Catalysator leeghalen

Gestart door ex_beamerman, 01-02-2003 19:40:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

falcon11

#30
dit laatste vindt ik geen optie.
katalysators zijn namenlijk dure apparaatjes.
mocht het zonder kat niet bevallen dan zit ik met de gebakken peren.

falcon11

#31
is het verder niet schadelijk voor de motor?
ik las ergens iets dat het lampje van de lambda sonde dan zou gaan branden of iets dergelijks.
Als ik natuurlijk een groot risico loop om de motor in de soep te draaien dan hoeft het van mij niet meer

Mellow_yellow

#32
Citeeris het verder niet schadelijk voor de motor?
ik las ergens iets dat het lampje van de lambda sonde dan zou gaan branden of iets dergelijks.
Als ik natuurlijk een groot risico loop om de motor in de soep te draaien dan hoeft het van mij niet meer

Niet schadelijk voor de motor en het lambdasonde lampje gaat ook niet branden, de kat zit immer achter de motor en heeft nagenoeg geen invloed op het verbrandingsproces. Het lambdasonde-lampje gaat alleen branden wanneer er een te rijk of te arm mengsel wordt gemeten.

martijn.

#33
Ik heb onder mijn 850 glt van 1992 een lege kat.gehad.
Omdat de lege kat. veel herrie maakte >:(
(soort geluid zoals een lekkend spruitstuk) heb ik weer de orginele kat, gemonteerd.
Ook kan ik niet zeggen dat ik vermogenstoename kon merken,
 ;Dwel waren de knallen en steekvlammen in de uitlaat bij vol doortrekken leuk om te horen en tezien  ;D

ed

#34
Veel van de getunede Volvo's rijden met een racekat. Het grote nadeel ervan is natuurlijk dat je voor de keuring elke keer de originele cat kunt monteren.

Is het niet mogelijk om de originele Cat leeg te halen (dikke boor erdoorheen oid)? Wat is dan het resultaat. Werkt de lambda sensor nog wel naar behoren? Ik neem aan dat de Cat een behoorlijke stromingswerstand heeft, en dus veel weerstand oplevert. Zodoende zou hij ook het uitlaatgeluid dempen.

Heeft een dikkere downpipe icm met de originele Cat wel zin? De Cat levert immers de grote weerstand op in de uitlaat neem ik aan, sodat een downpipe alleen zin heeft met een racecat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

micdee

ik heb juist begrepen dat de race kat een goeie vervanging is voor de originele en dat er ook geen aanpassingen nodig zijn om door de APK heen te komen... verder heb ik begrepen dat de "race" kat ook beter bestand is tegen de hetere temperaturen en gaat daardoor ook minder snel kapot en ja om alles zo snel mogelijk uit de uitlaat te krijgen moet je er geen kat tussen stoppen, MAAR OOK GEEN DEMPERS........ ;D


Marc 0101.001

Je hebt 3" downpipes met een racekat. (lees metaalkat.) en je hebt 3" downpipes zónder kat. De metaalkat is beter dan de originele keramische kat. Waarom monteert Volvo die dan niet standaard zou je denken? Simpel; een metaalkat is veeeeel duurder dan een keramische kat. Porsche en Ferrari passen af-fabriek al metaalkatalysatoren toe omdat deze ook veel minder tegendruk geven. Het meeste rendement wordt echter bereikt met een dp zonder kat, maar dan moet je voor iedere APK inderdaad de originele weer terugzetten. Is overigens een klusje van slechts een half uurtje als je de beschikking over een brug hebt.

ed

#37
Dus een downpipe met metaalcat is dus de oplossing, en je hoeft ook niet meer te sleutelen voor de keuring. Deze Cat heeft dus een typegoedkeuring voor een Volvo gekregen?

Zou je de originele Cat leeg kunnen halen, of krijg je dan problemen met de lambda sensoren.
tot slot: wat kost dan zo'n metaal Cat al dan niet met downpipe?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ramon

Je kan ook je oude kat leeghalen en een pijp erdoor steken. Deze las je vervolgens rondom netjes af.

