ABS en TRACS

Gestart door Arnaud, 07-01-2006 23:32:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Ik mis een Specialist hier die gaat aanbevelen een nieuwe controller te kopen.... ::)

...voor dik 800 euro ex. montage :P


Gr ;D

mehn

Citaat van: thuur op 09-03-2006 00:06:19
Ik mis een Specialist hier die gaat aanbevelen een nieuwe controller te kopen.... ::)
...voor dik 800 euro ex. montage :P
Gr ;D

Viel me ook al op  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

spiderbalm

Beste Thuur,
helaas heeft die controller het net geen jaar uitgehouden, weer de soldeerringwen waarschijnlijk.
Is de foto die hier geplaatst is hetzelfde als voor de v 70 t-5 uit 1997 of is die controller anders?
Ik wil het dit keer nl. zelf proberen te solderen en de geplaatste foto is wel handig omdat de zwakke punten omkringeld zijn.
gr.
spiderbalm ???

thuur

Citaat van: spiderbalm op 14-05-2006 17:23:59
Beste Thuur,
helaas heeft die controller het net geen jaar uitgehouden, weer de soldeerringwen waarschijnlijk.
Is de foto die hier geplaatst is hetzelfde als voor de v 70 t-5 uit 1997 of is die controller anders?
Ik wil het dit keer nl. zelf proberen te solderen en de geplaatste foto is wel handig omdat de zwakke punten omkringeld zijn.
gr.
spiderbalm ???

ABS controller op de foto is gelijk voor 850 '96, x70, S80, XC90 t/m ca. 2002.

Je komt er wel uit, ik help je wel ;)


Gr ;)

850Tim

Tsja, ik ga het volgende week ook maar eens te proberen om solderingen te vernieuwen.............
Ik reed vanmiddag naar huis en ja hoor, ABS en Tracs Off lampjes gingen spontaan branden tijdens het rijden >:(

Is het echt nodig om eerst te uitlezen; moet op afspraak en kost ca. 75 euri per keer >:(
Hoeveel % kans dat het de solderingen zijn............?

Simply the best.......

thuur

Citaat van: 850Tim op 18-05-2006 20:35:54
Tsja, ik ga het volgende week ook maar eens te proberen om solderingen te vernieuwen.............
Ik reed vanmiddag naar huis en ja hoor, ABS en Tracs Off lampjes gingen spontaan branden tijdens het rijden >:(

Is het echt nodig om eerst te uitlezen; moet op afspraak en kost ca. 75 euri per keer >:(
Hoeveel % kans dat het de solderingen zijn............?



Eerst codes uitlezen, er kan wel degelijk iets anders aan de hand zijn.

Bij welke codes je aan de controller moet denken:
- ABS Pomp
- Wielsensor rechtsachter

De pomp gaat zelden stuk, al komt het zeker wel voor. De wielsensor eerst controleren of de stekker goed vastzit, niet geoxideerd is, kabel onbeschadigd, etc.

Als dit alles in orde blijkt:

100% zeker dat je solderingen gescheurd zijn.

Een soldering scheurt door mechanische trillingen en de toegepaste kabel van de pomp is nogal stug. Tel hierbij het nodige zand, extreme temperathuuren en een jaartje of 10 en het is gebeurd....

Overigens scheuren solderingen extra snel als de tin niet voldoende kans heeft gehad af te koelen. Als de tin kunstmatig is afgekoeld krijg je typische breuklijnen in de solderingen die later gaan doorscheuren.


Gr 8)

marcelV70R

Citaat van: thuur op 18-05-2006 21:16:14


Overigens scheuren solderingen extra snel als de tin niet voldoende kans heeft gehad af te koelen. Als de tin kunstmatig is afgekoeld krijg je typische breuklijnen in de solderingen die later gaan doorscheuren.


Gr 8)

hoe kun je tin nu niet genoeg hebben laten af koelen??!!
het koelt toch vanzelf af?

bij mij zijn de lampjes vorige week ook gaan branden.
morgen ff de storingen ui laten lezen,
dan maar de soldeerbout uit het vet halen.
moet je nog speciaal tin gebruiken,
of kan je gewoon van de bouwmarkt gebruiken!?

