Welk inlaatsysteem en waarom?

Gestart door Gelebanaan, 20-10-2002 16:09:51

Vorige topic - Volgende topic

jan855t5r

Hebben jullie ook gezien wat ik heb gezien op de foto van de rally-850? GEEN '94-inlaatbuizensetje!!  ???

groet
Jan

Mellow_yellow

Ja, duidelijk een gemiste kans! Dat werkt echt.

Rene

CiteerJe kunt ook gewoon de bodem uit de originele luchtfilterbak zagen, dan heb je het een semi-open luchtfilter! Je hoort dan de BOV ook beter werken.

Hey Marc,
Tom merkte op dat je in theorie meer warme lucht aanzuigt.
Is het dan wel verstandig om zo'n gat te hebben want we willen de lucht zo koud mogelijk hebben.

jan855t5r

Rene,

Ik ben het met jou eens.
Bovendien verlies je het effect van de RamAir (luchtinlaatslang voor het gat in de spoiler) als je ook een gat in je airbox maakt; de geringe overdruk die wordt opgewekt door de snelheid van de auto wordt weer teniet gedaan door het gat onderin de airbox. Weg overdruk.

Eventuele lucht die je aanzuigt door het extra gat in je airbox is bovendien toch weer lucht uit de moterruimte (= warm) en dat moet je denk ik niet willen.

Groet
Jan

Viper

Ik ben het niet met jullie eens. Ik denk dat de aanzuiging van warme lucht wel meevalt. De lucht bij mijn auto wordt voor de rest op de standaard manier aangezogen. Als je de rijwind recht in je inlaat krijgt, en de inlaatslang ik dikker dan je gat in je airbox, dan heb je volgens mij toch nog overdruk. Of ik moet er naast zitten. Een paar maandjes geleden heb ik een gat in mijn airbox gemaakt. Het geluid is mooier geworden, maar de auto heeft nog ook meer trekkracht onderin! ;D
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Mellow_yellow

Je moet daarom ook juist onderin een gat maken, de warme lucht van de motor stijgt op en gaat onder de kap hangen (als je stilstaat tenminste). Maar als je alleen onderin de filterbox een gat maakt dan zuig je niet zoveel warme lucht aan, dat valt wel mee. Vooral als je ook nog eens het 'oude' aanzuigtraject monteert, daardoor krijg je een veel beter rendement uit de intercooler! Binnenkort als complete set te koop bij....  8)

Johann

Vandaag nog even bij de Rallysprint in Hengelo geweest maar helaas geen meneer Brouwer.
Wel een hele snelle 242 en meneer Thom de Jong.

micha

Kan iemand me vertellen wat een '94 inlaatbuizensetje kost?

Johann

Even een vraag.
Er is op dit moment een discussie gaande op Volvospy over het gebruik en de nadelen van een K&N vervangings filter.
Er zijn twee heren die zeggen dat de luchtmassa meter sterk vervuild raakt met dit filter en de auto na verloop van tijd merkbaar minder vermogen geeft.
Ik rij zelf met volgens mij een Jamex "foam" achtig filter of soms met een Green filter cone dus ik heb met K&N weinig ervaring.
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt?

Rene

Heb hem net nieuw, dus zou het niet weten.
Maar wat bedoelen ze met vervuilen??
Bedoelen ze dat er teveel vuil door het filter komt of dat het K&N filter de meter vervuild (door de olie die er in/op zit)

Johann

Tsja, het zal wel een combinatie van beide zijn denk ik.

Rene

Hebben die gasten het MAF screen weggehaald??

Want dat zit er toch ook nog voor??

Johann

Nee dat niet, dat is een andere discussie ;D

jan855t5r

maar hoe dan ook houdt dat MAF-screen geen olie (uit het luchtfilter) tegen.

Rene

Ja, dat begrijp ik ook.

Maar de olie uit het luchtfilter door het MAF screen en dan op de massameter lijkt mij onmogelijk.

Waarom, omdat de olie eerst het MAF screen tegenkomt en zich daarop vastzet en als dat zodanige vormen aanneemt dat dat volraakt en weer losraakt en dan op de massameter komt,dan denk ik dat je allang je volvo aan het duwen bent naar de garage.