Lampjes voor Big Front verlichting - TIP!

Gestart door Ron850tdi, 11-10-2005 15:53:27

Vorige topic - Volgende topic

b0nkolok

Citaat van: b0nkolok op 25-07-2008 12:43:52
CiteerDus...wie weet WEL een type lampje dat in de SC801 past/hoort? Heeft LeRa misschien meer info

CiteerAls er meer dan 14,4 Volt op staat heb je een ander probleem
Gewoon 12V exemplaren nemen dus.

Na zelf enig prutswerk met die kl^%@*te lampjes   :-\ te hebben gepleegd (solderen is niet echt mijn hobby), bleken die dus ook te zwak te zijn. Beetje dimmen en nada, donker. Ach in de zomer niet zo'n probleem (lange dagen).
Maar na je Technotalk in Roffel 25, Maikel, de kast maar weer eens eruit gerukt en gesloopt  :azn:. Met het printplaatje Amsterdam rondgefietst op zoek naar de juiste lampjes. Dus als toelichting bij verschillende electrowinkeltjes Roffel 25 mee.

Kwam ik na wat verwijzingen terecht bij Radio Centro op de Overtoom 299. De man daar bekeek het printje en de lampjes, glimlachte "Heb ik vaker gedaan", en zei dat -na doormeten van het enige originele lampje- het lampjes moeten zijn van 9 VOLT 65 Ma ???. Alle lampjes, incl. van schermpje, zitten in serie. Verrassing en tevens de vraagjes/opmerking boven beantwoord (hoop ik).

Printje achtergelaten omdat hij zei de 7 lampjes er zelf wel even in te zetten. Kosten: 40 euries. Als prutser dat maar gedaan en ik ben benieuwd naar het resultaat.

VERBLUFFEND resultaat!
De big front toont in duisternis weer alle knopkes goed verlicht, zelfs bij 50% schuifpotmetertje dashboardverlichting.

I.i.g mijn wens vervuld.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

kefke2001

Hoi hoi

In verband met die lampjes,ik ga deze ook bestellen,maar wat ik zou willen weten is.Ik heb zowel de sc 800 als de sc 801 liggen.Kunnen de 2 voorste printplaten gewoon worden overgezet?Bijvoorbeeld die van de 801 naar de 800 of lukt dat niet?
Goedeavond nog  ;D ;D ;D

Baseman

Citaat van: b0nkolok op 08-09-2008 18:18:33
De big front toont in duisternis weer alle knopkes goed verlicht, zelfs bij 50% schuifpotmetertje dashboardverlichting.
Ja, dat snap ik, met 9V en 65 mA. In een 12 volts circuit hóren geen 9 volt lampjes, die fikken er vroeg of laat uit. De enige echte juiste lampjes zijn de 12 volts 72mW-78mW lampjes.

Jeenyus

Weer een nuttig verslag, bedankt!! Al mijn lampjes doen het weer. Alleen de verlichting van de radio display nog niet.
Ik las dat deze niet echt makkelijk te vervangen is. heeft iemand hier tips over. bij wie kun je dit evt laten doen? 

alvast bedankt maar weer.
Erik

b0nkolok

Citaat van: Baseman op 23-12-2008 19:49:14
Citaat van: b0nkolok op 08-09-2008 18:18:33
Ja, dat snap ik, met 9V en 65 mA. In een 12 volts circuit hóren geen 9 volt lampjes, die fikken er vroeg of laat uit. De enige echte juiste lampjes zijn de 12 volts 72mW-78mW lampjes.

Dag Baseman,
Lang geleden de lampjes vervangen met 9V. Ondanks je waarschuwing branden ze nog steeds erg vrolijk. Het was niet mijn meting van het voltage, maar mijn auto-electronica bedrijf. Vandaar. Maar ieder is geheel vrij met het kiezen van het soort prutlampjes in de printplaat!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

jordens.mark@gmail.com

LET OP:
In de SC 800 en SC 801 zitten compleet andere lampjes dan in de SC 802 en SC 805. Die in de 800 en 801 moet je lossolderen, gekleurd hoesje er voorzichtig afhalen , in een elektronicazaak lamjes halen (neem een oud lampje als voorbeeld mee, de radio zet 7,5 V op de aansluitingen voor de lampjes), het glazen peertje uit het plastic voetje halen(knip voorzichtig de hele dunnen draadjes door, het lampje zit er verder los in) , nieuwe lapmpjes er weer in frutsen incl. lampcontactjes vastsolderen aan contacten van de voetjes. Let op dat je de bout niet zo lang tgen de contactjes houdt dat het lampje doorbrandt) hoesje erover en weer vastsolderen. Te doen, maar gepiel.

thuur

Citaat van: jordens.mark@gmail.com op 22-10-2009 12:24:48
de radio zet 7,5 V op de aansluitingen voor de lampjes

Dat was met de dimmer volledig naar rechts?

CiteerLet op dat je de bout niet zo lang tgen de contactjes houdt dat het lampje doorbrandt) hoesje erover en weer vastsolderen.

Mwoah, ik zou me eerder zorgen maken over je vingertjes.

Gr ;)

straat

Allen,

Zit 's avonds al een tijdje naar een zwart gat te kijken in de middenconsole. Dus, om de goede voornemens voor te zijn... Net bij de volvo dealer de lampjes gehaald voor mijn bigfront (sc-805), artikelnummer 30752175. Ze hebben daar geen idee wat het is, maar hebben het wel op voorraad of het kan besteld worden (a 6,- ps).