Marcel

thuur

Citaat van: marcelV70R op 30-10-2006 19:12:47
Citaat van: thuur op 18-05-2006 21:16:14


Overigens scheuren solderingen extra snel als de tin niet voldoende kans heeft gehad af te koelen. Als de tin kunstmatig is afgekoeld krijg je typische breuklijnen in de solderingen die later gaan doorscheuren.


Gr 8)

hoe kun je tin nu niet genoeg hebben laten af koelen??!!
het koelt toch vanzelf af?

bij mij zijn de lampjes vorige week ook gaan branden.
morgen ff de storingen ui laten lezen,
dan maar de soldeerbout uit het vet halen.
moet je nog speciaal tin gebruiken,
of kan je gewoon van de bouwmarkt gebruiken!?

Marcel

Kort gezegd: niet de tin 'droogblazen' maar vanzelf uit laten harden. Als je droogblaast koelt de buitenkant te snel af waardoor de tin van binnen mechanische spanningen te verduren krijgt en dus extra snel gaat scheuren.

Gewoon fatsoenlijk soldeertin zal voldoen. Neem wel een soort met S-39 erin verwerkt, maar dat heeft alle zachtsoldeer van tegenwoordig wel.


Gr 8)


-D©©©L-

#53
Citaat van: thuur op 30-10-2006 21:41:43
Gewoon fatsoenlijk soldeertin zal voldoen. Neem wel een soort met S-39 erin verwerkt, maar dat heeft alle zachtsoldeer van tegenwoordig wel.

Thuur toch, hoe kun je... ?  :eusa_wall:

S-39 of aanverwante zuren zijn echt uit den boze bij elektronica ! 
Het is geen waterleiding...

Wat je zoekt voor deze klus is 60/40 (tin/lood) met harskern, ca. 1 mm dik. Deze harskern zorg er voor dat het soldeertin lekker vloeit. Soldeerbout op ca. 375 graden zetten, vlot werken.
2 a 3 seconden zijn voldoende om een nette las te leggen en de printplaat niet te "braden en bakken" (als je te lang warm stookt laten de banen los van de drager !).
Let op dat je niet het nieuwe loodvrije (RoH) soldeertin in de vingers gedrukt krijgt, als je dat gebruikt op reeds loodhoudende verbindingen gaat er iets behoorlijk fout in de kwaliteit van de soldeerlas.

suc6 !

marcelV70R

zo de storing was idd wielsensor RA
ga straks ff achter goed soldeer tin aan.
moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de unit eruit haal??!!
accu los oid?

Marcel

thuur

Citaat van: DCCCL op 31-10-2006 11:04:47
Citaat van: thuur op 30-10-2006 21:41:43
Gewoon fatsoenlijk soldeertin zal voldoen. Neem wel een soort met S-39 erin verwerkt, maar dat heeft alle zachtsoldeer van tegenwoordig wel.

Thuur toch, hoe kun je... ? :eusa_wall:

S-39 of aanverwante zuren zijn echt uit den boze bij elektronica !
Het is geen waterleiding...

Wat je zoekt voor deze klus is 60/40 (tin/lood) met harskern, ca. 1 mm dik. Deze harskern zorg er voor dat het soldeertin lekker vloeit. Soldeerbout op ca. 375 graden zetten, vlot werken.
2 a 3 seconden zijn voldoende om een nette las te leggen en de printplaat niet te "braden en bakken" (als je te lang warm stookt laten de banen los van de drager !).
Let op dat je niet het nieuwe loodvrije (RoH) soldeertin in de vingers gedrukt krijgt, als je dat gebruikt op reeds loodhoudende verbindingen gaat er iets behoorlijk fout in de kwaliteit van de soldeerlas.

suc6 !

En die "hars" bestaat niet toevallig uit grotendeels hetzelfde als S-39 denk je? ;)
Waterleidingen zijn ook van koper trouwens.

