan proberen zachtjes weg te rijden oftwel even de koppeling laten slippen bij stilstand.

Ik vind dit idd de mooiste tip van een garargehouder allertijden!!!! Hij zal jou blijkbaar heel aardig vinden en jou met open armen ontvangen. Dit is idd de beste manier om je koppeling zo snel mogelijk om zeep te helpen, dan is het een koud kunstje om het jankende probleem te verhelpen, nl 1000 eurie aan reparatiekosten.

KeesKist

De koppeling heb ik 10.000km geleden(laten) vervangen, gaat nu wel veel lichter maar nog steeds is schakelen nog niet echt een pretje, waarschijnlijk is de versnellingsbak na bijna 3 ton een eind heen.

Heb bakolie al vervangen maar van 1 naar 2 gaat zeer hakerig en slechts met slippende koppeling zonder bonk in de versnelling te krijgen, ook gekraak/geschuur in 3 en 4.

Misschien lichtelijk off-topic, heb slechts in één andere 850 met handbak gereden, deze had wel minder kilometers maar hier totaal geen last van.
Herkent iemand deze symptomen?
Violence solves everything

Johann

#13
Citaat van: KeesKist op 21-09-2005 12:32:46
De koppeling heb ik 10.000km geleden(laten) vervangen, gaat nu wel veel lichter maar nog steeds is schakelen nog niet echt een pretje, waarschijnlijk is de versnellingsbak na bijna 3 ton een eind heen.

Heb bakolie al vervangen maar van 1 naar 2 gaat zeer hakerig en slechts met slippende koppeling zonder bonk in de versnelling te krijgen, ook gekraak/geschuur in 3 en 4.

Misschien lichtelijk off-topic, heb slechts in één andere 850 met handbak gereden, deze had wel minder kilometers maar hier totaal geen last van.
Herkent iemand deze symptomen?

Kijk het rubber van het schakel mechanisme op de bak eens na.

italia

Citaat van: Johann op 21-09-2005 12:45:56

Kijk het rubber van het schakel mechanisme op de bak eens na.

Welkuh? tussen kabel en armpjes? das toch een bus?