Het vervangen is door de bajonetfittingen een fluitje van een cent. Eerst rondom de clips lospeuteren (knoppen kunnen allemaal blijven zitten). Daarna de lampjes een voor een vervangen. Ik kan nu toetsen 1-6 weer zien!!! Allen bedankt voor de tips.

oh ja, vergeet je anti diefstal code niet erbij te pakken:)

grt,

Arthur

jordens.mark@gmail.com

Citaat van: jordens.mark@gmail.com op 22-10-2009 12:24:48
LET OP:
In de SC 800 en SC 801 zitten compleet andere lampjes dan in de SC 802 en SC 805. Die in de 800 en 801 moet je lossolderen, gekleurd hoesje er voorzichtig afhalen , in een elektronicazaak lamjes halen (neem een oud lampje als voorbeeld mee, de radio zet 7,5 V op de aansluitingen voor de lampjes), het glazen peertje uit het plastic voetje halen(knip voorzichtig de hele dunnen draadjes door, het lampje zit er verder los in) , nieuwe lapmpjes er weer in frutsen incl. lampcontactjes vastsolderen aan contacten van de voetjes. Let op dat je de bout niet zo lang tgen de contactjes houdt dat het lampje doorbrandt) hoesje erover en weer vastsolderen. Te doen, maar gepiel.

Bij nader inzien: voltage hangt natuurlijk af van hoe fel je de dashboardverlichting laat branden........... (duh)
Dus: neem het hele frontplaatje mee naar dewinkel, dan kan de lampjes-winkel een goed lampje doormeten. Ik heb zelf 6 volts lampjes in gezet en die branden wat feller dan de rest. Ik wacht tot ze doorbranden en dan zet ik er weer andere in (ik word er langzaamaan handig in ;-)  )

triton

Is er in de buurt van Rotterdam een handige donder die mijn sc801 kan /wil voorzien van nieuwe lampjes.
Kan zelf solderen maar printplaat loshalen is niet echt mijn ding.

André
Professioneel raddraaier

jordens.mark@gmail.com

Als je kunt solderen is printplaat loshalen een eitje.

Schuif en ronde knoppen van het frontje trekken. Kleine schroefjes die het frontje op zijn plek houden losschroeven. Frontje eraf wurmen (zit dan nog met met plastic klemmetjes vast, beetje voorzichtig met schroevendraaier wrikken).

Dan zie je het witte printplaatje. Dat wordt op zijn plek gehouden door metalen nokjes die bedoeld zijn om te verbuigen. Die zijn nu krom gebogen, om de boel vast te houden, en met een tangetje kun je ze rechtbuigen. Dan trek je het printje recht naar voren eraf. Het steekt met een reeks pinnetjes in de gaatjes van een ander printje als een stekker, en die komt vanzelf en probleemloos mee.

Je hebt het binnen 5 minuten geregeld. No worrys. No guts no glory!

Zie ook de foto's aan het begin van deze thread.

Greetz,
Jordi

eb0810

Vrijdag bij Volvo Reede in Amerongen geweest om lampjes voor mijn Bigfront SC-805 te halen.
Gewoon op voorraad (Volvo artikel nr.:307.52.175). Kreeg deze gratis omdat mijn auto daar in onderhoud is. Normaalprijs € 4,95 excl BTW ps.
Service of niet   :D ;D

MrCain

Na alles eens gelezen te hebben (heb een 805 in mn 850 waar dus ook een "zwart gat" in zit) zijn de lampjes best duur.... omdat ik zeeuw ben => dus zuinig, en dwars... dus een ander kleurtje verlichting wil, gaat ik eens expermiteren met blauwe leds.

Heb een paar 3mm 12 volt (ja ja die bestaan dus!!  ;D) besteld en gaat deze in de banjonet fittinkjes solderen. Als dit allemaal gelukt is zal ik het resultaat posten.

Ledjes zullen, hoop ik, volgende week binnen komen en moet dan de + en - op de print gaan bepalen => ledjes zijn + en - afhankelijk.

Dus word vervolgd...
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

LouisXIV

Citaat van: Hylco op 09-12-2005 10:49:21
I'll just join the club then. Knoppen 4, 5 en 6 zijn best donker op het moment.
Ik ben nog redelijk vers op dit forum maar bij mij doen 4, 5 en 6 ook niet mee  :(

tackle

Citaat van: MrCain op 04-12-2010 17:57:56
Na alles eens gelezen te hebben (heb een 805 in mn 850 waar dus ook een "zwart gat" in zit) zijn de lampjes best duur.... omdat ik zeeuw ben => dus zuinig, en dwars... dus een ander kleurtje verlichting wil, gaat ik eens expermiteren met blauwe leds.

Heb een paar 3mm 12 volt (ja ja die bestaan dus!!  ;D) besteld en gaat deze in de banjonet fittinkjes solderen. Als dit allemaal gelukt is zal ik het resultaat posten.

Ledjes zullen, hoop ik, volgende week binnen komen en moet dan de + en - op de print gaan bepalen => ledjes zijn + en - afhankelijk.

Dus word vervolgd...

koop dan een vw, daar zitten ze standaard in....  ;)