Sterker nog: iedere componentje is getest op aanraking met de bout van maximaal 3 seconden. Gelukkig zitten in de ABS controller een hoop buffers op de in- en uitgaande signalen. Dat loopt wel los.

En zo'n printje van een ABS controllertje heeft een opmerkelijk gave om hitte snel af te voeren. Solderen gaat het best op 425 graden ;)

Maar 60/40 is inderdaad het beste voor deze klus.


@Marcel: Als je contact maar uit staat ;)
Kijk wel uit met de stekker, het kapje moet je omhoogklappen dan komt de stekker vanzelf los.


Gr 8)

marcelV70R

wordt vervolgd!! ;D

Marcel

-D©©©L-

#57
Citaat van: thuur op 31-10-2006 13:01:22
En die "hars" bestaat niet toevallig uit grotendeels hetzelfde als S-39 denk je? ;)
Nee. 

Citaat van: thuur op 31-10-2006 13:01:22
Waterleidingen zijn ook van koper trouwens.
Steeds minder vaak, en ze zijn zeker dikker als 35 of 70 uM (micro meter).

375 graden gaat perfect, als je een temperatuur geregelde bout gebruikt van voldoende vermogen (heb zelf een 80w weller soldeer station, 50w moet het ook wel doen). De kans dat je een verzwakking aanbrengt in de lijmlaag tussen koper en epoxy is een stuk kleiner met een dergelijk lage temperatuur + snel en vakkundig werken.
Bovendien verbrand de harstkern niet zo snel, waardoor de boel in korte tijd beter doorvloeit.

ach ieder z'n ding. Het blijft een balans tussen temperatuur, vermogen, tip vorm, soldeertin diameter en hoek van werken.

Leuk oefeningetje voor een ieder die twijffelt of hij(zij) de soldeer techniek voldoende in de vingers heeft;

-Neem een stuk telefoon of netwerk kabel met harde kern (50cm).
-Knip dit in 2-en.
-Strip beide stukken over een lengte van 3 cm, niet met je vingers aan het koper.
-Leg een tegeltje op tafel
-Leg beide koperen uiteinden in het verlengde van elkaar, en zorg dat ze niet weg rollen
-Soldeer nu snel en vlot de uiteinden aan elkaar zodanig dat ze exact in het verlengde van elkaar liggen en in het midden een tin bolletje zit van niet meer dan draaddikte + 1mm en niet breder dan 2 mm.

frustratie verzekerd...  ;) maar het kàn wel.

suc6 !



thuur

Citaat van: DCCCL op 31-10-2006 13:39:07
ach ieder z'n ding. Het blijft een balans tussen temperatuur, vermogen, tip vorm, soldeertin diameter en hoek van werken.

Leuk oefeningetje voor een ieder die twijffelt of hij(zij) de soldeer techniek voldoende in de vingers heeft;

-Neem een stuk telefoon of netwerk kabel met harde kern (50cm).
-Knip dit in 2-en.
-Strip beide stukken over een lengte van 3 cm, niet met je vingers aan het koper.
-Leg een tegeltje op tafel
-Leg beide koperen uiteinden in het verlengde van elkaar, en zorg dat ze niet weg rollen
-Soldeer nu snel en vlot de uiteinden aan elkaar zodanig dat ze exact in het verlengde van elkaar liggen en in het midden een tin bolletje zit van niet meer dan draaddikte + 1mm en niet breder dan 2 mm.

frustratie verzekerd... ;) maar het kàn wel.

suc6 !




Das toch niet moeilijk ??? ;D

Ik steek m'n peuk aan met m'n Weller..... Al sinds m'n 14e 8)


Gr :evil:

visse700

Eindelijk de control unit eruit, maar nu moet hij nog open... Zit veel kit/lijm tussen heb ik gelezen? Hoe openen we zo'n ding fatsoenlijk? En wat kun je in het ergste geval vernielen?
Alvast bedankt,
Harold