Lijkt het net alsof je kat er nog onder zit  ;D

Het effect is minimaal hetzelfde dan een 3 inch downpipe met kat.

Gasmeting bij APK zou geen probleem zijn, mits je met warme motor direct na binnenrijden laat  meten.

(Ik ga dit laatste wel eerst nog eens uitproberen met een oude kapotte kat.)

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Entuscan

Citaat van: ed op 17-07-2003 14:22:58
Zou je de originele Cat leeg kunnen halen, of krijg je dan problemen met de lambda sensoren.
tot slot: wat kost dan zo'n metaal Cat al dan niet met downpipe?

hangt er vanaf of je 1 of 2 lambda sensors hebt
heb je er maar 1 dan is die voor de cat en heb je geen problemen. Heb je er 2 dan is meestal 1 voor en 1 na de cat (om de werking van cat te controleren) en denk ik dat een open pijp wel voor problemen zorgt.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Ramon

Ik ging uit van een oude T5 (1 lambda sensor dus)

Bij "gewone " atmosferische motoren is het effect veel minder.

Ramon
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Entuscan

#41
Citaat van: Ramon op 17-07-2003 15:35:49
Ik ging uit van een oude T5 (1 lambda sensor dus)
Ramon

Dan maakt het niks uit, Ludo heeft simons sportuitlaat en 3" downpipe zonder cat + nog eens LPI als dat allemaal geen probleem oplevert met lambda sonde dan zal het enkel op benzine zeker geen probleem opleveren.

Maar ik zou ook niet inzien hoe dingen na/achter de lambda sonde veel invloed kunnen hebben op die metingen.

Mijn v70 heeft 2 lambda sondes, na de lpi instal hebben ze de achterste sonde moeten vervangen (of het iets met de lpi te maken had of niet weet ik niet dadelijk) die is zeker heel gevoelig. Kan zijn dat een andere downpipe met racekat + chiptunen geen problemen geeft, als men al andere waarden kan opgeven voor de sensors ?!?
Maar da's een ander probleem :)

edit: heeft iemand dat al gedaan, 2 lambda sondes en race kat??? Ik dacht al de 2 lambda met een emulator uit te rusten??? of is dat niet nodig?

@Ed

bij ET is het 999 voor dp met cat en 489 zonder cat.
aardig prijsverschilletje voor zo'n metalen cat hé
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Entuscan

Nog een domme vraag (ben nu toch bezig ;) )
Hoeveel km zou de originele volvo cat moeten meegaan?
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Marc 0101.001

Citaat van: Ramon op 17-07-2003 15:25:17
Het effect is minimaal hetzelfde dan een 3 inch downpipe met kat.

Absoluut niet waar. Zo'n 3" downpipe heeft een veel gunstigere bocht waardoor de uitlaatgassen sneller wegkunnen. De originele pijp heeft een of andere krappe bocht (macaroni-vorm) meteen na de turbo terwijl de 3" DP eerst een stuk recht is en daarna een mooi dikke en ruime bocht. Je kunt pas oordelen als je de 2 dingen naast elkaar legt. Ik zal vanavond wel eens een foto maken van beide versies naast elkaar. Een 3" DP overgaand in een 2,5" cat-backsysteem blijkt de beste combinatie te zijn voor onze turbootjes!  :D

Zippo

Marc je hebt gelijk! ;)
Maar een kat leeghalen en er een pijp doorheen zetten gaat dus NIET goed vanaf bouwjaar '93!!!!!!!
Ramon, bij bouwjaar '93 moet er bij een APK 4-gasmeting worden gedaan, je haalt de lambda-waarde dan niet!!! En ik betwijfel de CO-gehalte, die moet 0,5% zijn..........
Ed, als ik jouw was kocht ik een DP en een uitlaatsysteem van Ferrita bij ET! ;)
En dan gelijk ff je chip aanpassen, anders heeft 't niet zoveel zin.

Zippo