cruise control achteraf inbouwen

Gestart door ovipetje, 16-02-2006 18:16:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ovipetje

Ik heb afgelopen week in een auto met cruisecontol gereden en dat beviel erg goed, nu zou ik in mijn V70 uit 2000(oude model) ook cruisecontrol inbouwen,

Wie heeft er wel eens achteraf een cruise control ingebouwd, en wat is daar voor nodig, en wat zijn daar de kosten van?

Johann

om en nabij de 400 Euro..

Ik meende 80 Euro voor het armpje en de rest voor de software...  ::)

Racingbrick

Maak goed het vergelijk in prijs.
Ik had van de zaak een s70 2000 met cc, en nu een T5 zonder, maar met VDO achteraf inbouw cc.
spuuglelijk ding, maar werkt ook net zo uitstekend als het origineel

llinssen

Citaat van: Johann op 16-02-2006 18:56:21
om en nabij de 400 Euro..

Ik meende 80 Euro voor het armpje en de rest voor de software...  ::)

En die software is niet zelf/goedkoop te regelen?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ovipetje

bedankt zover, ik hoop op een goedkopere optie, 400 euri is best prijzig :'(

bud

Citaat van: ovipetje op 17-02-2006 23:53:40
bedankt zover, ik hoop op een goedkopere optie, 400 euri is best prijzig :'(

2 kwartjes bij de praxis


;)
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

ovipetje

ja das opzich geen probleem, mijn voet is zwaar genoeg, maar tegenwoordig met al die traject controles.......  vertrouw ik liever op de techniek ipv de voet...

;D

maar bedankt voor de bakstenen :P

llinssen

Toch nog even mijn vraag herhalen:

Is het upgraden van die software alleen te doen door Volvo?

Als mensen kunnen chiptunen, dan moet dit toch ook niet al te moeilijk zijn?

Om volvo 300 euro voor een beetje software te betalen voelt echt niet goed.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 22-02-2006 13:56:43
Toch nog even mijn vraag herhalen:

Is het upgraden van die software alleen te doen door Volvo?

Als mensen kunnen chiptunen, dan moet dit toch ook niet al te moeilijk zijn?

Om volvo 300 euro voor een beetje software te betalen voelt echt niet goed.

Thuurlijk is dit zelf te doen. De interface naar de auto (stekker en protocol) is zelfs zeer eenvoudig. Dat heb je in een uurtje wel voor elkaar.

Maar dan komt de uitdaging ;D Je zult moeten weten hoe de software werkt en wat je moet veranderen/bijladen. De gebruikte taal is embedded (=specifiek toegeschreven op deze auto) en dus bepaald niet vriendelijk om te lezen/begrijpen.

Maar als je dat onder de knie hebt kun je het zelf :P


Gr 8)

Hen3

Citaat van: thuur op 23-02-2006 11:06:21

Maar als je dat onder de knie hebt kun je het zelf :P

en aangezien thuur dit nog niet onder de knie heeft is het gewoon bijna onmogelijk...  ;D

llinssen

en hoe is dit anders van wat chiptuners doen? Dat is toch ook embedded software?

Copy paste van een auto die het wel heeft?

Of ben ik weer veel te simpel?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: Hen3 op 23-02-2006 11:14:49
Citaat van: thuur op 23-02-2006 11:06:21

Maar als je dat onder de knie hebt kun je het zelf :P

en aangezien thuur dit nog niet onder de knie heeft is het gewoon bijna onmogelijk...  ;D

I'm working on it... 8)


Chiptuners hebben zich wel de moeite genomen om de signalen te bekijken onder de diverse motoromstandigheden. Wat zij doen zijn de veiligheidsmarges naar beneden schroeven. Dus net iets vroegere inspuiting, hogere turbodruk toestaan, hoger max. rpm, etc.etc.etc.

Uiteraard zijn dit geen hobbyisten en weten zij hoeveel ze veilig van de fabrieksmarges af kunnen peuteren. Vooral met een turbomotor kun je zo zeker 25-30% "winst" pakken. Voor een NA motor ligt dit op 1/3e hiervan.

Als je zelf nog het eea modificeert (injectors, inlaat, uitlaat, bougies, ......) kun je het programma nog 'extremer' zetten, maar in dat geval zal het zelfs veiliger werken omdat je het beter op elkaar kunt afstemmen dan een auto die zo uit de fabriek komt.

Ik geloof niet dat er chiptuners zijn die het hele programma herschrijven. Reverse Engineeren (want Volvo geeft het echt niet vrij) kost je een aantal manjaren :o Niet omdat het zo complex is, maar omdat er enorm veel afhankelijkheden in zitten. De Volvo programmeurs moeten voorzien in iedere omstandigheid. Om al deze omstandigheden te forceren, in kaart te brengen en te begrijpen ben je wel even bezig..

Mocht je toch willen beginnen: koop een break-out box en een laptop. Ga met een logger aan de slag en een flink testritje maken. Probeer nu te begrijpen wat er zich afspeelt in de ECU ;D

De 850 ECU is nog redelijk eenvoudig. Het aantal input- en outputsignalen is beperkt. Met diverse wiskundige (aantal bits tot de macht inputsignalen) en statistische (wachtrijtheorie, kans op volgorde) formules is te achterhalen hoeveel omstandigheden er kunnen optreden. Dan moet je zorgen dat je al deze situaties nabootst zodat je de sturing van de ECU kunt begrijpen.

Hoeveel bits de ECU is, valt op de chip af te lezen. Volvo heeft niet het type eruit gefreesd (wat wel gebruikelijk is). Het type en hoeveelheid geheugen en de bus is gemakkelijk te zien door een ervaren oog. Vervolgens download je het programma uit de chip (ff lossolderen) en probeert uit te vogelen hoe het programma werkt. Aangezien het geen bestaande programmeertaal is (althans, dat verwacht ik) zul je eerst de vocabulair moeten gaan begrijpen alvorens je de grammatica snapt ;D


Ik hoop dat ik het zo kort en bondig heb uitgelegd :P


Gr 8)

llinssen

Zeker krachtig.

Maar nog steeds: als ik twee dezelfde auto's heb:
motor, koppeling, etc etc, maar als enige verschil de een heeft cruise control, de ander niet,
dan moet toch de chip te kopieren zijn?

Maar beter nog: Volvo moet de software aanpassing ergens hebben liggen.
Of is het gewoon een chip bijprikken (dan ik het zaak om aan zo'n chip te komen).

Het stuit me gewoon vreselijk tegen de borst om 300 euri te moeten betalen voor een stuk software.
Vandaar mijn verzet.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 23-02-2006 14:43:41
Zeker krachtig.

Maar nog steeds: als ik twee dezelfde auto's heb:
motor, koppeling, etc etc, maar als enige verschil de een heeft cruise control, de ander niet,
dan moet toch de chip te kopieren zijn?

Maar beter nog: Volvo moet de software aanpassing ergens hebben liggen.
Of is het gewoon een chip bijprikken (dan ik het zaak om aan zo'n chip te komen).

Het stuit me gewoon vreselijk tegen de borst om 300 euri te moeten betalen voor een stuk software.
Vandaar mijn verzet.



Je verzet heeft een groot draagvlak ;D

Nee, het is enkel software! In dezelfde chip zelfs :P

In theorie kun je de chip dan zeker kopieren. Helaas kun je nooit zeker zijn van de aanwezige software (denk aan een versieverschil van 0.0.0.0.1, toch die ene accessoire die blijkbaar ook software heeft, etc.). Blijft een risico.

Gewoon een backup maken dus ;)


Volvo moet die software downloaden en ik geloof niet dat ze een mogelijkheid hebben om deze op te slaan (jaja, de fabrikant geeft ook niet alles aan de dealer). Het is zelfs gebruikelijk dat je auto via het internet geflashed wordt :o

(Thuur ziet enorme risico's :-X)


Laatst nog voor een collega uitgezocht dat zijn V70 uit 2005 inderdaad een software update nodig had om de stekkerdoos bij de (zojuist geplaatste) trekhaak aan de praat te krijgen ::) Ja, zelfs voor een extra knipperlichtje moet je binnenkort flink bloeden :-\


Gr 8)

llinssen

en vragen ze voor zo'n update dan ook 300 euri? Dat is toch echt van de boeven.

Bah! :cwm23:
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.